Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoivatko tyttäresi kuukautiset? Lue toimintaohjeet.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (9)

Vierailija

Entäs isät? Miten isä ottaa puheeksi ja pitää "tyttöjen" hetken?

Miksi isät sivutetaan aina automaattisesti? Kaikilla ei aina ole sitä äitiä puhumassa asiasta!

Vierailija

Siis kuka tarvitsee ''toimintaohjeet'' kuukautisten alkaessa? Kuinka voi olla niin huonoissa väleissä tyttärensä kanssa,että ei osaa hoitaa asiaa kunnolla, vaan pitää lukea asia netin keskustelupalstoilta? Miettikää omia kokemuksia! eihän näistäkään ole mitään hyötyä kun jokainen on erilainen, ja jokaisella erilaiset kokemukset!

Anna mun kaikki kestää.

Vierailija

Tyttäreni on nyt 9v ja kuukautiset ei ole vielä alkaneet. Meillä olen hoitanut tulevan asian näin:

Minä en koskaan laita vessassa ollessani ovea lukkoon ja joskus se saattaa olla puoliksi raollaankin eli vessakäynnit ovat ihan tavallisia arjen asioita (HUOM! TOKI JOS ON VIERAITA NIIN OVI ON LUKITTU). Kun olen vessassa niin tytär saa reilusti tulla sinne vaikkapa esim. iltahampaiden pesulle tai hakemaan hiuspinniä kaapista tms. Nyt sitten kun minulla on kuukautiset niin toimin ihan samalla tavalla ja näin siteen vaihdoista ja muusta kuukautisiin liittyvistä asioista on tullut tabuton juttu. Tamppoonia en käytä ja jos joskus satunnaisesti käyttäisin niin sen vaihtoa en näyttäisi hänelle. Puhun sitten tamppoonista kun hänen menkat alkavat ja sitä en kyllä suosittele kenellekkään kuin pakkotilanteissa.

Tytär saa kysyä asioista minulta ja yritän vastata mahdollisimman suoraan ja ymmärrettävästi. Joskus olen pöntöllä istuessa pyytänyt häntä ottamaan minulle kaapista siteen.

Pääpointtini on että jos asiasta kuin asiasta tehdään normaali eikä mikään hys hys tabu niin se on PALJON helpompi molemmille osapuolille käsitellä kun se tulee ajankohtaiseksi :) Ja menkathan on ihan normaali asia :)

Iseille sanoisin että jos asiaa ottaisi jo vuosia aikaisemmin kevyesti puheeksi, niin lapsi tottuu (ja isäkin tottuu) puheenaiheeseen ja siihen että asiasta voi puhua myös isän kanssa. Jos tyttärenne on jo niin vanha että teillä ei ole aikaa enää valmistella keskustelua niin kaikkein paras (minun) neuvoni on että olkaa luonnollisia asiasta puhuessanne. Jos teitä hävettää puhua siitä niin älkää näyttäkö hävetystänne lapsellenne koska saatatte "tartuttaa" häpeän tunteen tätä asiaa kohtaan hänelle. TE olette aikuisia ja tämä ON luonnollinen asia, ei muuta kuin itseä niskasta kiinni ja LUONTEVASTI vain puhumaan. Mutta muistakaa myös että EI saa pakottaa häntä puhumaan asiasta, jos tytär perääntyy aiheesta te lopetatte kuukautis puheenne LYHYEEN LUONNOLLISEEN loppuun ja annatte hänelle hieman aikaa sopeutua. (tähän lopetukseen olisi varmaan myös hyvä liittää jonkinlainen lausahdus tulevasta uusinta keskustelusta, että hän tietää sitten varautua jos aihe on hänelle jollain tavalla vaikea). Sitten muutaman päivän päästä voi yrittää uudelleen.

Vierailija

Meidän perheessä kuukautiset oli yhtä kuin saasta ja kun ne alkoivat niin alkoi kyttäys ("ettei tulla raskaaksi", jumaliste kohtelivat niinku jotakin elukkaa joka vaeltelee ympäriinsä haarat levällään odottaen siittäjää). Niin että näin meillä. Toivottavasti saan joskus tyttäriä, niin voin kasvattaa heistä terveitä ihmisiä ja naisia, kertoa heille kaiken kuukautisista ja naiseudesta normaalilla terveellä järjellä. Raamattuja ei meillä ole eikä tule. Sairas uskonnollisuus vei minulta naiseuden ilon.

Vierailija

Mä muistan kun äitini piti minulle tuon "tyttöjen hetken", sain aivan hirveät raivarit enkä puhunut viikkoon (ja siis äiti puhui aivan luonnollisista asioista ja nätisti). Kerran hän selitti jostain juhlarituaaliseta mitä afrikassa tehdään kun kuukautiset alkavat, minä läpsäsin aika kovaa, enkä taaskaan puhunut viikkoon. Nykyään olen aivan normaali nainen, mutta mielestäni kuukautiset olivat jotain niin noloa ja kauheaa, ettei niistä saanut puhua. Tällaistakin reaktiota voi siis tulla.

Vierailija

Eihän jutussa mainita sanallakaan "äitiä" tai "isää". Puhutaan vain vanhemmista. Eli siinä suhteessa hyvin neutraali juttu, varmaan näitä ohjeita voi soveltaa sekä isät että äidit.

Vierailija

Kiva kun taas vaiettiin siitä, ettei kertakäyttösiteet ja tamponit ole ainoita kuukautissuojia. Kuukuppia en ihan nuorimmille välttämättä suosittelisi (huom. välttämättä, jokainen nuorikin on yksilö), mutta kestositeet on huomattavasti mukavampi vaihtoehto kuin kumpikaan noista mainituista kertakäyttösuojista. Ja pöpökammoisille voisin mainita, että ne kestositeet voi oikein hyvin pestä pyykkikoneessa. Yleensä mulla pyörii kuudessakympissä, pyyhkeiden ja alusvaatteiden kanssa, mutta silloin tällöin myös korkeammassa lämpötilassa. Plus kestositeitä saa ostettua hauskoilla kuoseilla, eikä niiden itsetekeminenkään mitään tähtitiedettä ole. Itse oon vaan laiska niin ettei oo tullu tehtyä.

Ja sit on kanssa kuukautissieniä, vähän kuin tamponeja, mutta niistä mulla ei ole kokemusta.

Vierailija

Mä menin iltasella äidin luokse, kun hän luki kirjaa sängyssä. Koko päivän olin kauhistellut verta, koska olin sattumoisin masturboinut juuri edellisenä yönä omassa sängyssäni ja huoneessani. Äidin luona pyysin sidettä suunnilleen häntä koipien välissä. Kuvittelin, että masturbointini olisi näkynyt naamastani. Äidin suunpielet nousi hymyyn ja hän onnitteli alkaneista kuukautisista. Äiti nousi sängystä ja antoi käteeni yhden siteen, jonka kanssa menin vessaan. Laitoin ensimmäisen siteen tarrapuoli ylös päin. Että tällainen ensikokemus.

Uusimmat

Suosituimmat