Mies tekee töitä kotona, ei toimi

Vierailija

Mies on yrittäjä ja hoitaa itse kaikki paperityöt kotona. Meillä on pieniä lapsia ja ylimääräistä huonetta työhuoneeksi ei ole. Tämä on muodostunut todella isoksi ongelmaksi. Olemme lapsien kanssa aina tiellä, tulemme aina huonoon aikaan kotiin, pidämme liian kovaa meteliä tai emme muuten vaan anna miehelle työrauhaa, kun tekee paperitöitä. Sitten hän syyttää minua siitä, että ei saa hommia hoidettua. Minun pitäisi olla ajatustenlukija ja osaa pysyä poissa kotoonta lapsien kanssa monta tuntia, kun hän tekee paperitöitä. Itse käyn siis myös päivätöissä normaalisti. En tiedä mikä olisi ratkaisu tähän tilanteeseen. Olen yrittänyt pysyä poissa kotoa kun tiedän hänen tekevän töitään, mutta sekin on välillä tosi hankalaa pyöriä pienien lapsien kanssa monta tuntia jossakin tappamassa aikaa, kun ei voi mennä kotiin. Neuvoja?

Kommentit (8)

Vierailija

Itsekin yrittäjänä ja ilman varsinaista työhuonetta tulee välillä helposti äristyä miehelle, jos on tekemässä jotain, mitä ei ylipäätään välttämättä haluaisi tehdä tai joka oikeasti vaatii keskittymistä vain ja ainoastaan siihen työhön. :) 

Meillä toimii sellainen, että kerron jo tiettyyn hommaan ryhtyessäni että tämä vaatii nyt vähän keskittymistä, voisitko odottaa sitten hetken jos on jotain asiaa. Auttaa myös siihen etten jää liian kauaksi aikaa painimaan jonkun turhanpäiväisen ongelman kanssa. Samoin olen oppinut tekemään töitä silloin kun mies on itse töissä, niin saa tehdä rauhassa.

Eli jutelkaa siitä, miten asiaa voisi parantaa niin että kaikki olisivat tyytyväisiä, mikä oikeasti pännii (ehkä miestäsi stressaa joku juttu, mikä järjestyisi sillä että selittäisi vain sinulle mikä on ongelma, mikä sitten ikäänkuin selkeyttää ongelman hänellekin, jos ymmärrät mitä tarkoitan, tai voit muuten auttaa) ja mikä on oikeasti häiritsevää ja mistä häiriöstä voi tinkiä.

Meillä esim. oikeasti ärsyttävää on se että mies alkaa selittää innoissaan jotain juttua kun teen töitä ja sitten kun minulla onkin ajatukset muualla, tuo vetää herneen nenään kun en kuunnellut, ja sitten taas pienestä taustamelusta voi tinkiä, koska toiselle on oikeasti tärkeää rentoutua omien töidensä jälkeen leffoja katsomalla tms., tein minä sitten töitä tai en. Teillä vastaavasti voi olla että yrität kysellä kotihommista juuri kun on joku tärkeä paperihomma meneillään, jonka voit ottaa huomioon ja sitten taas teidän "taustamelua" eli lasten (rauhallista) leikkiä voi ihan hyvin oppia kestämään töitä tehdessä.

Eli molemminpuolista toisen huomioon ottamista ja asioista sopimista.

Vierailija

Eikö miehesi voisi liittyä sellaiseen osuuskuntaan, joka tarjoaa mm. osuuskunnan jäsenille yhteistä työtilaa käyttöön. Tuo on kyllä täysin kohtuutonta ettei lapset voi olla normaalisti omassa kodissaan. Onkohan tuo ukkosi ihan aikuinen? Ei voi yrityksellä mennä hyvin jos ei edes työhuoneeseen ole varaa...

Vierailija

> jossakin tappamassa aikaa, kun ei voi mennä kotiin

Eihän tuo normaalilta kuulosta. Sanon minä, joka olen yrittäjän vaimo. Meillä on onneksi työhuone miehelle (ymmärrän et ylimääräinen työhuone ei ole kaikille mahdollinen). Mut meillä toimii about se, et mies on työhuoneessa ja lapsilla ei ole sinne asiaa. Muualla kodissa saavat elää normaalia lapsen arkea.

Voisiko oman nurkkauksen järjestäminen auttaa? Ja siellä olisi sitten korvatulppien/kuulosuojainten kanssa? Jokin vastamelu (rauhallinen musiikki kuulosuojaimista) voisi ehkä myös auttaa?

Ja tehdä paperityöt sun päivätöiden aikaan? (meillä mies jatkaa usein myös lasten nukkumaan menon jälkeen, mut ei se tietty suositeltavaa ole.)

Jonkin verran kait täytyy melua (hälyä, muuta häiriötä) myös useimmissa kodin ulkopuolisissa työpaikoissa sietää. Avokonttorityyppiset työtilat on yleisiä.

Entä työskentely läppärillä kirjaston lukutilassa? Luulisi olevan riittävän häiriötöntä. Paperit mapeissa mukaan.

Vierailija

Olen koittanut tuota työnurkan väsäämistä jonnekkin ehdottaa, vaikka sitten makuuhuoneen nurkkaan ja ovi kiinni niin saa siellä olla rauhassa. Mutta mies ei tunnut olevan asiasta innostunut, on jotenkin tosi ehdoton sen suhteen, että meidän pitäisi olla kertakaikkiaan pois kotointa tällöin, hänen mielestään se ei voi olla liikaa vaadittu.

Vierailija

Olen samaamieltä, että on liikaa vaadittu. Tästä on tosiaan vaan tullut jo aika iso ongelma. Ja etenkin kun minua voi sitten hyvin syyttää siitä, että työt on tekemättä, kun en ole ollut pois kotoonta lapsien kanssa..... toivoisin että saan miehen jotenkin ymmärtämään, että ei voi siirtää vastuuta töistään minulle ja sillä verukkeella syyllistää sitten....

Vierailija

Samanlaisia kokemuksia. Aikuiset pystyvät kyllä keskenään sopimaan, ettei työtätekevää häiritä. Mutta vaikka lapsille kuinka sanoisi, ettei saa häiritä, eivät he muista. Sama ongelma yötyön kanssa, kun mies yrittää nukkua päivällä. Hyvin menee, jos lapset eivät ole kotona. Kotona ollessaan aina joku jossain välissä korottaa ääntään, tömistelee tai muuten vaan kolisee, puhelin soi.... ja mitä milloinkin. Äitinä en pysty pitämään kotona täys hiljaisuutta, kun lapset ovat hereillä.

Vierailija

Ymmärrä kyllä sen tosiaan että toista ei saa häiritä, koitetaan olla hiljaa jne..... mutta se, että pitää evakkoon lähteä moneksi tunniksi jonnekkin niin menee liian pitkälle.....

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat