Pienryhmä tai luokan kertaaminen?

Vierailija

Poikamme on loppuvuoden lapsi. Tokaluokan syksyllä ope sanoo, että ei pärjää isossa ryhmässä. Ei jaksa keskittyä. Matikka ja lukeminen sujuu. Kirjoittamisessa vaikeuksia.

Olsi koulun vaihto pienryhmään tai itse mietin myös luokan kertaamista. Sais aikaa kasvaa. Murrosiässä törmää tähän junioriuteensa, luulen niin. Ollaan molemmat vanhemmat myöhään kehittyneitä.

Eskaissa jo eskarissa pienen lapsen oloinen muatta mentiin masan mukana ...ja tässä nyt ollaan. Koulussa lapsemme käy innoissaan ja tykkää.

Ieluiten itse jatkaisi tässä yhteisössä. Tukitoimet kuulmma eivät tule riittämän...resurssit.

Kommentit (8)

Vierailija

Moi,

Meidän poika jäi kertaamaan. Oli ihan hyvä vaihoehto se. Pienryhmä varmaan hyvä, jos sellsinen vain löytyy. Onko sellaista pienryhmää, jossa olisi normaali tahti oppia , mutta näitä malttamattomia lapsia vain?

Vierailija

Yrittäkää sitä pienryhmää .mahdollisimman vähän muutoksia lapsen koulumaailmaan. Jos muuten menee kivasti ja on kavereita ja viihtyy. Luokan vaihto voi masentaa ja syö lapsen itsetuntoa ettei hän kelpaa ..ja saman luoka uusiminen tekee sen saman. Oma poikani ei läpäissyt koulukypsyystestiä kaikilta osin ja joutui surukseen jäämään päiväkodin eskariryhmään vielä toiseksi vuodeksi vaikka oli koko kesä puhuttu että lähtee naapurin kaverin kanssa samalle luokalle.olivat olleet leikkikavereita pienstä asti. Kyllä oli raskasta kertoa lapselle joka itku silmässä katsoo kun muut lähti kouluun ja itse joutui vielä menemään päiväkotiin. Siitä ei ollut mitään hyötyä sillä lapsella todettiin adhd 10 vuotiaana ja se hahmotuskyky ja keskittymisen puute johtuikin siitä.eli pienryhmä pelastaa lapsen itsetunnon ,kun pääsee kouluun ja saa apua olemassaolevaan vaivaansa. Tsemppiä teille ja voimia. Ja iloa koulutielle. Motivaatio on yksi tärkeimmistä asioista koulumaailmassa.älkää riistäkö lapselta sitä.

Vierailija

Auttakaa sitä lasta niin että se istuu etupenkissä ja niin nurkassa ettei muut häiritse sitä. Itse olen jännittäjä ja istun edessä etten näe muita takana olevia,kun en uskalla avata suutani siellä. Tukiopetusta vaan sitten jos jossain jää jälkeen. Jos lukee ja laskee niin mikä sen ongelma oikein on? Keskittyminen herpaantuu jos ei ole riittävästi haastetta tehtåvissä. Lisätehtåviä opettajalta. Palkintoja ja porkkanoita kun saa hommat valmiiksi ilman häirintää. Kysy opelta onko nämä keinot jo käytetty.Sinne saa mennä luokkaan kuuntelemaan opetusta ja katsomaan mikä siellä kangertaa. Sitten puutut asiaan jos lapsesi ei osaa keskittyä. Häiritseekö hän muita vai muut häntä.? Tämä selviää kun käyt luokassa.  Omalla pojallani oli sopeutumisongelmia avioeromme jälkeen uudessa koulussa ja kun menin luokkaan ja juttelimme muiden lasten kanssa  niin se korjasi tilanteen ja poikani alkoi viihtyä siellä.se on joskus niin pienestä kiinni. Ole rohkeasti vaan oman lapsen tukena. Myös siellä koulussa.

Vierailija

Niin...pienryhmä on toisessa koulussa. Sekin suht lähellä. Lapsi tykkää nykyisessä koulussa käydä. Pienryhmää ope ja erit.ope ehdottavat. Mutta eihän lapsi saa lisäaikaa siinä, kun on aina loppuvuoden lapsi. Tunneille ei paljo ehditä itse, kun ollaan töissä. Lapsi ei jaksa keskittyä...sen huomaa kotona läksyjä hänen kanssaan tehdessä. Orientoituminen hankalaa ja keskittyminen pitkään. Herpaantuu ote helposti. Leikkisi sanomansa mukaan mieluummin pihalla kuin tekisi läksyjä. Istuu koulussa jo nyt niin, että näkee muut. Hölpöttää. Häiritsee siis muita. Meillekin, jos olisi ehdotettu koulukypsyystestiä eskarissa, niin olisi kyllä tartuttu siihen.

luokan kertaaminen samassa koulussa voisi olla haaste, kun kaverit siirtyy seuraavalle

jotenkin tuntuu, että en saa tietoa tarpeeksi tähän mistään

Vierailija

Kokemuksesta meillä luokan kertaaminen oli turha. Tyttö kertasi vuoden, mutta silti päädyimme koulupsygologin kanssa samaan päätökseen ettei kertaamisesta ollut hyötyä vaan pienryhmä oikea päätös. Nyt kun 2v oltu pienryhmässä, huomaan miten oikea päätös se oikeasti olikin.  "pompattiin" takaisin oikealle luokalle eli ei  jäänytkään luokalleen. Meillä syy pienryhmään oli muutamassa aineessa oppimisvaikeutta ja pienryhmä siihen hyvä. Kertaamisen tarvetta ei enään ole, eikä liian isoja haasteita mitä normi luokassa oli. Oli se meillekkin iso päätös vaihtaa koulu jossa kävi eskarista lähtien ja kaikki oli tuttua. Mutta toinen koulu oli kuitenkin yhtä hyvä vaikka uusi olikin ja opettaja ihana. Pienryhmissä ongelmana tytöille on että suurinosa siellä olevista oppilaista on poikia :(

Vierailija

Meillä poika alusta asti pienryhmässä. 5luokalla antoivat mahdollisuuden opiskella muutamia tunteja isossa ryhmässä.Nyt 6 pienryhmässä enään matikassa ja äidinkielessä. Samoin tyttö.

Vierailija

Se pienryhä, johon tyttönne kertaamisen jälkeen päätyi, niin oliko se vilkkaiden lasten ts. Eivät jaksa keskittyä niin pitkään tai oman tominnan ohjaamisessa haastetta tai millainen? Kun ei tahdo sopivaa luokkaa pienryhmää löytyä.

Vierailija

Hienoa, että lapsenne sai vähän lapsuusaikaa lisää. Itseä harmittaa, kun ei testejä tehty, En tiedä edes miksi. Mutta näillä nyt mennään.Olen alkanut itseäni psyykata, että kyllä se siitä. Lapselle parempi tsempata niin kuin harmitella. Hieno lapsi on.Onhan aina ollut vuoden sisällä syntyneitä lapsia erilaisia lapsia. jokainen omanlaisensa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat