Koulukiusaaminen ja opettajan käytös

Vierailija

Olin hieman hämmentynyt, kun selvittelimme koulussa opettajan ja lapseni (eppuluokkalainen) kanssa koulukiusaamista. Poikaani on tönitty välitunnilla, pipo heitetty vesilammikkoon, pudotettu selälleen kiipeilytelineesta, löyty nyrkillä mahaan, kiristetty tuomaan kouluun rahaa, vaatteita revitty mm. takista oli hiha leikattu saksilla irti jne.

Opettajan ensimmäinen kommentti pojalleni oli "onhan sinullakin joskus kädet heiluneet ilmassa?" Sanomattakin selvää, että minulla hieman kuohahti. On täysin eri asia, jos lapsella on tapana innostuessa "puhua käsillä", kuin lyödä nyrkillä mahaan.

Tässä syksyllä olin avoimien ovien pävänä seuraamassa tunnilla opetusta. Huomasin, että kaikki muut sai puheenvuoron, mutta poikani jäi aina viimeiseksi ja lopulta sain vuoronsa sanoilla "lyhyesti sit, mennään eteenpäin jo".

Nyt, kun näirä asioita yhdistelin, tuli entistä enemmän fiilis, että pojalle pitää luokka vaihtaa. Hän on ollut usein välitunnilla yksin ja joskus rinnakkaisluokan kaverin kanssa.

Olin myös seuraamassa välitunteja ja huomasin, ettei välituntivalvojat tee muuta kuin leikkivät tyttöjen kanssa. Ei ihme, etteivät he ole huomanneet, mistä poikani saa niin paljon mustelmia.Vasta, kun ilmoitin itse tulevani välitunneille valvomaan, opettaja keskusteli kiusaajien kanssa. Aiemmin sain vain "pojat on poikia"-viestejä.

Kaikkista huipuin oli, että poika oli välitunnilla astunut naulaan ja se oli lävistänyt kengänpohjan ja jalkapohjassa oli reikä. Yritin sen sitten kotona putsata mahdollisimman hyvin. Opettaja oli vaan tuumannut, että "selviitsää nyt kuitenkin" ja jättänty puhdistamatta haavan.

Nyt jo läksyjen tekemiseen kotonakin on tullut ongelmia. Alkaa aina itkua pukata. Sen verran olen saanut selville, että todennäköisesti hänen hitaalle lukuvauhdille nauretaan ja irvaillaan, joten lukeminen tuntuu pahalta.

Otin luokanvaihdon esille opettajan kanssa ja hän sanoi jyrkästi, ettei se ole tässä koulussa vaihtoehto. Voiko opettaja todellakin päättää, saako luokan vaihdettua vai ei? Pitäisikö minun keskustella suoraan rehtorin kanssa? Olen luottanut tähän opettajaan ja antanut hänen tehdä työnsä, mutta nyt alkaa tuntua, että opettaja on osa ongelmaa.

Kommentit (2)

Vierailija

Asiaan pitää puuttua heti. Palaveri mahdollisimman pian jonne tulee muitakin koulun edustajia kuin ko opettaja, rehtori. psykologi tms..Laita pyyntö sähköpostilla, ja soita perään. Opettajan käytös on epäasiallista, mutta ehkä viisainta yrittää päästä hänen kanssa mahdollisimman hyvään yhteistyöhön (ja välttää opettajan syyttämistä, vaikka aihetta olisikin ja vaihtaisittekin luokkaa/koulua, koska tarkoitus on saada pojan asiat kuntoon) Koulun velvollisuus on hoitaa tilanne teidän kanssa yhteistyössä kuntoon. Ota yhteyttä heti rehtoriin. Hihasta aiheutuneet kustannukset kiusaajat ovat velvollisia korvaamaan ym muutkin vahingonkorvaukset periaatteessa. Eri asia, että ehkä niitä ei ehkä kannata alkaa vaatimaan. Ainakaan ensimmäiseksi. Uskon, että ihmiset haluavat auttaa ja tehdä yhteistyötä kanssasi, kun kerrot miten ikävästä tilanteesta on kysymys. Tsemppiä, saatte kyllä asiat kuntoon!  

Vierailija

tosi ikävää nähdä näitä epäkypsiä aikuisia lasten parissa, meidän päiväkodissa on lastentarhan opettaja joka ei sano huomenta lapselle eikä meille vanhemmille, ei vastaa pois haettaessa kun lapsi sanoo hei hei ja muutenkin huomaa käytöksestä että ei ilmeisesti jostain syystä tykkää perheestämme. tyttäremme on juuri täyttänyt 3v ja harmittaa kun saa mallia ettei aikuiset vastaa hänelle jne. myös päiväkodin joulujuhlassa supatti toisen hoitajan korvaan kun näki meidän tulevan ja nauroi, toinen hoitaja on kyllä erittäin mukava ja huomioiva, kertoo päivän kuulumiset iloisesti ja aamulla tulee jo eteiseen vastaan lastamme. Meitä " aikuisia" valitettavasti niin moneen junaan, harmittaa lasten puolesta tälläinen epäasiallinen kohtelu. Ota yhteys rehtoriin, pojallasikin on ihmisoikeudet  joita myös opettajan on kunnioitettava.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat