Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi sairaana – kuka hoitaa lasta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (11)

Vierailija

sairaan lapsen hoidan minä, koska teen töitä kotona. Yritän saada edes vähän töitä tehtyä, ja lapsi voi katsoa dvdtä, jos on siinä kunnossa että jaksaa. Isovanhemmat eivät ole koskaan hoitaneet meidän lapsia, edes silloin kun ovat terveinä.

Vierailija

Meidän perheessä ei voi valita kumpi jää hoitamaan sairasta lasta, sillä puoliso tekee päivätyötä (ark 8-16) ja minä vuorotyötä. Jos  lapsi sairastuu esim torstaina ja mulla sattuis siihen iltavuoro, niin puoliso menee normaalisti töihin. "Vahdin vaihto" tapahtuu sitten neljän jälkeen, jolloin puolestaan minä menen töihin tekemään loput iltavuorostani. Lasten sairasteluista viikonloppuisin hoitaa puolisoni, koska on kotona. Muiden sukulaisten tai ystävien ei ole tarvinnut hoitaa sairaita lapsiamme, vaan aina on pärjätty näin.

Tiedän myös tapauksia, jossa toinen puoliso on opiskelija ja toinen työelämässä. Tällöin työnantaja on velvoittanut työntekijää tulemaan töihin sovitusti ja sen opiskelevan osapuolen jäävän kotiin kipeän lapsen /lasten kanssa.

Vierailija

Meillä kotiin jää useimmiten isä, koska hänen on helpompi olla pois töistä. Sairaslomaa heillä saa pari päivää esimiehen luvalla ja isä voi myös tehdä töitä etänä. Minä, äiti, olen lähinnä silloin kotona, jos takana on pidempi sairasteluputki ja miehenkin pitää mennä välillä töihin. Omasta työstäni on hankalampi olla pois: pitää hankkia aina sijainen ja silti tehdä itse valmisteluita. Lisäksi minun pitää aina raahata sairaat lapset lääkäriin, jotta saan töihin vietyä tarpeelliset liput ja laput...

Vierailija

Puolisoni jää useimmiten ensimmäisenä päivänä, koska hän on tutkija ja hänellä on vähemmän sitovia palavereja ja deadlineja kuin minulla. Koitamme kuitenkin jakaa poissaolot suht tasaisesti niin, että jäisimme kotiin vuorotellen suunnilleen joka toinen päivä. Tämä onnistuu, koska meillä on joustavat työnantajat.

Vierailija

Vuorottelemme tasapuolisesti. Lapsia on perheessä enemmän kuin yksi,joten sairastelua saattaa olla tiuhaan tahtiin. Toinen meistä tekee vuorotyötä ja toinen päivätyötä,joten vuorot määräävät myös tahdin. Mieheni työssä joustetaan enemmän. Mikä on ollut helpottavaa. Isovanhemmat vielä työelämässä,joten apua emme sieltä saa.

Vierailija

Pienituloisena pienyrittäjä-äitinä minä "joudun" menemään töihin kun lapsi sairastaa. Eli isä jää kotiin hoitamaan koska hänelle juoksee siitä palkka. Samasta syystä en itsekään pidä sairauslomaa kuin pakon edessä, kaupan kiinni pitäminen ei tuo rahaa kassaan saati että olisi varaa maksaa tuuraajalle.

Vierailija

Minä aina. Mieheni ei katso työtäni niin tärkeäksi, että hän jäisi töistään pois. Olen koko avioliittomme ajan toiminut kuin yksinhuoltaja, mitä tulee lastemme taloudellisiin, fyysisiin ja psyykkisiin tarpeisiin.

Vierailija

Minä jään, koska mies on komennushommissa joko kotimaassa tai ulkomailla. Tätä ei oikein tahdota omalla työmaalla aina ymmärtää, että minun on tosiaan jäätävä lapsen kanssa kotiin.

Vierailija

molemmat vanhemmat, vuorotellen ja kummalla ns iisimpi viikko töissä. myös aikuinen poikani tyttöystävänsä kanssa auttaa mikäli vain työ ja opiskelu mahdollistaa sen. meilläkään ei isovanhempia pätkääkään kiinnosta onko tyttö(3v) sairaana tai mitään muutakaan. Miehen vanhemmat toisella puolen suomea, hankala kutsua "tunnin varotus ajalla", muuten auttaisivat kyllä:)

Vierailija

Meillä sairaan lapsen kanssa kotiin jää se, jonka työt ovat sillä hetkellä helpompi jättää, yleensä loppuviikosta minä ja alkuviikosta isä. Tarvittaessa vaihdetaan kesken päivän hoitajaa, kummankin työpaikalla ollaan joustavia, eikä sairaslomatodistuksia tarvita.

Vierailija

Meillä ei jää kukaan pois töistä!!! Meillä on keskisuuri maitotila ja työajat niin ollen sijoittuvat aamuun kun kipeä lapsi toivottavasti vielä nukkuu ja iltaan kun lapset saavat seuraa toisistaan. Puhelimella saa äidin tarvittaessa juoksemaan pihan toiselta puolen katsomaan mikä on hätänä ja navettaankin on vapaa pääsy vaikka kuumeisenakin. Lomittajaa on turha yrittää lapsen sairastaessa kun itsekkin on pakko mennä eläimet hoitamaan vaikka pää kainalossa.

Uusimmat

Suosituimmat