Mitä mieltä päiväkoti- ja kouluruoasta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (12)

Vierailija

Meillä karuja kokemuksia. Lapsi ei ole nirso, syö kotona kaikkea, mutta koska teemme ruoasta maukasta se vaikuttaa, olen kokki. Lapsi 3v ei syö päiväkodin kerhossa (Syö siis aina muuallakin, kuten mummolassa, naapurissa yms.) Päiväkodin ohjaajat ovat kertoneet, että ruoka ei ole maistunut heillekkään, syövät esimerkiksi lapsille, ei toimi. Kehottavat antamaan palautetta. Teemme monipuolista kasvisruokaa aina kotona, lapsi kuitenkin sekasyöjä, kun ajattelemme ettei sen tähden tulisi mitään ongelmia ryhmässä, jos yksi saa erikoisruokaa. PÄiväkodin ruoka ei ole monipuolista, eikä terveellistä, siitä toinen huoleni, Makkara-ruoat. Siis mitä ihmettä! Miten voi olla usein päiväkoti-ikäisille lapsille ikään nähden sopimatonta ruokaa, eihän 3-v.n ruokavaliossa saa olla nitriittipitoisia ruokia!
Lisäksi päiväkodista tuli ohjeeksi, että syntymäpäivät ovat erityisiä juhlia, silloin saa tuoda mukaan päiväkotiin rusinoita, keksejä tai jäätelöä. Taas, mitä ihmettä! Eikös jäätelö, keksit yms. ole pikkaisen liian sokerinhuuruisia, meidän 3v ainakin saa jo suklaapalasta niin kovat sokeriöverit, että emme mielellämme anna mitään tuollaisia. Kukaan ei jaksa häntä kun verensokeri tippuu, ajatella jos näitä olisi ryhmällinen!

Vierailija

Itse olen töissä päiväkodissa... Ja ruoka on erittäin huonoa. Kaikki tehty valmisteista tai puolivalmisteista. Kivaa tarjota lapsille sellaista josta oma mahakin menee aivan sekaisin ja ilmavaivoille, turvottaa niin paljon. Ja ravitsemusarvot.... Ei niistä kannata edes puhua päiväkoti- ja kouluruuan kanssa samaan aikaan... Meidän päiväkotiin ruoka tulee vanhainkodista... Joten hekin joutuvat syömään tätä ruokaa. Meillä työntekijöilläkin pitäisi olla lääkärin määräys jos haluaisimme vapautuksen tästä ruuasta! Tälle on tultava muutos!! Meidän perheessähän olikin tänä vuonna jokin artikkeli missä jossain päin suomea oltiin palattu tekemään ruokaa alusta asti ja se ei edes tullu huomattavasti kalliimmaksi. Kyllä harmittaa tuollainen. Jos jossain sanotaan että kotona vanhemmat eivät jaksa kokata lapsille että kotona lapset syövät vain "einestä". Niin eihän se niin ole! Hoidossa ja koulussa sitä einestä on tarjolla!!! Itsellä myös 2,5v poika ja senkin puolesta harmittaa että mitä siellä päiväkodissa saa... Eri kunnassa olen töissä kuin asun, mutta kuitenkin. Aivan kamalaa. Tälle asialle on tehtävä jotakin!! Me työntekijät olemme valittaneet, mutta se ei auta, ihan oikeasti palautteen pitäisi tulla vanhemmilta, sitten vasta jotain tapahtuu....

Vierailija

Olen töissä päiväkodissa (tällä hetkellä hoitovapaalla). Ruoka tulee valmiina isosta keskuskeittiöstä. Perunat ovat lähes aina sitkeitä "kumiperunoita", paljon käytetään einksiä esim. valmiita lihapullia, välipalana on liian sokerisia vaihtoehtoja, kiisseleitä, maustettuja jugurtteja yms. Olen huolissani töihinpaluusta jo pelkästään ruokavalion vuoksi: en halua itse enää syödä moista moskaa, saatikka antaa omien lasteni syödä. Mikä on suomealaisten terveydentila jatkossa, kun jo pienestä pitäen ruokavalio on pielessä. Hoidossa oleva lapsi kuitenkin syö siellä aamupalan, lounaan ja välipalan. Kotona syödään päivällinen ja iltapala. Mielestäni myös hoitopaikassa pitäisi olla kunnollista ja ravitsevaa ruokaa vaikka kotona rupokavalio olisikin kunnossa. 

Vierailija

Meillä täällä päiväkodissa syödään samaa ruokaa kuin koulun puolella(valmistetaan koulun keittiössä) ja hyvää on. Tyttö on kotona tosi nirso ja päiväkodin ruoka maistuu kyllä ja on hyvää. Poika on koulun puolella ja lähes aina on ollut todella hyvää ruokaa-paitsi kaalipata:) Itse olin juuri kodin ja koulunpäivänä koulussa syömässä (ilmaiseksi) ja kyllä oli ihan maistuvaa ruokaa,ihan samanlaista meillä kotonakin väsätään. Minä kun en ole mikään intohimoinen kokki vaan pääasia että mahat täyttyy ja suurin piirtein terveelisesti. Ruokana oli jauhelihakeittoa,leipää ja jälkiruokana omenaa. Aamupalalla puolestaan  olin äitienpäivänä päiväkodissa ja tarjolla oli puuroa ,leipää ,porkkanaa eli mielestäni ihan terveellistä tämäkin. Meillä kun ei kotona todellakaan syödä puuroa aamuisin.

Vierailija

Ravintoterapeuttien, neuvolan, lääkäreiden jne. annettujen ravitsemusohjeiden mukaan ei kyllä toimita. Puuro ei ole mielestäni monipuolinen lounas eikä makkararuuat. Noita poikani koulussa kuitenkin tarjotaan liian usein. Pstilaatikkooni tipahtavassa lehdessä on aina oman kuntani ja naapurikunnan kouluruuista viikkolista. Naapurit syövät terveellisemmin, joten kuntakohtainen paljon. Vaikka täällä ruoka ei ole mielestäni aina riittävän ravinnerikas, taitaa olla maukas kuitenkin, kun ei ole mausta valitettu.

Vierailija

päiväkoti ruoka on kamalaa, itse työssä siellä ja en syö enään sitä ruokaa. Jos ei ollut pesuhelmiä ruuan seassa niin kuivaa tai pippurista. tai ilman mausteita. Makaroni ylikypsää löllyä, hernekeitossa liemet ja pari hernettä. kanamunatkin tulee valmmina kuorittuina, kalakeitto on kumikalaa, en edes tajua miten kalasta saa kumista tehtyä... ja kun palautetta annat niin ei se siitä mikskään muutu. ja kaiken kukkuraksi siitä ruuasta saa mahanvääntöjä, turvottaa ja pierettää. Bon Appetit!

Vierailija

Olen tehtnyt sijaiskeikkoja kouluihin. Olen sekasyöjä ja ruuanlaitosta kiinnostunut. Kotona syödään siis aika hyvin, enkä ole nirso - suhtaudun positiivisesti kouluruokaan, syön perunoita, piimää ja sianlihaa ja kaalia mielelläni.

kouluruoka nykyisellään on tosi askeettista, säästäminen näkyy kaikessa. On vedetty ihan viimiseen asti budjtti tiukalle. Kun otetaan lisäksi halvin mahdollinen valmistaja, ei ruoka niin kovin hyvääkään ole. Tänään esim oli kasvis "kiusausta" joka tungettu täyteen kitkerää yrttimaustetta. Käytän yrttejä paljon kotona mutta en yhtään ihmettele etttei tuo ruoka oikein oppilaille maistunut. Viime viiikolla oli puolitettuja päärynöitä. Niin että kannattaa syödä hedelmiä. Salaattiaines tosi usein etikkasäilyke-kiinankaalia.

Vierailija

Hei. Työskentelen itse myös päiväkodissa. Meillä täällä on koko kunnan kaikissa päiväkodeissa ja kouluissa sama ruokalista. Tässä ja monessa muussakin  päiväkodissa on myös oma valmistuskeittiönsä. Ruoka on pääsääntöisesti aikuisen makuun sopivaa, mutta huomautettavaakin löytyy ja asioista on annettu palautetta suoraan keittiöön. Keittiön väki kiittelee positiivisesta palautteesta ja on pahoillaan negatiivisesta, mutta muutoksia ei juuri listalla näy. Lasten suuhun ruoka saattaa olla liian pippurista, sitkeää, tai sitten kertakaikkiaan mautonta. Jotkut makunystyräthän niillä lapsillakin on oltava!  En tiedä, että mihin sitä palautetta pitäs antaa ja kenen, että ruokalista saataisiin täällä kunnolla toimivaksi. Täysipainoinen ja ravitseva ruoka kuuluu osana pienten lasten kuukausittaiseen hoitomaksuun. Jos (esim) aamupalalla on muroja ja leipää, lounaalla (lasten inhokkia?) kaalilaatikkoa ja välipalaksi pullaviipale ja puoli mukia kaakaota, niin luulen, että niillä lapsilla jotka ovat hoidossa vaikka klo 17 asti on kotiin mennessä jo kiljuva nälkä!! 

Lisäksi se että kun kaikesta pitää tänä päivänä säästää; säästetään lasten ruokailusta!? Mielestäni ei ollenkaan oikea kohde! 

Voi kun vanhemmat olisivat joskus "kärpäsinä katossa" näkemässä ruokailutilanteen... 

Vierailija

Meillä kouluruoka on suhteellisen hyvää mutta aineita käytetään isoissa masoissa liian vähän. Mm. jauhelihaa on makaroonilaatikossa tosin vähän ja suurin osa laatikosta näyttelee vesimaitoa..samoin joka laatikkoon laitetaan kaiken maailman lisukkeita, ettei ainakaan kouluruuat vastaa kotiruokia.

Kotona meillä suurperheessä tehdään ns. maalaisruokaa isolla kattilalla eikä jauhelihoissa tmv. säästetä. Ruoka on kotona monipuolista ja sitä tulee olla paljon. Kouluruokailussa syövät toisina päivinä huonosti ja niinä päivinä kun söisivät ruoka tahtoo loppua kesken ja se on harmillista!

Vierailija

Helsingissä Palmia tarjoilee päiväkotilapsille mm. viikottain jäätelöä, marjapiirakkaa, lihapiirakkaa, valmispinaattilättyjä ym. skeidaa. Pääruoat ovat ihan perustasoa, tosin aika usein näkyy listalla makkaraa tai outoja versioita (esim. tulista kasvispyttäriä, whaa..?) tavallisista ruokalajeista. Kasvisruokapäivänä on ollut mm. he-ma-pa-kastiketta ja perunaa...siinäkö on kasvavalle lapselle ravintoarvoja? Kasviksia myös tarjotaan väärin valmistettuna jatkuvasti (esim. kesäkurpitsa raakaraasteena), mutta sehän koskee koko maata.

Tarjontaan pitäisi saada lisää tuoreita juureksia ja kasviksia, lisää kotimaisia tuotteita. Lapsillemme syötetään mm. punahometta (quorn) vihreiden siunauksella, tämäkö on suomalaiselle sopivaa ruokaa? Miten olisi vaikka metsäsienet tilalle?

Vierailija

Minäkin päiväkodin työntekijänä kommentoimassa.

Meillä ruoka tehdään päiväkodilla ja yleensä se on hyvää. Listoja tehdään vähän etukäteen ja henkilökunta sekä välillä lapset saavat esittää toivomuksia.
Välillä ON tarjolla makkararuokia tai välipalalla voi olla vanukas tai maustettu jogurtti, mutta ei se minusta ole mikään ongelma kun näitä ei kuitenkaan tarjoilla koko ajan. Osa ruuista tulee puolivalmisteina. Yksinkertaisesi ei voi ehtiä joka viikko vääntää viidellekymmenelle lihapullia kun pitää myös hoitaa tiskit ja siivota. Silti myös itsetehtyjä lihapullia on välillä pöydässä. Ruoka on pääasiassa hyvää ja monipulista. Meillä on keittiössä oikea kokki joten välillä tuntuu että ruoka voi olla hiukan liian suolaista näin todella vähäsuolaiseen ruokaan tottuneelle, mutta voin sanoa että pääasiassa se on oikeasti hyvää.

Ymmärrän sen että jotkut vanhemmat haluavat olla todella tarkkoja lasten syömisistä, mutta päiväkodissa minusta riittää että ruoka on pääasiassa terveellistä ja lapsille maistuvaa. Ja tietysti monipuolista että tulee paljonuusia makuja. Syntymäpäivinä saa vähän juhlia. Jos joku vanhempi kieltää ettei lapsi saa osallistua synttäritarjottavien syöntiin niin hänelle voidaan pilkkoa vaikka omena. Toki se saattaa lapsesta riippuen aiheuttaa pientä mielipahaa kun ei saa samaa kuin muut, mutta kunnioitamme vanhempien toivomusta.
Se mistä en tykkää on näiden otsikoiden yleistävä tyyli. Monessa koulussa ja päiväkodissa tarjotaan ihan hyvää ruokaa ja minusta on hieno asia että on mahdollisuus saada lämminruoka päivän aikana. On tietysti paikkoja joissa ruuan laatu ei vastaa odotuksia ja silloin siihen pitää puuttua, mutta koko kouluruokasysteemin syyllistäminen huonona on suoraan sanottuna typerää. Te joiden kokemus lapsenne ruokailusta on että perunat ovat raakoja ja ruoka oikeasti huonoa, antakaa palautetta ensin päiväkodille/kouluu. Jos ei mene perille niin suoraan sinne missä ruoka valmistetaan. jos sekään ei auta niin kunnallisissa ottakaa yhteys suoraan päivähoidonvastaavaan tai koulutoimeen. Mutta ei turhasta. Jos tarjolla on kerran kuussa uunimakkaraa niin antakaa olla. Turhat valitukset vain syövät vaikutusvaltaa mahdollisilta ihan oikeilta valituksilta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat