Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairauspelko

Vierailija

Minua vaivaa hyvin vahvat sairauspelot. Ne alkoivat lähes heti seurustelun alettua muutama vuosi sitten. Pienetkin flunssat alkoivat saada minut paniikkiin ja aloin pelkäämään sen olevan jotain vakavampaa. Aloin pikkuhiljaa kiinnittämään kaikkiin pieniin oireisiin huomiota ja etsin googlesta niihin sopivia sairauksia. Ajatukset ja pelot omasta tai poikaystävän vakavasta sairaudesta ja kuolemasta alkoivat piinata minua jatkuvasti. Reilun vuoden sisällä olen diagnosoinut itselleni sekä poikaystävälleni kaikki mahdolliset syövät ja muut vakavat sairaudet. Olen käynyt yli 10 eri lääkärillä eri oireiden kanssa. Mikäli mitään vakavaa ei lääkärissä havaita, saan hetkeksi helpotuksen. Se voi kestää muutamasta päivästä kuukauteenkin, kunnes löydän itsestäni uuden oireen tai vanha alkaa kummitella uudestaan. Alan epäillä lääkäreitäkin, ehkä he eivät huomanneet kaikkea tai en kertonut oireista tarpeeksi selkeästi. Olen maksanut pienestä opiskelijabudjetista useita satoja euroja yksityislääkäreihin.

Pelkoni kohdistuu eniten nimenomaa syöpään. En voi katsoa mitään elokuvia tai sarjoja, jossa jollain on syöpä. Menen täysin paniikkiin, jos edes luen jostain syö-alkuisen sanan. Tuntuu etten pysty mitenkään käsittelemään asiaa. Olen muutaman kerran saanut jonkin asteisen paniikkikohtauksen, kun olen luullut löytäneeni jonkun oikean merkin syövästä. Menen täysin paniikkiin enkä pysty kunnolla hengittämään, vain itkemään ja haukkomaan henkeä. Välillä tuntuu etten uskalla olla onnellinen ja iloita kaikista asioista, sillä pelkään sitä kauheaa pudotusta pilvistä jos ja kun joku sairaus todetaan. Vihaan ja pelkään sitä kauheaa romahtamisen tunnetta, joka tulee kun minulla on ollut ns hyvä kausi enkä ole murehtinut sairauksia vähään aikaa, ja kun huomaan jonkun oireen ja googlen antaa hakutulokseksi esim imusolmukesyövän.

En tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Toisaalta tiedostan, että olen osittain luulotautinen sairauksien ja oireiden suhteen, mutta samalla ajattelen että mitä jos kuitenkin minulla on oikeasti joku vakava sairaus. Lääkärikäynnit saattavat helpottaa hetkeksi, mutteivat tuo pysyvää rauhaa. Minua hävettää puhua asiasta, vaikka välillä yritän jutella poikaystävälleni.

Nuorempana minulla oli samatapaisia pelkotiloja, mutta silloin pelkäsin kovasti sodan syttyvän. Moneen vuoteen en uskaltanut katsoa uutisia, sillä pelkäsin niissä olevan viitteitä sodan syttymiseen.

Jatkuva pelkääminen ja ahdistus, sekä itseni tarkkailu alkavat käydä voimille ja haluaisin pystyä nauttimaan elämästäni. Haluaisin oppia käsittelemään pelkotilojani. Minua myös pelottaa, että jos en saa asiaa käsiteltyä, se puhkeaa rajummin esimerkiksi tulevaisuudessa omien lapsien synnyttyä.

Onko täällä muita sairauspelkoisia? Olisi mukava vaihtaa ajatuksia.

Kommentit (1)

Vierailija

Masennus? paniikki? fobia? käänny lääkärin puoleen ja sieltä lähettävät läheteen psykiatrille. Et halua elää pelon vallassa. Ei ole heikkous hakea apua. Vaan autat itseäsi ja oletan että haluat parantua.

Uusimmat

Suosituimmat