Sanoisipa joku isäksi

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (13)

Vierailija

Enpä voi väittää pystyväni samastumaan näihin tuntemuksiin. Elämä ilman lapsia on minusta mahtavan vapaata, mukavaa ja tyydyttävää. Parisuhdekin kukoistaa, kun ei ole lapsia rasitteina. T. Lapseton mies.

Vierailija

Oma poika olisi niin kiva. Silloin sukunimenikin jatkuisi lapsessa. Opettaisin hänelle, että vanhuksia pitää kunnioittaa ja itseään pitää puolustaa. Työtä pelkäämättömäksi myös kasvattaisin.

Joo tähän loppui kaikki myötätunto.

- Lapselle tulee automaattisesti sun sukunimi? Ymmärtääkseni sulla ei ole edes vaimoa tällä hetkellä joka ois ottanu sun nimen joten lähdet ihan liikkeelle ajatuksella että tämä on selviö

- Poikasi tekee automaattisesti lapsia?

- Suku jatkuu pojan kautta muttei tytön kautta? Itse naisena sanon että jos joskus lapsia teen niille tulee tasan tarkkaan mun nimi

- P.S. Jos vanhemmat eivät pääse sopuun sukunimestä, asia menee oikeuteen jossa asia päätetään automaattisesti äidin hyväksi :) kannattais siis panostaa tyttöön ja opettaa sille tervettä itsetuntoa niin laki takaa sukunimen jatkumisen

Realitycheck: nyt on

[ ] 1913
[ ] 2013

Vierailija
Vierailija

Oma poika olisi niin kiva. Silloin sukunimenikin jatkuisi lapsessa. Opettaisin hänelle, että vanhuksia pitää kunnioittaa ja itseään pitää puolustaa. Työtä pelkäämättömäksi myös kasvattaisin.

Joo tähän loppui kaikki myötätunto.   - Lapselle tulee automaattisesti sun sukunimi? Ymmärtääkseni sulla ei ole edes vaimoa tällä hetkellä joka ois ottanu sun nimen joten lähdet ihan liikkeelle ajatuksella että tämä on selviö   - Poikasi tekee automaattisesti lapsia?   - Suku jatkuu pojan kautta muttei tytön kautta? Itse naisena sanon että jos joskus lapsia teen niille tulee tasan tarkkaan mun nimi   - P.S. Jos vanhemmat eivät pääse sopuun sukunimestä, asia menee oikeuteen jossa asia päätetään automaattisesti äidin hyväksi :) kannattais siis panostaa tyttöön ja opettaa sille tervettä itsetuntoa niin laki takaa sukunimen jatkumisen     Realitycheck: nyt on   [ ] 1913 [ ] 2013

Olet oikeassa. Toimitus on leikannut paljon artikkelista pois. Tarkoitin geneettistä suvun jatkamista. Että geenitasolla suku jatkuis. Meitä kun ei ole paljoa.. Haastattelua tehdessä tosiaan en ajatellut selkeästi, koska vielä vuosi sitten asia oli minulle hyvin paljon päällä. Kotisivuillani on enemmän ajatuksia tästä. Eihän ne nyt lehteen kaikkea kirjoita :) Jos niin olis tehty - niin koko marraskuun 2012 numerossa ei muita artikkeleita olisi ollutkaan.Sanon sen kaikkien artikkelissa olleiden puolesta, sillä kaikilla taatusti oli enemmän sanottavaa - mitä artikkeliin mahtui. Kotisivuillani itse olen asiasta enemmän kertonut vuosien saatossa.  Simo Pahula

Vierailija

Suuri kiitos jutusta ja haastatelluille! Syvälle käyviä, mutta myös niin tutunkuuloisia tuntemuksia. Hienoa, että lapsettomuus saa yhä enemmän ääntä ja myös miehen ääntä.

Lapsettomia yhdistää tunne siitä, että toivottua lasta ei ole eikä ole varmuutta, tuleeko lasta ikinä olemaan. Myös oman mieheni ensimmäinen lapsettomuustunteiden sanoittaminen omalla kohdallaan liittyi suvun jatkumattomuuteen ja pelkoon yksinäisestä vanhuudesta. Nämä asiat ovat esiintyneet myös muiden lapsettomien miesten puheissa.

t. yksi meistä tuhansista tahtomattaan lapsettomista

Vierailija

Vaikka Simo jo ehtikin tarkentaa asiaa osaltaan, pidän jokseenkin outona tällaisia puheenvuoroja. Jos ei klo 4 aikaan aamuyöllä ole muuta sanottavaa mielessä, kannattaisi ehkä odottaa aamuun. Jutulla ei kerjätty myötätuntoa(si). Sen arvo piilee yksilöllisissä kokemuksissa ja ääneen lausumattomissa ajatuksissa. Asioissa, joista ei ole helppo puhua. Tämän tavoitteen nämä kolme erilaista, mutta silti niin samanlaista, tarinaa täyttävät 100-prosenttisesti ja on mielestäni surullista, jos viesti menee ohi väärän sanavalinnan tai ajattelutavan takia.

Vierailija
Vierailija

P.S. Jos vanhemmat eivät pääse sopuun sukunimestä, asia menee oikeuteen jossa asia päätetään automaattisesti äidin hyväksi :)

Tämäkö on sitä tasa-arvoisuutta? 

Vierailija
Vierailija

Lapsettomia yhdistää tunne siitä, että toivottua lasta ei ole eikä ole varmuutta, tuleeko lasta ikinä olemaan. 

No ei kyllä yhdistä. Kaikki lapsettomat eivät ylipäätään toivo lasta.

Vierailija

Minusta ne jotka ei vaan halua lapsia eivät ole "lapsettomia". Itse koen tuon loukkauksena meitä oikeasti tahtomattamme lapsettomia kohtaan. Ja turha tähän nyt vastata ilkeän piikikkäästi mitään, pahalta tuntuu jo muutenkin.

Vierailija

Tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta tämä elämä. Minulla on poika jonka isä kuoli. Kuinka toivoisinkaan, että hänellä oli tuollainen isä joka arvostaisi poikaansa. Simo Pauhula olet vielä nuori joten sinulla on paljon toivoa.

Vierailija

Simo Pahula, olet vielä nuori ja ehdit saada lapsia. Tiedän, ettei tämä lohduta, mutta et ole niin vanha kuin ehkä nyt koet olevasi, tilanne ei ole toivoton. Oma mieheni oli 38 kun lapsemme syntyi (minä 37) ja sitten ehti tulla toinenkin. En ollenkaan kokenut, että olisimme olleet yli-ikäisiä!

Toivoisin että Antti Kaikkonen saisi vielä lapsen. Hän ja hänen vaimonsa olisivat  varmasti hyviöä vanhempia, minusta adoptioviranomaiset olivat nyt kohtuuttomia. Jos viranomaisten mielestä esim. 8-vuotiaan Eerikan mielisairas isäo li täysin sopiva isäksi, tässäkin on kohtuutonta, että tätä paria pidettiin sopimattomana.  Tarkoitan, että ulkopuoliset arviot voivat mennä vikaan. Se, että sössii töissä, ei tarkoita, että välttämättä sössisi vanhempana. Ymmärrän, että keskeneräinen oikeusjuttu v armaan estää adoptioprosessin etenemisen, mutta tilanteenhan voisi nyt arvioida uudestaan.

Kiitos hyvästä jutusta ja tsemppiä kaikille haastatelluille! Ymmärrän niin hyvin myös tuon, että suo "nimen jatkuvan". Eihän siinä ole mitään outoa. Sukuhaarat sammuvat, jos perillisiä ei tule. Ei oikeastaan ole väliä sillä, onko lapsella iäsn vai äidin sukunimi, lapsi ja jokin nimi joka tapauksessa tarvitaan "suvun jatkamiseen"! Älä siis Simo välitä typeristä kommenteista, äläkä selittele tai puolustele - jotkut ihmiset vain haluavat aina ymmärtää väärin... On ihan luonnollista surra, että  nimi ei jatku. Sitä paitsi - sinulla on tosiaan varsin hyvin aikaa löytää se äiti lapsellesi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat