Gluteeniton ruokavalio - kannattaako se?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (14)

Vierailija

Itse jätin gluteenin, kun epäilin sen olevan syynä vatsan turpoamiseen ja muihin vähintään yhtä kiusallisiin suolistovaivoihin sekä ihan vatsakipuihin. Olin oikeassa: oireita ei ole, kun gluteeni pysyy ruokavaliosta poissa. Rukiille olen kaikista herkistynein, se aiheuttaa jopa ihon kutinaa suolistovaivojen lisäksi. Jutussa on virhe: puhdasta kauraa voi gluteenitonta ruokavaliota noudattava käyttää.

Gluteenittomia jauhoja on nykyään saatavilla leivontaan vaikka mitä: tattari, kookos, manteli, kvinoa jne... ja ne ovat paljon ravintorikkaampia kuin gluteeniviljatuotteet.

Mutta tosiaan jos vatsa toimi täydellisesti, ikinä ei pieretä ja/tai turvota,ole pukamia tai mitään vaivoja, miksi kokeilla gluteenitonta?

Vierailija

Allergiani:

Synnyin vuonna 1968.

Olen lapsesta asti saanut banaanista allergisia oireita (kovaa vatsakipua ja turvotusta).

n. 15 vuotiaana alkoi päänahkani hilseilemään ja kutiamaan. Kokeilin kaikkea mahdollista shampoota ja 10 vuoden etsinnän jälkeen Bio+ sarja oli sopiva, kun käytti sarjan 4 erilaista shampoota vuorotellen eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

Lisäksi kokeilin kaikenlaista lisäravinnetta esim. biotiinia, mutta hiuksiin ei kyllä auttanut.

23 vuotiaana diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi.

n. 30 vuotiaana aloin saamaan allergisia oireita koivun ja lepän siitepölystä, johon söin antihistamiinia vuosia. Sain oireita myös punaisesta paprikasta ja currysta, joten niiden syöminen piti lopettaa. Lisäksi sain allergisia oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia lähes läpi vuoden.

Lisäksi kärsin aina jonkinasteisesta ummetuksesta, kovasta vatsasta sekä ilmavaivoista, vaikka söin aina täysjyvää ja 100% ruisleipää. Viimeiset vuodet söin ainoastaan luomua ja juureen tehtyä hapanruisleipää, mutta ummetus ja ilmavaivat vain jatkuivat.

Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaana. Tämä helpotti siitepölyallergiaa jonkun verran, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia lähes vuoden ympäri. Lukuisia muita positiivista asioita huomasin koko kropassani tästä D-vitamiinin riittävästä saannista, joka on myös verikokeella varmistettu (113 nmol/l).

Syksyllä 2011 jätin kaikki viljat ruokavaliosta ja korvasin ne kasviksilla, vihanneksilla, juureksilla, pähkinöillä, hedelmillä ja marjoilla. Toki söin näitä rehuja viljojen kanssakin.

Keväällä 2012 ja 2013 ei tullut mitään oireita siitepölystä.

Myös päänahan kutina ja hilseily loppui ja voin pestä hiukseni millä tahansa parin euron marketin shampoolla kuukausitolkulla. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset ovat paksummat kuin koskaan ennen.

Myös kaikki ruoka-aineallergiat, masennus, suolistovaivat (ummetus, kova vatsa sekä ilmavaivat), verensokerin jatkuvat heittelyt, jatkuva nälkä ja heikotus poistuivat viljojen myötä. Näihin lääkäri kyllä määräsi kaikenlaisia lääkkeitä.

Keliakiaa tai vilja-allergiaa ei ole testien mukaan.

Vierailija

Olen kolmikymppinen nainen ja aloitin gluteenittoman ruokavalion sormien niveltulehduksen takia, joka ei parantunut. -Sitten se paranikin alle viikossa. Gluteenittoman ruokavalion myötä minulta hävisivat yllättäen ahdistus ja masennus, joihin minulle oli 15 vuotta syötetty erilaisia lääkkeitä tuloksetta. Unensaanti parani, samoin keskittymiskyky. Aikaisemmin minua väsytti päivällä tavattomasti, ja kaupungin hulinassa kaikki voimat hävisivät. Sitä ongelmaa ei enää ole. Jos syön nyt leipäpalan, saan siitä ehkä noin kolmeksi päiväksi kuin ahdistavan harmaan teräshupun päähäni, tulee päänsärkyä, ehkä pahoinvointia ja nivelkipua myös. Minulle on tehty keliakiaverikoe, joka oli negatiivinen. Koen, että olen saanut elämäni takaisin. Olisi mukavaa saada selkeä diagnoosi myös.

Vierailija
Vierailija

Olen kolmikymppinen nainen ja aloitin gluteenittoman ruokavalion sormien niveltulehduksen takia, joka ei parantunut. -Sitten se paranikin alle viikossa. Gluteenittoman ruokavalion myötä minulta hävisivat yllättäen ahdistus ja masennus, joihin minulle oli 15 vuotta syötetty erilaisia lääkkeitä tuloksetta. Unensaanti parani, samoin keskittymiskyky. Aikaisemmin minua väsytti päivällä tavattomasti, ja kaupungin hulinassa kaikki voimat hävisivät. Sitä ongelmaa ei enää ole. Jos syön nyt leipäpalan, saan siitä ehkä noin kolmeksi päiväksi kuin ahdistavan harmaan teräshupun päähäni, tulee päänsärkyä, ehkä pahoinvointia ja nivelkipua myös. Minulle on tehty keliakiaverikoe, joka oli negatiivinen. Koen, että olen saanut elämäni takaisin. Olisi mukavaa saada selkeä diagnoosi myös.

Etteipä nyt sitten olisi kuitenkin ollut keliakia sinulla.

Nivelsäryt ja masennus ovat meinaan (hoitamattomassa) keliakiassa aika yleiset oireet. Jos verikokeesi on otettu vasta gluteenittomaan siirtymisen jälkeen, niin siitähän ei enää saa varmaa tulosta.

Muutoin taas aiheesta, vähän karahtaa "gluteeniton" ja "muoti" liittäminen yhteen. Taustalla sama pelko, kuin monella muullakin keliaakikolla: gluteenittomuuden ei enää ajatella ravintoloissa ja kahviloissa olevan "niin justiinsa" jos siitä puhutaan muotiruokavaliona. Keliaakikolle gluteeniton on kuitenkin elinehto ja vähintään menee ilta pilalle, mikäli välinpitämättömyyden vuoksi sitten saisi altistuksen "melkein gluteenittomasta" ateriasta.

Marianne / toimitus
Seuraa 
Liittynyt5.4.2013

Kiinnostavia kommentteja, kiitos niistä! Aivan totta, että juttuun oli päässyt pujahtamaan virhe. Puhdas kaura tosiaan sopii (yleensä) myös keliaakikoille. Korjasin kohdan nyt myös juttuun.

Sekin on totta, että keliakiadiagnoosin saaneet eivät siedä pienintäkään määrää gluteenia. Keliaakikoille gluteeniton ruokavalio ei ole muoti vaan välttämättömyys.

Kommentit ovat edelleen tervetulleita, kirjoittakaa!

- Marianne

Vierailija

Itse hylkäsin gluteenin kolme vuotta sitten ilman diagnoosia, kun halusin kokeilla, olisiko sillä mitään vaikutusta kroonistuneisiin migreeneihini. Ja olihan sillä: kun ennen saattoi mennä toistakymmentä triptaania kuussa, nyt menee yksi (kuukautismigreeniin) tai ei yhtään. Muutos oli nopea ja huomattava. Myös jokailtainen pallovatsa katosi ja painokin putosi (ehkä ruokavalion muutoksen ansiosta) hiukan.

Olen tänä aikana syönyt pari kertaa gluteenia vahingossa, ja tuloksena oli molemmilla kerroilla raju migreenikohtaus, joten olen ruoastani nykyisin erittäin tarkka. Harmillista tässä on se, ettei mitään virallista diagnoosia ole eli joudun joskus turvautumaan pieneen valheeseen, kun väitän olevani keliaakikko. En missään nimessä suostuisi kuitenkaan aloittamaan gluteenin syöntiä enää uudelleen edes testien vuoksi, joten näillä eväillä on mentävä, kirjaimellisesti.

Vierailija
Vierailija

Syksyllä 2011 jätin kaikki viljat ruokavaliosta ja korvasin ne kasviksilla, vihanneksilla, juureksilla, pähkinöillä, hedelmillä ja marjoilla. Toki söin näitä rehuja viljojen kanssakin.

Keväällä 2012 ja 2013 ei tullut mitään oireita siitepölystä.

En epäile etteikö gluteenillakin voisi olla vaikutusta siitepölyallergiaan, mutta aika useinhan siitepölyallergiaan liittyy ristiallergia useille ruoka-aineille (esim. omena, päärynä, kirsikka, persikka, luumu, kiivi, paprika, tomaatti, porkkana, hunaja, pähkinät, mantelit, siemenet, mausteet), joten olisikohan noiden lisääntynyt käyttö auttanut allergiaoireisiin?

Itse kärsin kymmeniä vuosia pahasta siitepölyallergiasta, ja myös nuo ruoka-aineet saivat silmät vuotamaan ja suun kutiamaan, kunnes aloin lisätä noita aineita siedätysmielessä ruokavaliooni, ensin pienissä erissä ja vähitellen suurentaen annoksia, niin että nykyään käytän noita todella runsaasti. Ja siitepölyallergia on poissa, enkä saa ruoka-aineista mitään oireita. Gluteenia en sen sijaan ole vähentänyt, koska en näe omalla kohdallani vähentämiselle mitään tarvetta.

Vierailija

Jaa.

Minä kun olen ymmärtänyt, että gluteenittomat tuotteet ovat epäterveellisiä.

Gluteenin välttäminen sen sijaan voi olla hyvästä. Eli syödään jälkiruuiksi esim. rahkaa, jäätelöä ja hedelmiä. Mutta se, että leipää ja pullaa pitää edelleen syödä, mutta gluteenittomina versioina, on hullua. Nämähän ovat ihan täyttä "höttöä" ravintoarvoiltaan. Viljoista tehdyissä leivissä ja pullissa on tosiaan ne viljat hyvine puolineen niille, ketkä viljaa voi syödä.

Näen punaista, kun gluteenittomia kahvileipiä syövä sukulainen syöttää näitä myös lapsilleni.

Vierailija

"Ja täytyy myöntää, että pidän niin paljon ruisleivästä, pastasta, karjalanpiirakoista ja makaronilaatikosta, etten tahdo luopua niistä ihan vain huvikseni."

Näistä kaikkia muita paitsi ruisleipää saa gluteenittomana, joten ei niistä tarvitse luopua. Jos gluteenia sisältävä ruokavalio ei aiheuta oireita, niin miksi tarvitsisi ylipäätään vaihtaa gluteenittomaan vain muodin/huvin vuoksi?

Itse en ole keliaakikko, vaan aloittanut gluteenittoman ruokavalion reilu vuosi sitten lääkärin suosituksesta. Ja onneksi aloitin, sillä on ollut pelkästään positiivisia vaikutuksia terveyteen, esim. iho-ongelmat (näpyt, ihottuma) on hävinneet, turvotusta (kasvot, maha) ei ole, aineenvaihdunta toimii, mieliala on hyvä, kilpparivasta-aineet on laskusuunnassa (=syy, miksi aloitin ruokavalion). Ainoa huono puoli on se, että ruokavalio on kallis eikä siihen saa Kelasta tukea, jos keliakiadiagnoosia ei ole (tutkittu ennen ruokavalion aloittamista). Silti terveyteen panostaminen kannattaa, joten en ole hetkeäkään miettinyt palaamista gluteenia sisältävään ruokavalioon.

Vierailija

Olen kärsinyt ajoittaisista vatsakivuista, turvotuksesta jne. Gluteiinia vastaan puhuvan ystävän suosituksesta jätin leivät, pastat ja muut pois ruokavaliosta. Tilanne parantui, mutta vatsani tuntui olevan edelleen sekaisin, tosin eri tavalla kuin aiemmin. Kävin lääkärissä, joka mietti, että innostuksissani söin jo liian "terveellisesti" eikä vatsani osannut reagoida asiaan. Raaka salaatti on kuulemma todella pahaa ärtyneelle suolistolle ja kaikki raa'at vihannekset kannattaisi höyrystää.

Tein keliakiatestin kotona ja tulos oli negatiivinen. Aloin palautella pikkuhiljaa viljoja ruokavaliooni ja yllättäen en saanut mitään oireita takaisin, vaan oloni parantui kun aloin syömään hyvin pieniä määriä viljoja. Kuitenkin ruisleivän kohalla vatsa heitti kuperkeikkaa. Nyt olen jättänyt kokonaan ruistuotteiden puputtamisen pois ja vatsani voi paremmin kuin aikoihin :)

Ninni7
Seuraa 
Liittynyt5.3.2014

Jätin ruokavaliostani pois kotimaiset viljat, hiivan ja perunan pois, koska vatsani ei tuntunut niitä sietävän, (keliakiakokeet tehty ennen sitä) turposi vaan kamalasti ja vatsa ei toiminut. Loppujen lopuksi turpoaminen oli niin paha, että sain rytmihäiriöitä ja niiden myötä hengenahdistusta.

Oloni helpottui välittömästi ja pärjään nyt mainiosti mm. spelttituotteilla. Ja vaihtoehtojahan piisaa muitakin vaikka kuinka.

Välillä olen koettanut esim. kauraa, mutta pienikin määrä em. tuotteita saa vatsani oireilemaan.

Painokin putosi mukavasti, kun vatsantoiminta normalisoitui ja olo on nykyään paljon parempi. :)

Vierailija

Minulla iho reagoi prick-ihotestissä vehnään, mutta varsinaiseksi allergiaksi lääkäri ei suostunut sitä luokittelemaan. Kuulemma kärsin vain siitepölyn aiheuttamista ristireaktioista. Vuonna 2010 hakeuduin yksityiselle puolelle tutkituttamaan keliakian ja kävin mahan tähystyksessä. Olin tähystystä ennen ollut viikon gluteenittomalla omana kokeilunani, koska en silloin vielä tiennyt, ettei niin saa tehdä, eikä lääkärikään sitä älynnyt minulle sanoa. Ohutsuolesta ei löytynyt mitään (toisaalta tähystyksessähän katsotaan vain se ensimmäinen mutka mahalaukun jälkeen), mutta mahalaukussa oli lievä tulehdus. Tulehdukseen yhdistettiin myöhemmin refluksioireeni, joista olin kärsinyt pari vuotta sekä voimakkaat selkä- ja vatsakivut, jotka olivat mahalaukun korkeudella. Myös turvotus, ilmavaivat ja ripuli saattoivat kuulemma johtua tulehduksesta. Tulehdusta parannettiin kuukausitolkulla lääkkeillä, mutta avun sain vasta täysin gluteenittomasta ruokavaliosta.

Ennen gluteenittomaan ruokavalioon siirtymistä ulosteeni oli hyvin tummaa, koska siinä saattoi olla verta. Ulosteen mukana tuli myös epämääräistä vaaleaa haituvaa, kuin kuollutta ihoa, suuria määriä. Minulla oli jatkuvasti vuorotellen ummetusta ja ripulia. Uloste muuttui normaaliksi, kun poistin ruokavaliosta vehnän, ohran, rukiin ja kauran kokonaan. Tänä vuonna yritin pariin otteeseen syödä vehnää sisältäviä tuotteita, mutta veri ja oudot haituvat palasivat ulosteeseen. Myös kivut ja ripulointi palasivat. Allergialääkäri ei suostu tekemään minulle enempää tutkimuksia, jotta saisin vehnäallergian tai vastaavan diagnoosin. Ajattelin silti jatkaa tällä uudella gluteenittomalla, vehnättömällä ja kaurattomalla dieetillä ja kokeilla parin vuoden välein, miten maha reagoi vehnään.

Vierailija

Tarinani on hyvin samanlainen kuin muiden kommentoineiden. Monenlaisten suolisto-, allergia- ja iho-oireiden sekä imeytymishäiriöiden vuoksi jätin viljat pois ruokavaliostani (minulla oli myös muita oireita masennuksesta väsymykseen, nivelkivuista lihomiseen). Tämän jälkeen minujlta testattiin keliakialle altistava geeni (joka on varsin monella suomalaisella ja joka yhdistetään myös muihin autoimmuunisairauksiin kuin keliakiaan) ja keliakiaverikoe tehtiin myös. Siinä ei tosin mitään sitten enää näkynyt, kun olin jo ollut gluteenittomalla enkä halunnut vain diagnoosin vuoksi kaikkia vaivojani takaisin. Tästä on nyt noin vuosi aikaa. Imeytymishäiriöiden jälkiä korjailen edelleen (mm. rauta, b-vitamiinit ja d-vitamiini olisvat miltei vaarallisen alhaisia), iho- ja suolisto-oireet ovat historiaa (ellen erehdy syömään jotain sopimatonta), samoin allergiaoireet ovat helpotttaneet. Masennus on parantunut mystisesti ilman lääkitystä ja olen laihtunut 30 kloa, virtaa on enemmän ja säryt ovat kutakuinkin poissa. Hämmentävää oli, että minulle oireita tuli myös riisistä, vaikkei se sisällä gluteenia itsessään (voi tosin olla saastunut vaikka vehnäpölyllä esim. pakkauslaitoksissa tms.). Tämä voi olla selitys siihen, miksi jotkin gluteenitonta kokeilevat eivä tunnu saavan mitään hyötyä uudesta ruokavaliosta, sillä riisi on usein ensimmäinen ja pääasiallinen vilja, jonka käyttö gluteenittomalla kasvaa rajusti. Tiedän monia muitakin, joilla on riisin suhteen sama tilanne.

Vastustan sitä, että gluteenittomuutta tai viljattomuutta pidetään muotijuttuna. Se on monelle keliakiadiagnoosittomallekin edellytys terveeseen elämään eikä sitä tulisi väheksyä kuittaamalla se muotijutuksi ja potentiaalisesti vaaralliseksi. Kun ruokavalionmuutoksen tekee siten, että hankkii tietoa ja ottaa viljojen tilalle hyviä korvaavia elintarvikkeita ja tarvittavin osin lisäravinteita, esim. hyvän kuituvalmisteen, jos kuidusta jää vajaaksi jne. on vilajtonkin ruokavalio täysin turvallinen ja terveellinen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat