Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rinnan parantuminen paksuneulanäytteenotosta?

Vierailija

Onko kenelläkään omakohtaista tietoa tai muistikuvaa, miten kauan kesti rinnan paraneminen paksuneulanäytteenotosta? Itselläni tulee huomenna viikko em. näytteenotosta, kun löysin oikean rinnan yläosasta kyhmyn, ja mammon + ultran jälkeen otettiin patista näytteet. Itse patista en nyt toistaiseksi ota stressiä, kun lääkäri totesi suurella todennäköisyydellä olevan hyvänlaatuinen (selvärajainen ja hyvin liikkuvaista sorttia, mikä yleensä on merkki hyvälaatuisuudesta) ja ylihuomenna saan siitä tulokset.

Mutta kyhmyn liikkuvuus kait aiheutti sen, että ymmärsin näytteenoton olleen hankalan. Näytteitä otettiin yhteensä neljä, ja ilmeisesti verta taisi tulla kovasti (en uskaltanut katsoa, mutta hoitajan toiminnasta päättelin näin) ja lääkäri suoraan totesi, että tästähän jää sitten muistoksi ihan reilu mustelma. No lähes koko rinta on nyt keltaisen ja sinisen kirjava tosiaan, ja puoli rintaa tuntuu nyt muodostuvan suuresta patista, minkä päättelen olevan verenpurkautumaa (ja se alkuperäinen kyhmy kyllä tuntuu erikseen edelleen). Minulla oli kyllä ennestään melko jatkuva niska-hartiakipu oikealla puolella jo ennen kuin löysin kyhmyn, ja muistan kesäloman ajan ihmetelleeni, miksi oikeanpuoleinen hartia ja niska jumitti koko loman ajan, vaikka otin ns. rennosti (työkseni teen tietokoneella töitä päivät pitkät, lomalla en juuri konetta avannut). Nyt tietysti on vähän tullut mieleen, onko kyhmyllä ja niska-hartiajumituksella jotain tekemistä keskenään (no ei pitäisi tällaisia päättelyitä tehdä eikä miettiä muutenkaan, tiedän). Anyway, nyt edellä mainitun lisäksi paitsi että rintaa tietysti jomottaa, tosiaan vaikuttaa, että näytteenoton jälkiseurauksena rintalihaskin kipuilee ja oikea käsi tuntuu ajoittain hieman puutuneelta. Öisin olen nyt käyttänyt pehmeitä jo hieman velttaantuneita urheiluliivejä, kun ilman liivejä nukkuminen tuntui yhden yön kokemuksella huonolta idealta.

Lääkäriltä en tullut tarkistaneeksi, miten kauan tuon näytteenoton seuraukset kestävät parantua, ja lääkärikin taisi lähinnä vaan miettiä, että suurimmat paineet potilailla varmaan ovat itse näytteen tulokset.

Ehkä tässä itselläkin sitten alitajunnassa suurin huolenaihe patin laatu, mutta ehkä sitten aikaa tappaakseni yritän mietiskellä tätä toista ongelmaa turhan päiten, mene ja tiedä. No toki varmasti on selvää, että tämä asia ajastaan helpottaa, kunhan nyt ihmettelen, josko kellään olisi kokemusta?

Kommentit (3)

Vierailija

Ei se paraneminen kauaa kestä, mustelma näkyy viikon ja lähtee vaalenemaan ja kutistumaan pikkuhiljaa. Se pieni reikä ihossa umpeutuu myös tod. nopeesti. Tukevia liivejä kannattaa käyttää (myös yöllä pari yötä). Multa otettu kaks kertaa paksuneulanäyte (ja aina sama diagnoosi eli fibroadenooma). Ei vaarallinen ja yllättävän yleinen. Niitä ei edes poisteta ellei ole kasvavaa sorttia. Toivottavasti sunkaan patti ei ole sen kummosempi. 

ps. Jos patti osoittautuu fibroadenoomaksi, niin myöskään patin "poistoleikkaus" ei ole iso homma. Jomotti jälkikäteen ehkä yhtä paljon kun paksuneulanäytteenotto ja arpikin haalenee pois n. vuodessa. Itse leikkaus on päiväkirurginen toimenpide eikä satu koska alue puudutetaan. 

Vierailija

Ei se paraneminen kauaa kestä, mustelma näkyy viikon ja lähtee vaalenemaan ja kutistumaan pikkuhiljaa. Se pieni reikä ihossa umpeutuu myös tod. nopeesti. Tukevia liivejä kannattaa käyttää (myös yöllä pari yötä). Multa otettu kaks kertaa paksuneulanäyte (ja aina sama diagnoosi eli fibroadenooma). Ei vaarallinen ja yllättävän yleinen. Niitä ei edes poisteta ellei ole kasvavaa sorttia. Toivottavasti sunkaan patti ei ole sen kummosempi. 

ps. Jos patti osoittautuu fibroadenoomaksi, niin myöskään patin "poistoleikkaus" ei ole iso homma. Jomotti jälkikäteen ehkä yhtä paljon kun paksuneulanäytteenotto ja arpikin haalenee pois n. vuodessa. Itse leikkaus on päiväkirurginen toimenpide eikä satu koska alue puudutetaan. 

Vierailija

Uusimmat

Suosituimmat