"Lasten seurassa voi ottaa pari olutta."

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (15)

Vierailija

Sanoisin: ei mitään temppuja missään nimessä lasten kyseessä ollen. Sanoisin: oleskelin suomi-ruotsi pallomeressä laivalla ja absolut vodkaa pallomeressä, kiintoisa lapsi mukaan siihen ja minä täydessä humalassa pari oluttakin olisi riittänyt, ja tarjosin sitä lapsellekkin, uskokaa tai älkää "Lapsen mielipide, ilmaisen lapsen puolesta, älä tarjoile mulle mitään"? Kuulkaa: Parasta kun pidät alkoholit valmistajalla, omaksi myrkykseen Herra. Niinhän Nooakin teki, eikö, tämä Ukko Nooa. UKKO- NOOA

Vierailija

Aikuisen on oltava ajokunnossa. Jos aikuinen ei pysty hätätilanteessa kuljettamaan lasta sairaalaan siitä tehdään lastensuojeluilmoitus.

Vierailija

Hah hah... Kaikilla ei ole edes ajokorttia tai auto voi olla jossain muualla. Ei sitä kukaan kysy mix et tuonut lasta omalla autolla hoitoon!!!

Vierailija

Mutta, jos jotain sattuu ja skarpimpana olisi sen pystynyt estämään. En voisi elää sellaisen tiedon kanssa. Juoma kuulukoon juhliin ja siellä voin juoda alkoholitonta ja lapsi luulee, että äidilläkin on lasi shampanjaa. Jos itse alkoa otan, lapsi hoitoon.

Vierailija

Vertaus ajokunnossa olemiseen on kyllä naurettava, koska kaikilla tosiaan ei ole sitä ajokorttia, joten tehdäänkö heistäkin automaattisesti lastensuojeluilmoitus? Bussit ja taksit kulkee näillekkin ihmisille. Ja jos juo sen yhden, niin se ei välttämättä vielä ajokykyä vie.

""Mielestäni lapsilla pitää olla turvallinen olo eikä saa pelätä."

Se, että juo 1-2 juomaa ei tarkoita sitä, ettei lapsella voisi olla turvallista oloa. Noin pieni määrä alkoholia harvemmin vaikuttaa aikuiseen millään tavalla, ja kaikki eivät muutenkaan juo humalahakuisesti. Itsekin välillä juon sen yhden kaljan, siiderin, lonkeron tai muun sortin mataloprosenttisen alkoholijuoman ihan maun vuoksi, mutta monesti saatan juoda myös sitä limsaa, energiajuomaa tms. ihan yhtälailla. Riippuu vain ihan siitä, että minkä makuista juomaa tekee mieli.

Meidän perheessä ei koskaan alkoholista tehty mitään pahaa, mitä ei saisi juoda lasten edessä, ja jota olisin saanut maistaa tai vähän nauttia äläikäisenä: itselläni on ihan terve suhtautuminen alkoholiin. Osittain sen avoimuuden takia olin juomatta 22-vuotiaaksi asti, koska en nähnyt asiassa mitään "kapinoinnin" tarvetta, kuten useissa muissa perheissä oli. Nykyään juon välillä humalahakuisestikin, mutta ne rajoittuu 2-6 kertaan vuodessa.

Vierailija

"Lasten seurassa voi ottaa pari olutta."

No johan oli otsikko. Pitää varmaan jättää juomat ottamatta jos noin oikeasti ajattelee.

Tottakai esim. olut ja viini kuuluvat hienoon ruokapöytään ja kattaukseen, ei siinä pidä edes ajatella että saanko ottaa lasten nähden kupillisen tai tuopillisen. Miksi pilata hieno ateria moisilla ajatuksilla?

Kummallista tämä Suomen alkoholikulttuuri, samalla kun mietitään tuollaisia typeryyksiä juodaan alkoholia kuitenkin älyttömät määrät...

Vierailija

He, jotka juovat liikaa, eivät edes ymmärrä, mitä aiheuttavat lapsilleen ja muille kanssaihmisille. "Mitä nyt muutama olut sinne tänne". Ja sitten naureskellaan niille, jotka eivät enää hallitse ollenkaan alkoholinkäyttöä. "Omaa tyhmyyttään ne juovat puistossa".

Itse olen nähnyt jo tarpeeksi vuosikymmenten aikana, lapsena ja aikuisena, mitä alkoholi saa aikaan. Ja tällä hetkelläkin olen vaikeuksissa juuri alkoholistin vuoksi. Naurakaa pois jos huvittaa, vaikka oluen ääressä. Ja opettakaa samanlainen "suomalainen kulttuuri" lapsillennekin.

Vierailija

Herranen aika...tosiaan minulla ei ole ajokorttia ja jos lapselleni sattuu jotakin niin joudun viemään hänet esim. taksilla sairaalan, olen sitten ottanut ne pari lasia viiniä tai en. Eikä ole tullut mieleenkään että asiasta voitaisiin tehdä lastensuojeluilmoitus....hei haloo ihmiset, jotka tuollaisia puhuu.....onkohan henkilöllä itsellään jokin ongelma alkoholin suhteen jos pitää miettiä voinko ottaa ja paljonko voin ottaa lasten seurassa. Lasten seurassa EI TIETENKÄÄN oteta räkäkännejä, mutta viini kuuluu ruoan kanssa ja olut/siideri saunan jälkeen eikä siinä ole mitään pahaa. Ehkäpä se juuri opettaa lapsillekin järkevää alkoholin käyttöä eli sitä ei juoda humaltumistarkoituksessa.

Vierailija

Vastaan ihan keskustelun aloitukseen: Kyllä. lasten seurassa voi ottaa pari olutta. Ja jatkan: tai pari viiniä. PISTE. Sitä, joka ei kykene rajaamaan esimerkiksi hyvään ruokaan kuuluvaa paria lasillista viiniä siihen pariin lasilliseen, tai sauna- ja grilli-illan paria olutta niihin siihen pariin olueeseen, ei tämä keskustelu koske. Pitäisi aloittaa toinen keskustelu nimellä "kännääminen lasten seurassa" mutta aika naurettavaa se olisikin, sillä eihän sellaisesta voi olla kuin yksi mielipide.

Vierailija

No se on juurikin noin kuten tuossa sanottiinkin: Oppi ja malli tulee kotoa ja vaikka millaisia valintoja tekisi silloinen lapsi, myöhempi aikuinen, niin JOTAIN kuitenkin jää päähän aina kotoa. Vaikka lapsesta tulisi heti aikuistuttuaan täysi alkoholisti, kuitenkin on aina parempi olla saanut kotoa fiksu malli kuin, että sielläkin olisi ollut joku kauhea hyssyttely ja nollatole (juomatta voi toki olla, mutta ei siitä numeroa kantsi tehdä. Eri asia sanoa, että iskä ei oo oikein koskaan juonut ja/tai äidillä on vähän semmosia terveysjuttuja ettei äiti viitsi juoda, kuin takoa päähän uskontoa ja Turmiolan Tommi -juttuja) tai tietty toinen ääripää eli kotona nähty vain dokaamista ja sekoilua. -> Eli kultainen keskitie se paras.

Oikeastaan kulmakivet hommassa ovat juuri se, että otat siten jotta se näyttää muksun mielestä fiksulta, ei herätä mitään ihmeempää epävarmuutta "kun vanhemmat tai toinen vanhemmista muuttuu heti hirveesti jos se juo..." JA jos jotain sellaista tapahtuisi, että pitäisi saada homma aikuisena kontrolloidusti hanskaan, niin myös siihen pystyisi. Jos nyt olet juuri ottanut pari lasia viiniä ja et pysty ajamaan, niin ei sekään tarkoita ettet ole ihan toimintakunnossa, eri asia on 2 pulloa viiniä ja öriset pöydän alla kuola poskella kun talo syttyy palamaan ja muksu astuu naulaan joka menee jalasta läpi.

Maailmassa on pärjätty aika pitkälle aina ihan talonpoikaisjärjellä tekemättä mitään ihan ihmeellisiä rajoja ja yksinkertaisista asioista ongelmallisia.

Vierailija
Vierailija

Aikuisen on oltava ajokunnossa. Jos aikuinen ei pysty hätätilanteessa kuljettamaan lasta sairaalaan siitä tehdään lastensuojeluilmoitus.

Ai jaa? Tehdäänkö lastensuojeluilmoitus myös silloin, kun vanhemmalla ei ole ajokorttia?

Vierailija

En näe mitään syytä, miksi tästä(kin) asiasta täytyy tehdä lapselle tabu. Alkon kohtuukäyttö (saunaolut, ruokajuoma) ei ole keneltäkään pois ja samalla lapsi näkee, että viinaksia voi käyttää kohtuullisesti ja turvallisesti. Vaikka meidän perheessä hyvin harvoin juodaan edes saunajuomana muuta kuin limonaatia, olut ja viini ovat minun mielestä kuuluneet iän kaiken ruoan kanssa yhteen. Suomalaisten omat asenteet ovat tehneet alkoholista pirun ja kirosanan.

Vierailija

Ajokunto sikäli hyvä mittari koska jos lähtee päivystykseen umpikännissä, itsensä loukanneen lapsen kanssa , voit olla varma että sossut on ovella.

Vierailija

ITSE OLEN NÄHNYT AMMATISSANI TÖRKEÄTÄ ALKON KÄYTTÖÄ MUUTAMISSA TAPAUKSISSA MUTTA PUHUN ITSENI JA YSTÄVIENI PUOLESTA ETTÄ EI TARVI JUODA HOLITONTA JUOMAA VAAN VOI PITÄÄ HAUSKAA KUN OSAA HOMMAN  EI KÄNNÄÄ EI ÄNKYRÖI VAAN OTETAAN SIEVÄSTI ETTÄ ON KIVAA KYLLÄ SEN JOKAINEN NORMAALI IHMINEN OSAA. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat