Lapsi mukaan festareille?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (10)

Vierailija

Enpä usko, että monikaan vauva, taikka taapero paljoa nauttii festareiden ihmisvilinästä, melusta, hälinästä, puhumattakaan kännisistä örveltäjistä. Toki joku kepeämpi festari, joka on perheystävällinen, voi aamupäivästä olla ihan leppoisa ajanviettopaikka heillekin, mutta onko sellaisia?

Itse en Tuskan vakiokävijänä veisi ikinä sinne omaa 2,5 -vuotiasta mukeloani. Kyllä suurin osa festareista on suunnattu aikuisille ja taukki on se vanhempi, joka kuvittelee kersansa niissä olemisesta nauttivan.

Vierailija

Itse olen ollut festareilla, joilla näkyi myös (pieniä)lapsia. Osa väsähti ja nukkui rattaissa. Asia oli mielestäni niin kauan ok ja vanhempien asia, kunnes näin, miten vanhemmat tunkivat rattailla ihmispaljouteen ja joku isä jopa hermustui, kun joku känninen uhkasi horjua rattaiden päälle. Jos menette lasten kanssa niin LASTEN EHDOILLA ja aikataululla. Vaikka vanhemmat eivät joisi, niin osa kanssa ihmisistä juo ja saattaa tunkea liian lähelle lasta tehden lapsen olon epävarmaksi tai pelottavaksi.

Vierailija

Erilaisia festareita kierreltyäni voisin todeta, että Tuska ja muut metalli- tai heviväelle suunnatut festarit ovat poikkeuksellisen rauhallisia, hyvin järjestettyjä ja valvottuja tapahtumia. Ihmiset, humalatilastaan huolimatta, eivät tappele tai riehu, vaan keskittyvät musiikkiin. Voisin hyvin kuvitella ottavani 2-vuotiaan lapseni mukaan Tuskaan. Ja muutenkin mielestäni lapsen (vauvaiästä lähtien) voi ottaa mukaan festareille, erityisesti sellaisille, jotka loppuvat järkevään aikaan (tai sitten poistutaan kun lapsen täytyy päästä rauhalliseen paikkaan nukkumaan). Jos vanhemmat ovat tottuneet liikkumaan paljon tapahtumissa, lapsi liikkuu luontevasti mukana, kärsimättä siitä lainkaan. Pikemminkin lapsi kärsii, jos vanhemmat eivät ole tyytyväsiä pelkkään kotona hengailuun. Siis tietenkin vanhempien täytyy olla festareilla ja muissa menoissa selvinpäin, kun lapsi on mukana. Aikuiset takaavat lapsen turvallisuuden ja hyvinvoinnin festarivilinässä. Lopuksi on pakko todeta, että parempi festareilla omien selvien vanhempien kanssa humalaisten joukossa kuin kotona humalaisten vanhempien kanssa.

Vierailija

Itsekin kauhistelin tänä vuonna Tuskassa sitä pieni vauva mukana - meininkiä! Osalla ei ollut edes kuulosuojaimia. Oma reilu vuotiaani oli mummolassa turvallisessa hoidossa.

Vierailija

Luultavasti lapset selviävät hengissä ja traumoitta festareilla mutta silti olen sitä mieltä että hoitaja lapselle/lapsi mummolaan festareitten ajaksi = jokainen osapuoli nautii enemmän. Minulle festarit ovat aina irtaantumista arjesta, en todellakaan ole koskaan vienyt lapsia mukana enkä aio viedäkään. Jos ja kun ei hoitopaikkaa tai hoitajaa löydy, olemme esim. miehen kanssa vuorotelleet festaripäivät. 

Vierailija

Ei missän tapauksessa lapsia festareille! Festareiden ikäraja pitäisi olla vähintään 16v ja leirinnän AINA k18.

Festareilla ei ole lapsille mitään muuta kuin vaaroja!

Vierailija

Riippuu niiin paljon festivaaleista. Lasten kanssa tuli käytyä ihan vaippaiästä asti mm. Facesissä. Hippejä ja muita vaarattomia itämaantietäjiä täynnä sekä lapsiperheille oma rauhallinen leirintäalue. Myös koko festivaalia on rakennettu siten, että se tyydyttäisi myös perheen pienimpien tarpeita. Pori Jazz taas on festivaali johon minut viety vaippaiästä asti ja kaikki lapsuuden muistot noista festivaaleista on pelkästään positiivisia.

Sitten on festivaaleja joihin ehdottomasti en veisi lapsiani, mutta niitähän riittää.

Vierailija

Me kävimme tänä vuonna festareilla, meillä vauva 3,5kk mukana. Tosin meillä oli mökki festarialueen vieressä, eikä vauvan kanssa käyty festarialueella edes päivällä. Kuulosuojaimet oli, ja illalla niitä käytettiin kun vaunuiltiin festarialueen läheisyydessä. Vuoroteltiin esiintyjien ja vauvan syömisien mukaan kumpi vauvan kanssa on mökillä, ja kaikki meni oikein hienosti :)  Tälläisissä tilanteissa on vaan mentävä vauvan/lapsen ehdoilla. Ensi vuonna kuitenkin ilman lasta, koska on jo sen ikäinen että pärjää hoidossa :)

Vierailija

Mielestäni on ok mennä festareille lapsen kanssa jos jaksaa sen ettei riehumaan tarvitse mennä ja alueelta on lähdettävä kun lapsi sitä tarvitsee. Festareilla kun on todella mentävä lapsen ehdoilla ja muistettava huolehtia tankkauksesta sujn muista tarpeista.

Me olemme juuri Tuskan vakiokävijöitä ja lasta odottaessamme olimme päättäneet että lapsi tulee mukaamme festareille. Lapsi onkin jo kaksi Tuskaa käynyt. 1 -vuotiaana yhden päivän ja 2-vuotiaana kaksi, koska oli sen verran innostunut asiasta.  Muut päivät hän oli vanhemmillani hoidossa, jotta aikuiset saivat "rauhassa" tuskailla.

On surullista, jos keskustelun aloittaja ajattelee noin vahvasti asiastaan. Jokainen hoitaa perheensä itse sopimallaan tavalla. Ei kaikki lapset varmasti pidäkään festareilla käymisestä, mutta kun toiset pitävät. En voi puhua kuin omasta puolestani, mutta minun oli helppo ottaa lapsi mukaan, ensinnäkin kun en alkoholia käytä ja olin nähnyt aiemmin miten lapset tykkäävät alueella olla ja että myös vanhemmat viihtyvät. Myös palaute festarialueella on ollut positiivista, ihmiset hymyilevät ja tulevat kehumaan ja kannustamaan lapset tuomista Tuskaan. Yhden vääristyneen ilmeen olen koko aikana nähnyt.

Ja kyllä. Lapseni nauttii silminnähden. Hän tanssii ja laulaa mukana. Myös korvasuojaimet ovat ykkösjuttu, ne pitää laittaa päähän jo kotoa lähtiessä. Pari päivää festarien jälkenkin oli lapsi vielä menossa "kuskaan".

Vierailija

Onko lapsia pakko ottaa mukaan joka ikiseen tapahtumaan? Nykyään paikka kuin paikka, kuuluu lasten kitinää, kiukuttelua, parkumista ja huutoa. Jättäkää joitain tapahtumia myös vain aikuisia varten.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat