Päiväkodin uskonnolliset (harha)retket

Vierailija

Mitä olette mieltä siitä, että päiväkodista tehdään aktiivisesti retkiä eri seurakuntien tilaisuuksiin? Olemme kirkosta eronnut perhe ja tähän asti on ollut ok, että lapsi on osallistunut perinteisiin joulukirkkoihin ym. Nyt kuitenkin alkanut epäilyttämään, kun retket ovat lisääntyneet ja suuntana on nyt myös helluntaiseurakunnan tapahtumat. Tuntuu epäreilulta ja myöskin oudolta, että päiväkotitoimintaan sisällytetään uskonnollista ohjelmaa. Huoh!

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Miksiköhän se nyt on niin epäreilua, että lapset saa käydä seurakunnan järjestämissä ilmaisissa tilaisuuksissa. Itse ollut päiväkodissa töissä ja on kuule ihan mukavaa vaihtelua siihen kurahousuralliin. Kysyppä joskus lapsen mielipidettä näistä uskonnollisista "harha" retkistä.

Vierailija

No, me kaikki perheet emme diggaile Jesseä eikä koeta että moiset retket on saamisen puolella. Vaihtelu kuulostaa kovin epäammatilliselta syyltä, jos yhtään tuntee varhaiskasvatussuunnitelmia... siellä, kun on myös katsomuksellinen orientaatio eli kaikilla pitäisi olla oikeus valita uskonto tai elämänkatsomus kuten koulussa. Kumma kun tämä unohdetaan. Päivähoidon pitäisi päivittyä kyllä tähän päivään. Kuka haluaa, että oma lapsi on se ainut joka ei lähde sinne kirkkoretkelle ja jää yksin jonnekin toiseen ryhmään odottelemaan.  :(  Tottakai lapsi itse haluaa olla porukoissa vaikka retki olisi minne tahansa.

Vierailija

Vaikka itse ei kirkkoon kuuluisikaan on meidän suomalaisten perusarvot lähtöisin kristillisistä perinteistä (työn arvostus, ahkeruus, rehellisyys, vanhempien ja toisten kunnioittaminen jne.) On surullista, jos tätä perintöä ei haluta siirtää eteenpäin ja haluta kertoa, että täältä vanhasta kirjasta nämä kumpuaa. Oma tietoinen päätös siitä uskooko jumalaan tai ei muotoutuu paljon myöhemmin, kuin päiväkoti-iässä. Mieleen retkistä jää yleensä, että oliko siellä kivaa vai ei. Jos lapsi kyselee kotona kirkkoretken perään jumala-kysymyksiä niin sittenhän siinä on vanhemmalla hyvä sauma kertoa mitä asiasta ajattelee. Kyseleehän lapset möröistä, keijuista ja joulupukistakin. Jos asiat vetää aivan ääripäähän niin sittenhän päiväkodeista pitäisi tehdä 100% neutraaleja - ei uskontoja, ei satuolentoja eikä mitään mitä ei voi faktaksi todistaa. Tätä tuskin kukaan oikeasti haluaa. - en siis minäkään.

Vierailija

Varmasti tuntuu surulliselta, että me kaikki emme lue sitä vanhaa kirjaa. Pakanoiden perusarvot on varmasti aika pahalla tolalla. :D Toivon, että oman lapsen ryhmän aikuisten kertomukset ei liikaa kumpuile siitä kirjasta käsin.

Vierailija

Eivät ne suomalaisten arvot  mistään Raamatusta tule. Suurin piirtein samaa Bibliaa sitä on väännetty Suomessa, Italiassa, Boliviassa ja Amerikan Yhdysvalloissa mutta kyllä on silti kulttuureissa eroja.

Eli ei sitä Jeesusta nyt ainakaan sillä perusteella päiväkoteihin tarvitse tuoda. 

Vierailija

En kuulu kirkkoon enkä todellakaan aio alkaa lapsille tuputtamaan uskontoa kuten päiväkodeissa tehdään.Mielestäni jokainen saa sitten omassa perheessään käsitellä asian kuinka haluaa.Olen perhepäivähoitaja.

Vierailija

En kuulu kirkkoon, mutta olen uskossa Jeesukseen. Olen kuulunut kirkkoon ja lapsia olen hoitanut ja kasvattanut pian 40v. Siis omia, ja toisten varmaan useampia satoja elämäni aikana. Olen opettanut lapsia laittamaan kädet ristiin ja rukoilemaan Jumalaa ja Jeesusta. Koskaan en ole kuullut tai nähnyt kenekään aikuisenakaan (siis aikuisia ovat jo tosi monet joita olen kerhoissa kohdannut) vahingoittuneen rukoilemisesta tai Jumalaan ja Jeesukseen uskomisesta. Viimeistään siinä vaiheessa kun elämässä on tullut jokin kupru, läheisen menetys, epäonnistuminen, tms, ovat nämä rukoilemaan pienenä oppineet laittaneet kädet ristiin ja saaneet lohtua ja toivoa Jumalasta ja Jeesuksesta. Eli tarjotkaa ihmeessä lapsillenne tämä ihana mahdollisuus. He voivat sen sitten aikuisena vapaasti valita jos haluavat. :)  Suosittelen, parasta mitä voitte lapsillenne tarjota. Usko Jeesukseen. Turvallinen, kestävä, lohduttava, oikeat elämän arvot tarjoava.

Vierailija

Mutta minkä h*lvetin takia lapsille tai aikuisillekaan pitäis syöttää täyttä peetä?Kyllähän näitä muitakin taruhahmoja on jeesuksen ja jumalan lisäks,ei niitäkään tuputeta.En todellakaan antaisi lastani hoitoon minnekään missä pakotetaan rukoilemaan!

Vierailija

Eikö teillä ihan oikeasti ole mitään muuta miettimistä kuin tällaiset turhanpäiväiset asiat? Minä ainakin koin ip-kerhon raamattuhetket ja pääsiäisvaellukset sellaisina kivoina satu- ja rauhoittumishetkinä. Olen nyt 21-vuotias ja en ole koskaan uskonut sen kummemmin raamatun tapahtumiin  yms. Ja joulukirkot ja kevätkirkot oli kiva tapahtuma laulamisen ja sen tunnelman takia että kohta saa todistuksen ja pääsee lomalle =D.

Ei lapset kytkeydy automaattisesti jollekin jeesus moodille... Suurimmalla osalla kuitenkin on ollut juuri tällaisia raamattuhetkiä päivähoidossa tms. niin koetteko että teidän omaa tahtoanne on jotenkin loukattu tai teidän aivonne kävisivät jokapäiväistä kamppailua jessen kanssa?

Ihan pyllystä jos tulevaisuudessa esimerkiksi joulujuhlat lopetetaan sen takia että joku nirppanokka vaatii  ettei heidän lapsensa joudu näkemään jotain joulupukkipropagandaa. Eikö joidenkin asioiden voisi vain antaa olla ilman sen kummempia analysoimatta? Ihan tarpeeksi vaikeeta niillä päiväkotien sun muiden väellä on varmasti ilman että pitäisi hajauttaa väkeä vielä vahtimaan näitä lapsia, jotka vanhemmat haluavat kasvattaa ultra ateisteiksi. Onneksi en mennyt opiskelemaan opettajaksi tai lastentarhanopettajaksi jos tällaisia minäminäminä ja minun tahto ja minun näkemykset ja läpäläpä tasajalkaa hyppijöitä joutuisi joka kuukausi kohtaamaan. Hankkikaa muuta mietittävää, oikeasti -.-

Vierailija

Minä kuulun siihen vähemmistöön, joka lukee "vanhaa kirjaa" joka monille on vain satua tai tarinaa muiden joukossa. Uskon myös että tuossa kirjassa on Jumalan Sana meille ihmisille. Olen iloinen että tyttärenikin on lukenut lasten Raamattua ja on kiinnostunut uskosta. Taivastiellä kulkeminen on parasta, vaikkei aina helppoa olekaan.

Vierailija
Vierailija

Eivät ne suomalaisten arvot  mistään Raamatusta tule. Suurin piirtein samaa Bibliaa sitä on väännetty Suomessa, Italiassa, Boliviassa ja Amerikan Yhdysvalloissa mutta kyllä on silti kulttuureissa eroja.

HAA? viimeistään kristinuskon ajalta arvot tulee raamatusta, jos arvoilla jokapäiväsiä asioita tarkoitetaan, luuletko että kunnioita isääsi ja äitiäsi ja muista pyhittää lepopäivä tms tulevat jostain muualta? ongelma vain on et kansa maallistuu koko ajan enemmän ja lakeja muutetaan ihmisille sopivaksi ennen kun monet perustu pitkälti raamattuun, kirkko eronnee joskus valtiosta tai vanhoja raamatullisia periaatteita kannattavat maallistuneesta kirkosta

Eli ei sitä Jeesusta nyt ainakaan sillä perusteella päiväkoteihin tarvitse tuoda. 

Vierailija

On sulla ongelma :) meidän perhe asuu Singaporessa. Lapset käyvät tarhassa ja koulussa (koulu alkaa 4-vuotiaana) kaikki uskonnolliset juhlat läpi, lauluineen ja teemapäivineen. Se on sivistävää, niin yksinkertaisesti sanottuna.

Kasvavatpahan ymmärtämään maailman monimuotoisuutta.

Vierailija

Eräs "päiväkodintätinä" toimiva ystäväni joskus sanoi, että uskonnolliset tuokiot, joulujuhlat ja suvivirret eivät ole ongelma muihin uskontokuntiin kuuluville perheille, vaan nimenomaan suomalaisille ateisteille. Jokainen tyylillään, mutta vielä toistaiseksi Suomi on kristillinen maa, jos jollain on niin negatiivinen suhtautuminen kristinuskoon että oikeesti on sitä mieltä että, lapsi kärsii päiväkodin vartin uskontokasvatushetkestä tai jopa suvivirren laulamisesta kevätjulissa niin ihmettelempä jos tälläinen ihminen viettää kristillisiä juhlapyhiä, esimerkiksi joulua, pääsiäistä, juhannusta jne. Aivan sama vaikka ne naamioitaisiin esim "keväänjuhlaksi" tai "keskikesän juhlaksi". Pääsiäinen on pääsiäinen ja sillä on kristillinen tausta. Palkallisista vapaapäiväistä suurin osa on KRISTILLISIÄ juhlia, jos ne jätetään pois ei jäljelle taida jäädä kuin vappu ja uudenvuoden päivä. En minäkään vietä muslimien juhlia,eivätkä ne ole palkallisia vapaa päiviäni.

Vierailija

Voisihan sitä sitten olla muidenkin uskontojen juhlia, sitten ymmärtäisin. Silloin oppisi ymmärtämään sitä maailman monimuotoisuutta.

Itselleni oli yllätys, että päiväkodeissa on niin avointa kristillisyyttä, miksi? Jos kastettujen määrä koko ajan vähenee, niin miten asia sitten jatkossa ratkaistaan?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat