Pitkät lapset

Vierailija

Onko täällä muita pitkien lasten vanhempia? Meillä tyttö oli 4-vuotiaana 112cm ja poika 3-vuotiaana 105cm (tuoreimmat neuvolamitat). Viime aikoina on tullut tosi paljon tilanteita, joissa lapsia on luultu 1-3v ikäistään vanhemmiksi. Ja sitten ihmetelty, kun 4-vuotias ei saa vetoketjua kiinni tai kolmevuotias ei vielä osaa kunnolla voidella leipää. Mietin, mitä tekee lasten itsetunnolle, kun heiltä odotetaan toistuvasti ikäistään vanhemman käytöstä ja taitoja?

Kommentit (3)

Vierailija

Meillä lapsi kärsi samasta asiasta eli luultiin vanhemmaksi kuin olikaan. Esim. 4-vuotiasta luultiin ekaluokkalaiseksi... Jotenkin tylsää, että pitkiä automaattisesti luullaan vanhemmiksi ja palaute on negatiivista, kun ei osaa. Monenko 4-vuotias on ekaluokkalaisen taitotasolla esim.kengän nauhat yms.

Tietty myös vaatteiden ostaminen oli hankalaa, kun mitään kivoja pienten lasten vaatteita ei enää voinut ostaa, kun eivät olisi mahtuneet päälle. Ehkä tämä vaateasiakin teki sitten lapsesta vanhemman oloisia?

Vierailija

Muistan vieläkin, kun vajaa 5-vuotiaana olin oppinut juuri lukemaan. Yksi täti kysyi kaupassa, joko osaan lukea. Vastasin ujosti, mutta ylpeänä osaavani. Täti siihen: "no tietenkin, olethan sinä jo iso". Jälkikäteen tajusin, että varmaan luuli mua pari vuotta vanhemmaksi, sillä olin tosi pitkä. Muistan myös, kun oli 10-vuotiaana virpomassa viimeisen kerran vuotta nuoremman serkkuni kanssa. Yhdessä talossa ihmeteltiin, että tuommoinen iso ihminen vielä kiertää kerjäämässä karkkia. Vuotta nuorempaa serkkuani ei ihmetelty ollenkaan, sillä hän oli 30 cm lyhyempi. Tuli tosi paha mieli.

Vierailija

Täälä asustaa kans pitkä tyttö,kesällä 4v neuvolassa oli 112cm ja pari vuotta on aina luultu ikäistään vanhemmaksi :)  on se ainainen selittely joskus aika huoh

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat