Perheen ruokalasku: Näin testiperheen kävi

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (3)

Vierailija

Olen itse pitänyt perheen ruokamenoista taulukkoa noin vuoden. Yllätyin miten vähän lopulta menee kasviksiin: jos ostaa juureksia, omenoita, kauden vihanneksia ja joskus tarjouksesta, ei summa lopulta olekaan iso.

Tosi vähällä valmisruualla ovat pärjänneet.

Vierailija

Eli Tilastokeskuksen mukaan ruokakauppaan kulutetaan (lapsi)perheessä 208 €/hlö/kk. Teidän kulutus oli 174 €/hlö/kk eli semmoiset 16 % vähemmän. Ei siis paha -Tilastokeskuksen laskelmiin verrattuna. Tiliotteilta laskin, että me puolitamme vertailusumman -kukin perheenjäsen käytti kuukaudessa noin 104 € ruokakauppaan. Siihen verrattuna kulutitte paljon. Mieleen tulee myös, että koska molemmat kuluti(/a)mme alle keskiarvon, Suomessa on oltava perheitä, joissa ruokaan (=valmiselintarvikkeisiin?) erityisesti käytetään rahaa, jotta kyseinen keskiarvosumma on saatu. Vai selittyykö ero osittain "arkisilla kotitaloustavaroilla"?  

Minä kyselin aiemmin tarkempaa erittelyä ruokaostoksistanne. Kovin tarkkaan en pysty vertailemaan tai suhteuttamaan omiimme, koska minulla ei ole kuitteja. Näppituntumalla juomista tulee suuri kuluerä meilläkin. Erityisesti maidosta, 40 l viikossa. Enemmänkin menisi, jos joku jaksaisi kantaa :) Valmisruokia tai eineksiä meillä on tosi harvoin, mutta ei teilläkään niihin paljon kulunut. "Leipä ja leipomotuotteet" käsittää meillä lähinnä ruisleivän. Muut leivät ja leivonnaiset paistamme itse. "Kuivatarvikkeet kuten jauhot, pasta ja säilykkeet" -kulutus vaihtelee. Välillä ostamme runsaasti erilaisia siemeniä, pähkinöitä, leseitä, rouheita jne., ja kun on juhlia tai useita vieraita, tarvitaan leivontatarviketäydennyksiä. Varsinaisia säilykkeitä kuluu vähän, kuten myös riisiä, pastaa. 

Oikeassa olet: kasvavat lapset, kasvava ruuankulutus! Meillä on lapsia vaipankäyttäjistä teiniin, ja jo kolme kasvuikäistä liikunnanharrastajaa, jotka syövät enemmän kuin vanhemmat. Etenkin proteiininkulutus on lisääntynyt. Ennen söimme 1-2 kasvisruokaa viikossa. Nykyään isoille lapsille linssit ja pavut ovat lämpimällä aterialla vain lisuke muiden joukossa ja kananmunia kuluu väli/iltapalamunakkaisiin. Kasviksiin, lihaan, kalaan, kanaan kuluukin suurin osa ruokarahoista. Siksipä ostamme niitä pitkälti tarjousten mukaan ja vasta jälkikäteen suunnittelemme ateriat. 

Kahta pientä Citymarket- ja yhtä hinnaltaan keskisuurta Prisma -käyntiä lukuun ottamatta ostimme ruuat Lidlistä. Luulen, että ostospaikka ja kauppareissun jälkeen "päätetty" ruokalista selittävät kuukausittaisen ruokakauppalaskumme kohtuullisuutta -tällä kertaa se oli 939,89 €. Teemme toki paljon itse, ja pakastimessa on syksyllä kerättyjä marjoja. Toisaalta summaan sisältyvät yhdet synttärit monenlaisine herkkuineen ja pari muuta vieraiden kestitystä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat