D-vitamiinitaso testissä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (10)

Vierailija

Aivan sama kokemus D-vitamiinitasojen testauksesta. Itse syön talvella noin 75 ... 100 µg päivässä ja minulla taso oli mittauksessa 110. Vaimolla tasot olivat suositetulla annoksella jossakin alle 40 mmol paikkeilla ja vasta 150 ... 200 µg päivässä nosti uusintatestin perusteella 100 mmol kohdalle.

D-vitamiinilisän ottaminen on meidän epätieteellisen kokemusten perusteella vähentänyt flunssien määrää. Aiemmin jokavuotinen kaamosväsymys on myös jäänyt kokematta.

Vierailija

Olen ollut mukana D-tutkimuksissa jo vuosia ja voin sanoa että turha Suomalaisten on pelätä ainakaan ottamasta liikaa. Ainahan kaikesta pitää varoittaa, mutta jos vedät vaikkapa 300 mikrogrammaa päivässä, on se paljon vähemmän mitä saat ollessasi muutaman tunnin auringossa. 

Samoin meillä väsymykset ovat vähentyneet eikä sairastelua ole juuri lainkaan ollut. Olen saanut myös ystävät ja sukulaiset syömään D:tä reilusti suosituksia enemmän. 

Vierailija

Optimaalinen veriarvo on 100-150 nmol/l. Siihen aukuinen tarvii yleensä 100µg, jos on normaalipainoinen.

 

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 100 µg:aan. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

Vierailija

no mitä kun itse en nauti deetä ollenkaan, eikä silti ole masennusta, väsymystä eikä sairastelua? flunssa loppui kun 20vuotta takaperin sairastin keuhkokuumeen.kalaa syön melko usein ja muutenkin suht monipuolisesti. liekö se siinä....

JK420

Itse ajattelin kokeilla tänä syksynä ja talvena d-vitamiinin syömistä, josko se auttaisi flunssiin ja mielialaan. Paljon näyttää olevan kauppoja ja erilaisia pillereitä tarjolla. Esimerkiksi www.d-vitamiinit.com listaa monen paikan tuotteita. Onko kokemusta kenelläkään?

Vierailija

Itse syön 100 mikroa päivässä, arvoni hyvä 128 mmol, Suomessa suurella osalla puutos.
Täällä ei yksinkertaisesti saa tarpeeksi aurinkoa. D- vitamiini vaikuttaa vielä niin moneen asiaan etten ymmärrä THL:n suosituksia. Arvo Ylppö aikoinaan suositteli paljon suurempia määriä, kuin nykyään. Kun suosituksia pienennettiin, kasvoi diabetekseen sairastavien määrä saman tien.

Vierailija

Ei kukaan -tarvitse- mitään 100 mikrogrammaa päivässä. D-vitamiinisuositus on 10-20 mikrogrammaa päivässä ja ylimääräinen huuhtoutuu vaan pois käyttämättömänä. Toki jos ei edes tuota 10 mikrogrammaa syö, voi tulla väsymystä yms.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat