Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon osto minun säästöillä

Vierailija

Olemme avomieheni kanssa miettineet ensimmäisen yhteisen asunnon ostamista. Asumme nyt vuokralla, mutta minulla on sijoitusasunto toisella paikkakunnalla ja siellä vuokralainen. Miehelläni ei ole säästöjä ja hän olisi luonnollišesti myös meistä ainoa ensiasunnon ostaja. Kävimme pankissa kyselemässä mahdollisuuksiamme asuntolainaan ja ainoalta vaihtoehdolta asunnon ostoon näyttää olevan sijoitusasuntoni myyminen yhteisen asuntomme pesämunaksi. Pohdin nyt tässä omia riskejäni uhrata koko "säästöni" yhteiseen asuntoon. Vaikka on tarkoitus olla loppuelämä yhdessä, kaikkea voi elämässä tapahtua ja tuntuisi epäoikeuden mukaiselta jos omistussuhde silti olisi 50/50, vaikka minulla on ollut alkupääomaa asuntoon ja miehellä ei. 

Onko jollain lukijalla ollut vastaava tilanne? Miten olette tilanteen ratkaisseet? Onko mahdollista esim. juristin kanssa tai pankissa tehdä kirjallinen sopimus josta käy ilmi minun asuntoon laittamat säästöt ja joka takaisi että esimerkiksi eron sattuessa saisin tämän oman pesämunani pois?

Kommentit (1)

Vierailija

Hei,

Pankissa asia selviää. Eli voittehan ottaa samaan asuntoon kaksi erillistä asuntolainaa. Jos asunnon hinta on 200 000, otatte siihen oman lainan kumpainenkin. Miehesi lainaa sen 100 000 euroa, mutta oma lainaosuutesi on esimerkiksi 50 000, koska sinulla on laittaa siihen pääomaa se toinen 50 000. Kuitenkaan asuntoa ei ole ostettu kokonaan lainaksi, mikä lienee pankin tavoittelema tilanne. Avoliitot ovat yleisiä ja tämän kaltaiset tilanteet ovat arkipäivää pankeissa. On sinun kannaltasi pelkästään järkevää, että pidät omasta omaisuudestasi huolta.

Uusimmat

Suosituimmat