Seuraa 

Sivut

Kommentit (43)

Oltiin tänään ensimmäistä kertaa sellaisessa avoimen päiväkodin perhetoiminnassa!! Meidän pikkuneiti oli nuorin osallistuja, vaikka välillä siellä on kuulemma jopa 1-2kk:n ikäisiä! Paljon oli ihmeteltävää ja katseltavaa kun muut lapset leikki! Myös laulettiin ja leikittiin yhdessä! Oli tosi kiva piristävä aamupäivä! =)

HOPE-a kysyi nukkumisista.. Meillä tällähetkellä tälläinen rytmi: Aamulla heräillään 7-8. Aamupäivällä noin klo11 1/2-1h päikkärit (usein kauppareissun aikana) tokat päikkärit n.3 tuntia klo yhdestä alkaen. Illalla pikkutorkut, puolisen tuntia sitterissä noin klo.18.30. Ja nukkumaan 20.30-21.30!

Meillä alettu myös soseita maistelemaan! peruna-porkkanaa ja peruna-kukkakaalia! Ja hyvin maistuu! Suu aukenee aina ammolleen kun lusikka lähenee eikä juuri mitään sylje ulos vaan nielee niinkuin olisi aina soseita syönyt! =)

Lattialla ei kyllä viihdytä enää niin hyvin.. toisinaan jaksaa kauankin olla, kun taas joskus ei millään! Iltaisin joutuu vähän kanniskelemaan, mutta ohimenevä vaihe taitaa olla...

Koitetaan syysmammat nauttia tästä vauva-ajasta vakka välillä raskasta onkin! Pian meidänkin nyytit on jo isoja " jötkäleitä!"

-Alpukka ja " Pinsku" n.3,5kk

SIIS ANTEEKSI KOVASTI JOS LOUKKASIN JOTAKIN ed. pinossa, en pahalla, mutta aina välillä alan käymään kierroksilla ja sitten tulee vaan juttua, sen koommin ajattelematta! Hormoonit taitavat olla sekaisin, heh...

Soseista; meillä syötiin ensin perunaa viikko, sitten porkkanaa pari viikkoa (vähän piteni, koska poika rakastui porkkanaa...) ja nyt vedetään sekaisin. Hedelmäsoseita annetaan kanssa erikseen, ensin päärynää (ai että kun se oli hyvää ;)) ja nyt persikkaa(ei taida sekään olla pöllömpää...) joten ehkä allergian ja makujen erottelun vuoksi annan ensin alkuun erikseen ja vasta sitten sekaisin.

Mutta jokainen omalla tyylillään... ;)

Tänään alkoi muskari, poika vaan ihmetteli...Ja kävin siellä uinti-infossa.

Ja ajattelin kokeilla kyllä vaippaa, koska poika kakkaa aina siihen aikaan iltaisin...

Miten te muut uimarit, onko mies/tukihenkilö mukana vai pärjäisköhän ihan yksin...?????

Kun on tuo mies vieläkin saikulla peukustaan ja tukihenkilöksi en haluaisi ottaa henkilöä jonka sylissä poika pelkää muutenkin saatikaan uudessa tilanteessa...

Mutta illan jatkoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

heissan!!!

Mujerita: meillä kanssa kiljutaan ja huudetaan ja äidin juttelun päälle vasta huudetaankiin kovaa (meillä on ilmeisen kovaääninen typykkä).

G: Kuinka monta tuntia teidän syysvauvat nukkuvat vuorokaudessa..noin? Meillä nukutaan yöllä 11-12h ja päivällä about 2h pätkissä.Eli sanoisin, että 14h vuorokaudessa on sellanen keskimääräinen unimäärä.

Mä tässä yksi pv stressasin, että jos meitin typy ei opikaan syömään lusikalla, kun on vaan imenyt (jostain olin lukenut, että herkkyyskausi on 4kk iässä ja toiset vauvat ovat jopa joutuneet sairaalaan syömättömyyden vuoksi), neuvolassa asiasta avuduin, ja tätsy oli sieltä mieltä, että ei kannata huolia, että herkkyyskausi jatkuu kuulemma 6.kuukauteen asti :)) Kaikkea sitä ihminen murehtii...:))

Tsemppiä kaikille :))

t.hope-a ja typy 4kk+3pv

meidän poika kakannut tänään 6 kertaa, normaalisti 0-3 kertaa päivässä.

tänään kaks ekaa ulostetta oli normaalia, mutta kaikki muut pieniä kokkareisia ja " rasvaista" onko kellään muun vauvalla ollut tämmöstä " rasvaista " kakkaa? Pitäiskö olla huolissaan???

kaveri kun on ensimmäinen, niin olen vähän untuvikko näissä vauva-asioissa.... :)

kiitos sisko-kullat jo etukäteen!

Me ollaan tälläsiä myöhemmin heränneitä.. :) Illalla mennään nukkuun 21.30-22.30 ja yöllä on syötävä sit 03.-04.00 väliin ja aamulla 06.-07.00 sit nukkua posptetaan viä 09.-10.00. seurustellaan, aamutoimet ja syönti... 11.-12.00 mennään partsille nukkuun tai lähetään ulkoileen koiruuden kans. Nukutaan 2-4tuntia ja sit seurustellaan ja syödään sosetta (ai,että on hyvää.. ;p) ja ehkäpä hetken päästä juodaan maitoo päälle. Sit tuleekin jo isi kotiin ja joko lähetään kaikki kauppaan tai kyläileen tai useemmiten ollaan vaan näin viikolla kotosalla. Mico saattaa viä illalla ottaa päikkärit ½-1½tuntiin.. Sit onkin jo iltapesun ja vellin aika. :)

Näin meillä päivät kuluu täälä kaksiossa..

Päästään muuttaan helmi-maaliskuun vaihteessa kolmioon. Sit on tilaa kaikilla enempi. :)

Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!! =)

Älkää liukastuko..siä on ulkosalla tosiii luikasta!! ;)

Yks syysmamma ja Mico (Palaan ehkä viä myöhemmin..)

Pojalla todettiin 3 kk neuvolassa olevan kuiva iho, oireet olivat samankaltaisia kuin teillä " tuiskuneiti" . Mä käytän Lipolan-perusvoidetta kuiviin kohtiin, rasvaan reilusti aamuin illoin.

Joku kyseli vauvauinnin vaipoista. Me ei koskaan käytetty mitään vaippahousuja uinnissa. Tavallinen uimapuku riitti. Vauvat eivät kakkaa uintiveteen.

Ei täs muuta. Heips!

Pikaisesti;

Mitenkäs muut syysvauvat? Nukutaanko teillä rauhattomasti? Meillä on nukuttu reilu viikko tosi rauhattomasti heilutaan, hytkytään ja välillä jopa itketäänkiin...kaikki alkoi siitä, kun neiti oppi kääntymään. Syödään yleensä 1-2 kertaa, mutta äiti herää varmaan 10 kertaa heilumiseen ym.öninään ja yrittää vaihtaa vauvan kylkeä (nukkuu pinniksessä meidän sängyn vieressä). Onko kenelläkään muulla tällaista ja liittyykö juuri tuohon, kun oppii uusia asioita, niin jää vähän niinkuin päälle?Vai mitä ihmettä tämä on ja kestääkö kauan?

Ja käyhän tosiaan laurukka aina joskus kertoilemassa Pikku-E:n ja sinun kuulumisia!!!

t.hope-a ja typy 4kk ja risat

Ja tietysti kaikki muut myös!!! :)

Minäpä se olen,eikä kukaan muu!!!! ;)

Oon kans lueskellu näitä juttuja siihen malliin,että arvelin sun olevan sen nimimerkin takana..heippa vaan! tääläkin sit tavataan! :)

Mico ähisee sängyssä(nukku puolisentuntia ja nyt on asiaa..;) ),isi lähti autoja rassaan ja mami se vaan surffailee netissä;)...

Taidan mennä" pelastaan" poitsun vaikka sitteriin tohon viereen. =)

Palataan TAAS!!! =)

Syysmamma ja Mico

Moi pitkästä aikaa.

Mekin alotettiin 1 vko sitten (pojan ollessa reilun 4kk) perunan maistelu. Neuvolasta suosittelivat, kun raukka on edelleen aikamoinen pulauttelija ja suhteellinen paino on pitkällä pojalla -10%.

Mutta nyt tarvitsisin siskojen apua: neuvolan terkkari sanoi että makuja ei saa sekottaa, eli kun huomenna aloitan seuraavan (ehkä porkkana) kasviksen, niin se pitää antaa erillään perunasta. Ja sama juttu sitä seuraavalla vkolla, jolloin siis lautasella 3 kasaa soseita, joita ei saa sotkea. Ja nyt kaikki muut tuntuu kertovan sekotuksista...

Mikä olisi paras tapa uusien makujen totutteluun ? Ja miksi niitä ylipäätään sotketaan ? Ainakin mä olen pakastanut ne erillään.

Toinen juttu, annatteko ennen vai jälkeen unien ? Mä olen kokeillut molempia tapoja, ja heti pian unien jälkeen uppoaa hyvin, mutta sitten niitä pulautellaan. Minä siis imetän soseiden annon päälle ruokajuomaksi, ehkä pelkkä mössö pysyisi sisällä.

Ja sitten vielä yksi juttu, ei tosin ihan vielä ajankohtainen. Tiedän että monet antaa jotain järsittävää vauvalleen, kuten palan porkkanaa, kurkkua tai ruisleipää. Miten isoja biittejä niiden pitää olla, ettei vauva onnistu aspiroimaan niitä henkitorveensa? Porkkanaa ja kurkkua voisi jo parin vkon kuluttua kokeilla, kun nyt on koko ajan joko käsi tai lelu suussa. Tai äidin käsi...

Kuten huomaatte mua on mietityttänyt nämä ruokajutut kovastikin. Jotenkin oli niin helppoa kun ei tarvinnut kuin imettää/antaa pulloa. Mutta samaan aikaan tämä on aika jännääkin, kun meidän vauvasta tulee " iso poika" joka syö oikeeta ruokaa ;) Artturi on muuten söpö kun se haluaa aina itse ohjata lusikan suuhun. Se onkin hyvin tottunut lusikkaan, kun ystäväni neuvosta olen aina antanaut D-vitamiinin lusikalla.

Joo, eiköhän tässä tarpeeksi

Ai pakko kertoa, että tänään oli eka muskari, ja meillä oli molemmilla kivaa. Ja sunnuntaina alkaa vauvauinti... Ja mekin on matkusteltu vähän, Saksaan ja Tallinnaan. Että samoja juttuja pyörii meidän kaikkien elämässä.

Terkuin

.thunder ja Arttri 4.5kk

Joku kyseli nukkumisesta... Meillä nukuttu jo kuukaudenpäivät tosi levottomasti, yleensä ei rauhoitu kuin tissille. Aluksi luulin ( tunsinkin pienen tyngän pojan suussa ) että meidän ukko tekee hampaita, eipä ole tähän päivään mennessä esiin tulleet :) No ehtiihän ne myöhemminkin... Välissä oli tiheenimun kausi, mutta nyt tuntuu, että se on jäänyt jossain muodossa päälle, kun ukkeli heräilee yöllä jopa 5 kertaa, päivisin ei ole ulkomaanreissun jälkeen nukkunu kun reilun 2 tuntia, senkin kolmessa osassa. Meillä ei vielä käännytä, eikä liikuta sen enempää kuin aikaisemminkaan, joten siitä ei voi olla kiinni. Kämppä alkaa vaan näyttään aika kaameelta, kun ei ole saanut koko viikkona tehtyä mitään, ei edes purettua kaikkia matkalaukkuja :(

Miten teidän muitten vauvat nukkuu päivisin?

Millä ihmeellä unia saisi lisättyä, matkalla nukkui jopa 4,5 tuntia kerrallaan ulkona...

No, tulipa taas omaa napaa, yrittäkää jaksaa :)

Laurukka; tule tosiaan välillä kertomaan kuulumisia, älä meitä kokonaan hylkää :(

Jaksamisia kaikille syysmammoille!

Outi ja Viljami reilu 4 kk

On oppinut tällä viikolla kiljumaan ja vinkumaan. Ihan korviin käy, mutta todella suloista. Esikoinen juo velliä olohuoneessa ja kakkii pottaan. Mies lähti juuri töihin. Ulkona märkää ja liukasta.

Viime yönä taas herättiin kolme kertaa syömään: nukkumaan 20.45, eka herätys klo 00.48, toka klo 03.05 ja 04.20 onnistuin heijaamaan takaisin uneen (kehto), viimeinen syöttö klo 06.15. Minusta aika raskasta.

Joku ehdotti eilen perhepetiä. Meillä ei toimi, en voi nukkua jos vauva samassa sängyssä, lisäksi makuulla imettäminen ei luonnistu pimeässä ja muutenkin harvoin imetän makuuasennossa. Kiitti kuiteskin vinkistä, kiva huomata, että joku lukee myös minun tekstejä ;)

Nyt vauva komentaa...

Nukkumisesta: Joo todellakin on nukuttu nyt rauhattomammin pari yötä. Toissayönä esim. syötiin 4 kertaa ja joka välissä vielä tuttia piti lykätä... Ja alusta alkaen pääsääntöisesti (poikkeusöitä tietty ollu) poika on syöny noin pari kertaa ja mikä tärkeintä heti nukahtanu... Liekö joku tiheän imun kausi vai vaikuttaneeko kiinteiden aloitus vai uudet taidot...? Neuvolatäti sanoi, et jos pitkään jatkuu, niin voi sitten yrittää kohtapuoleen antaa iltaisin esim. porkkana-perunavelliä.

Teettekö muuten muut mammat jotain " muita töitä" vauvan/muiden lapsien ohessa tällä hetkellä? Mä teen koko ajan meidän firman kaikki paperihommat yms. juoksevat asiat (paitsi kirjanpidon yhteenvedot ja mies tietty hoitaa kaikki ne rakennustyömaalla tapahtuvat hommat). Ja tuo kirjanpitokin pitäisi aloitella seuraavan tilikauden alusta (toukokuussa). Ja töihinkin olin ajatellu sitten kesästä mennä. Iltaisin käyn sitten vielä meidän heppavarsan hoitelemassa, mikä itse asiassa on mulle se henkireikä, joka pitää mut järjissäni. Nyt olen jotenkin superhajamielisessä olotilassa ja mun on pakko kirjottaa ylös kaikki tekeminen, et muistan. Kirjoittelin taas tuossa toissapäivänä uuden listan ja siitä tuli sellanen A4... Toinen " henkireikä" , ihan totta, on se, että käyn täällä netissä " tyhjentämässä" välillä pään. Eli jos yöllä ei saa nukuttua, niin vaiks poju nukkuu päivällä, niin silloin on tilaisuus tehdä paperihommia eli silloinkaan ei voi nukkua = väsymys. Mutta onneksipa noita " unettomia" öitä ei liian monta ole ollut :). Poju pääosin kumminkin niin ihana ja kiltti :D, saa aina hyvälle tuulelle.

Semmoista tilitystä tänään.

tuiskuneiti79 + poju reilu 4 kk

Tervetuloa KAIMASENI!!!!:D eksyit sitten vihdoinkin tänne, tosi ihana juttu!:) Kyllä tiedät kuka tän nimimerkin takana piilee, luin ton sun juttus ja se EI voi olla kukaan muu kuin sinä eiköstä joo?:)

Noista sosejutuista piti sanoa sen verran, että toimikaa toki niinkuin teitä neuvolassa on ohjastettu ettei mene asiat sekaisin! Koska neuvolantätejä/neuvoja on monia niin jokainen tavallaan :) Eli jos teitä on neuvottu antamaan jokaista sosetta erikseen niin antakaa, elekää lukeko tätä palstaa kuin raamattua ;)

thunder! Oli todella mukava lukea viestiäs, ilmeisesti masuvaivat jo helpottaneet, teillä muistaakseni oli tosi vaikea alkua? JAKSAMISIA edelleen :)

Terkut taas naapureille :D

tämä menee nyt miehen ja lapsien kainaloon sohvaan, kohta alkaakin jo iltapuuhat.

JMMK (ja tosi hyvä päivä tänään!!!)

...mä opiskelen tässä ohessa yliopistossa. Tyttö oli mukana jo pari viikkoisena luennolla. Eli tenttikirjoja nytkin pänttään.

Töihin olen kanssa menossa kesällä. Katsotaan miten tytölle saa hoitopaikan heinäkuuksi. Pitäisi kai soitella tuonne kuntaan päin.

j+beibi

Kiitos kaikille, jotka ovat kannustaneet imetysasiassa! Edelleen samalla tavalla jatkamme :)

Ja pieni kertomus minun elämästäni...Minut ja veljeni on täysimetetty 6kk, sitten osittaisimetys noin 15kk. Siskoni taas sai 3kk täysin rintaa ja sen jälkeen vain korviketta (äiti sairastui vakavasti ja hoidot estivät imetyksen). Kuinka ollakaan, siskoni on meistä kolmesta tenavasta ollut aina terve! Minä ja pikkuveljeni asuimme sairaalassa. Veljelläni oli astma, joku ihme hengitysvaikeus, allergioita MILJOONA ja minulla noin parikymmentä korvatulehdusta, putkitukset, puhkomiset... Äiti asui oikeasti jommankumman huoneessa yöt. Minä olin reilu 2v ja veljeni 2viikkonen... Että näin.

Minä " lupasin" itselleni, että nyt loppuu tämä koneella roikkuminen! Minä aion poistua takavasemmalle ainakin toistaiseksi. Annoin itselleni luvan tulla lukemaan pikku-Minjan leikkauskuulumiset, mutta muuten tällä palstalla hengailu on minun osaltani loppu. Monia teistä tulee ikävä :) Ajattelin käyttää tämän netissä vietetyn ajan kotitöiden tekemiseen, niin saadaan tämäkin pirtti taas kiiltämään ;)

Outs@, JMMK, Neiti21, Syksyn_tyttö, SaaraH85, Alpukka, Tuiskuneiti79 ja KAIKKI te muut " ystäväiset" pitäkäähän lippu korkealla ja juttujen tasot myös :) Muistakaa jatkaa samalla hienotunteisella linjalla, teillä kaikillahan on onneksi sydän ja aivot paikallaan!

Halituksia!!!!

Laurukka ja pikkuinen neiti 4kk9vrk

minäkin kirjoittelen. Aina välillä luen teidän muiden syysmamejen kuulumisia, mutta enpä oikein ole jaksellut kirjoitella kun tuntuu että päikkäreiden aikana pitäisi tehdä jotain " fiksua" .

Huhhuh, en kyllä enää taida suositella tätä foorumia raskaana oleville ystävilleni. Niin tuntuu että täällä kaikki on niin mustavalkoista hyvä äiti/paha äiti ja asiat tuntuvat saavan ihan huikeat mittakaavat. Väsyneenä ja herkkänä monesta kommenttista voi kyllä helposti pahoittaa mielensä ja tuntea itsensä jotenkin epäonnistuneeksi. Mutta onneksi ainakin tämän äidin itsetunto on parantunut niin paljon että pystyn jättämään monet kommentit omaan arvoonsa ;-)

Olin muuten eilen äitini kanssa ulkona, ja hän sattui mainitsemaan että tätini esikoinen oli huutanut niin paljon että tätini oli varannut miehensä kanssa etelänmatkan ja jättäneet kaksi kuukautisen kymmeneksi päväksi äitini hoitoon. Alkoi niin hymyilyttämään kun mietin että mitä jos joku kertoisi täällä tekevänsä niin.. taitaisi se äiti kuulla kunniansa!

Vanhempana oleminsenhan pitäisi olla hauskaa eikä mitään turhaa pingottamista. Eiköhän tasapainoiset ja hyväntuuliset vanhemmat ole se tärkein juttu vauvalle (niin kauan kun vatsa on täysi ja vaipat kuivat ;-) )

Meidän vauveli on muuten ihana pakkaus. Nauraa ihan mahdottoman paljon ja nauttii silminnähden elämästä. Meilläkin kuolataan mahdottomasti. Jos jotain vielä saisi toivoa niin se olisi kyllä paremmat unilahjat öisin, nyt heräillään tämän äidin mielestä vähän turhan usein..

Kaikkea hyvää kaikille syysäideille. Vaikka välillä onkin vähän uuvuttavaa niin yritetään muistaa että äkkiä nämä ajat silti on ohi! Yritetään parhaamme nauttia vauvantuoksuisesta arjesta ja kaikesta mitä se tuo mukanaan.

--M & C (tänään 16 vkoa)

Kun saamme liittyä seuraanne! =)

Kerrompa teille jotain meistä...Poika,nimeltään Mico on 3,5kk ja niin energinen ja iloinen napero,että.... :) Tottakai välillä on huonot hetkensä myös meitinkin pojalla ja sillon kiukutellaan äitille ja isille,mutta sen laitamme usein väsymyksen piikkiin tai nälän.. ;) Noin yleensä ottaen on ollut tähän asti iloinen ja helppo lapsi. =) Mutta saa nähdä mitä tulemanpitää.....;)

Poika kasvaa kovaa vauhtia ja kehittyy päivä päivältä,se on ihanaa katseltavaa (vauvakirjaan tulee hurjasti tekstiä poitsun

kehityksestä..:-P) Mitään" hurjia" temppuja ei viä oo tapahtunut,mutta eiköhän kaikki aikanaan siältä esiinny:),kääntyilyt yms.

Ruoka on maistunut aina hyvin! :-p

Poika on meitin perheen esikoinen, koiruus on ollu aikasempi" vauvamme" ;). Koira ei oo vauvasta moinansakaan,mitä nyt välillä tulee nuuskuttaan,ei sen kummempaa.

Siinä nyt oli jotain......... Palataan!! :)

Terv. Syysmamma ja poika Mico. :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat