Saako mummi ja ukki komentaa lastasi? Missä menee raja?

Vierailija

Mitä mieltä olette siitä, että isovanhemmat komentavat lapsenlapsiaan samalla tavalla kuin vanhemmat?

Tämä oli eka kerta kun isäni suuttui 5-vuotiaalleni. Huusi ja "uhosi" lapsen edessä ja sulki tämän oven taakse. Minusta hän ylitti rajan ja vieläkin on siitä paha mieli. Isäni perusteli asiaa sillä, että lapseni käyttäytyy jatkossakin huonosti, jos annan hänen hyppiä nenilleni. Olen itse isäni ainoa lapsi, ja perhepiirissämme ei ole muita pieniä lapsia, kuin omani. En tiedä, ymmärtääkö isäni, ettei 5-vuotiaat osaa aina käyttäytyä siivosti, eikä ehkä pidäkään osata. Enää ei eletä maailmassa, jossa lapset istuvat hiljaa rivissä siinä pelossa, että saavat selkäänsä.

Kommentit (1)

Vierailija

Kyllä meillä ainakin omat vanhempani saa komentaa meidän poikia (3 ja 5 vuotiaat) ihan niinku mekin komennetaan.. Pojat on kuitenkin yleensä aina heillä hoidossa, jos hoitoa tarvitsevat ja muutenki näemme kerran kaks viikossa.. Mun puolesta saavat komentaa jos tarve vaatii, meidän pojat kun eivät helpoimmasta päästä lapsia ole, oma isäni on meiltä omilta lapsilta aina "vaatinut" että asioiden eteen tehdään töitä, esim.viikkorahaa tms.ei tipu ellei tee sen eteen hommia ja varmaan tulee meidänkin pojilta "vaatimaan" tekemistä ;) itse aion jatkaa samalla tavalla omien lasteni kanssa, mikään ei tule itsestään :D  Olen itekki aika vaativa ja ärähdän helposti ja mielestäni vanhemmillani on yhtäläinen oikeus komentaa, koskaan en ole sitä vielä pahana pitänyt. 

Eri asia on sitten taas mieheni suku, näemme 1-2krt vuodessa, yleensä menemme viikonlopuksi hänen omalle paikkakunnalleen ja sitten se on sellasta lentoa paikasta toiseen.. Jos hänen vanhempansa jostain pienestä sanoo ni ok, mutta heillä ei ole oikeutta komentaa, koska he eivät edes halua/jaksa/viitsi olla poikiemme elämässä, tuntuu että sen ekan 10minuuttia kestävän alkuinnostuksen jälkeen ne lapsednlapset on vaan riesoja heille :( mulla menny vähän "maku" koko porukkaan ja mieheni tietää sen, ollaan senverran tekemisis ku on pakko ja se siitä.. Esim. viimeksi kun olimme appiukolla yötä, hän tiuski 3vuotiaalle jotain ku ei jaksanu kuunnella poikaa kun facebookis olo oli papalle tärkeempää, siihen ärähdin kyllä aikalailla ja tais pappa ottaa itteensä mut eipä se mun elämää paina ;)

Joten yhteenvetona: mielestäni jos lapsilla on läheiset välit isovanhempiinsa, heillä on myös oikeus komentaa/rangaista, mutta taas näillä etäisovanhemmilla joita ei pahemmin ees kiinnosta, heillä ei ole oikeutta tehdä niin :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat