Avopuolison sivari

Vierailija

Sotilasavustusta myönnetään kuulemma myös avopuolisolle, jolla on huolettava yhteinen lapsi. Avokilleni on myönnetty sotilasavustusta, mutta koska olen raskaana nyt 6,5 kk ja synnytys on joulukuussa, niin olenko oikeutettu myös avustukseen esim. Vuokran maksussa yms. vai pitääkö odottaa lapsen syntymään asti? 

Olemme nimittäin muuttamassa uuteen asuntoon tässä kuussa ja vaakuuksien lisäksi mietimme tulevia vuokria. Tuet tulevat kuun lopussa ja ensi kuun alussa. Vakuuksia tullaan kysymään sossulta, mutta myöntääkö sossu mitään, jos miehelle maksetaan kaikki sivarista ja mun tukina on asumistuki ja työmarkkinatuki. En ole työssä, koska opiskelen aikuiskoulutuksessa.

selvää olen yrittänyt ottaa asioista, mutta epäselviä useimmiten nuo vastaukset. Osaako kukaan neuvoa? Asiallisia kommentteja kiitos.

Kommentit (4)

Vierailija

Kuten sanoit, tulonasi on asumistuki ja työmarkkinatuki. Näin ollen mahdollisesta sotilasavustuksesta vähennetään saamasi etuudet ja muut tulot. Jos puolisosi on sivarissa vielä vauvan synnyttyä, Kela korvaa vaunut, turvaistuimen, sitterin jne. (TARVITTAVAT) asiat kohtuuhintaisina, mutta ei esim itkuhälytintä jne. Vuokratakuut voitte varmaan saada sossusta harkinnanvaraisena toimeentulotukena, mutta perusosa on vakio käsittääkseni. Netistä voi löytyä jostain määrät. Kelan sivuilla on lisää sotilasavustuksesta (mm. sähkölaskut, kotivakuutus?, terveydenhuoltokulut)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat