Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrotteko lasten kihomadoista päiväkotiin ja tutuille?

Vierailija

Huomasin, että suurin osa tuntemistani perheellisistä jättää kihomato- ja täitartunnoista kertomatta, eivät kerro siis kenellekään. Suurin osa jättää kuulemma kertomatta lapsen kiusaamispelon takia. Eli onko se ihan yleistä? Jättävätkö vanhemmat kertomatta kihomatotartunnoista päiväkoteihin ja tuttavaperheille, salataanko asia yleisesti? Kerrotteko vai salaatteko?

Kommentit (2)

Vierailija

Meillä ei ole koskaan ennen ollut vaikka kaikki ipanat olleet päiväkodissa, mutta tänä syksynä jo kahdesti (!), arvelen että tulleet kuopuksen (10kk) kautta jostain yleisistä pallomeristä, koska se pistää kaiken suuhun... Olen kertonut molemmilla kerroilla ihan kaikille jotka meillä on käyneet (lasten kaverien vanhemmille suoraan, lisäksi miehen + omia sukulaisia, omat vanhemmat, pari omaa kaveria) ja päiväkotiin ja kouluunkin opettajalle, vaikkei esikoisella ollutkaan tartuntaa, koska olis voinut kantaa niitä munia teoreettisesti mukana. Kerroin myös neuvolassa, kun sattui sinne olemaan samaan aikaan asiaa niin osaavat pitää kirjaa jos tartuntoja olisi samalla alueella enemmänkin. En voi mitenkään tajuta ihmisiä jotka ei kertoisi jos vaikka edellisenä päivänä olisi ollu lapsivieraita kylässä!!! Esim. meillä alle 2v lapset ei osaa itse kertoa että apua äiti mua kutittaa ja kirvelee - ne vaan itkee kaikki illat ja yöt sitten ennen kuin tajutaan mistä on kysymys. JOS tajutaan. Periaatteessa jos mulla olis vain yksi lapsi, tää 10kk ikäinen niin en ikimaailmassa olisi tajunnut että sen iltaraivot ja itkut on jotain kihomatoja. Olisin vaan miettinyt, että kylläpä toi tyttö huutaa, onkohan tää joku kehitysvaihe vai tuleeko poskihampaita...

Että kyllä todellakin kerron kaikille jotka tartunnan olis edes teoriassa voineet saada - ja toivon että jokainen muukin kertoo. Hei haloo ihmiset, eihän se tartunta kerro mitään teistä ihmisinä että ootteko siistejä vai asutteko jossain läjässä. Lapset nyt vaan työntää käsiä, sormia yms suuhunsa. Kihomadothan vois saada esimerkiks ostoskärryssä istuva laps kun vähän nuolasis huomaamatta sitä kädensijaa.

Vierailija

Kyllä kerroin. Hoitajien tehtävänä on sitten infota kaikille mahd tartunnoista niin, ettei paljasteta keneltä ne on tullut. Sitä ei todellakaan mennä uteliaille mammoille kertomaan, koska tiedolla ei ole merkitystä.

Uusimmat

Suosituimmat