Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä lapsille kotitöitä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (7)

Vierailija

Ikätason mukaan, pienin (kohta 2v) vie likapyykit itse pyykkikoriin, auttaa tiskien laitossa (lusikoiden ja muiden aterimien), pyyhkii pölyjä..
Isommat (4 ja 6v.) imuroivat välillä varrellisella rikkaimurilla, pyyhkivät pölyjä, tuovat omat astiansa tiskipöydälle, likapyykit vievät tottakai jne. Kaikki tekevät vielä näitä ihan mielellään, ei tartte ollenkaan patistaa!!

Vierailija

tyttäreni (6v) laittaa itse omat tiskinsä koneeseen, siivoaa sekä imuroi oman huoneen ja vie omat vaatteet pyykkikaappiin. Huoneen siivous ilman imurointia on sujunut jo 4 vuotiaasta asti, imurointi on tullut nyt uutena juttuna mukaan!

Vierailija

Koululaisilla on oma viikkosiivousvuoro, nelihenkisessä perheessä joka toinen viikko siivoaa aikuinen ja joka toinen viikko siivoaa lapsi. Kirjalliset ohjeet siivouskaapin ovessa muistuttaa mitä pitikään tehdä: imurointi, pölyjen pyyhkiminen, vessojen pesu ja sanomalehtien vienti lehtiroskikseen. Kannatti aloittaa systeemi ennen teini-ikää.

Vierailija

Heti pienestä pitäen, tietenkin. Tekemällä oppii, ja lapset tykkäävät olla apuna kodin askareissa. Meillä lasten (4 v. ja 6 v.) lempitöitä on imurointi, tiskaaminen ja ruuanlaitto. Sen sijaan lelujen kerääminen paikalleen vaatii patistelua joka ilta, mutta siitä meillä ei luisteta. 

Vierailija

minun lapsi on ollu ihan pienestä pitäen, n 1vuotiaana ku oppi kävelemään,alkoi viedä roskia roskiin...  siitä pikkuisen eteenpäin,niin auttanut tiskaamisessa,leipomisessa, luuttuamisessa pikkumopillaan, pölyjen/pintojen pyyhkimisessä, lelujen ym keräämisessä, pyykkien viikkaamisessa ja pesemisessä. ikinä en ole muuta pyytänyt kuin että kerätään yhdessä leluja koriin. lapsi tykkää tehdä minun kanssani <3 vaikka ei ne tiskitkään aina ihan puhtaita ole,jos jokusen mukin annan tiskattavaksi mutta miten se muuten oppisi kuin että antaa tehdä kaikkea mikä ei vaaraksi ole :) tyttö siis nyt 2,5v.

Vierailija

Kahdeksantoista- ja puolivuotiaana olis sopiva aika antaa kotitöitä. Vaippojen vaihdon voi lopettaa neljänkymmenen vuoden iässä, niin se meillä tehtiin.

Uusimmat

Suosituimmat