Satusuikkila Turussa, kokemuksia?

Vierailija

Onko jollain lapsi em. päiväkodissa tai jossain muussa satupäiväkodissa (Satunummi ja Satuportsa)? Harkitaan meidän lapsen laittamista satusuikkilaan syksyllä (lapsi silloin 1 v 3 kk) ja olisi kiva kuulla kokemuksia (hyviä tai huonoja) tästä yksityisestä päiväkodista!

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Satuportsassa ainakin henkilökunta vaihtuu tuhkatiheään. Jotain häikkää varmaan johdossa tai työilmapiirissä muuten. Lapset on viihtyneet kuitenkin, mutta muutokset rassaavat. Eikä yhteistyö perheiden kanssa ole parasta mahdollista muutenkaan. Päteviä opeja siellä ei saada pysymään.

Vierailija
Vierailija

Onko jollain lapsi em. päiväkodissa tai jossain muussa satupäiväkodissa (Satunummi ja Satuportsa)? Harkitaan meidän lapsen laittamista satusuikkilaan syksyllä (lapsi silloin 1 v 3 kk) ja olisi kiva kuulla kokemuksia (hyviä tai huonoja) tästä yksityisestä päiväkodista!

Vierailija

Hei! Onko jollain kokemuksia kyseisestä päiväkodista? Millaista ohjattua toimintaa? Millainen henkilökunta? Onko tiloihin ja välineisiin panostettu jne? Kohta 2v lapselle pitäisi hakea hoitopaikkaa ja harkitsen lähinnä suikkilan kunnallisen ja tämän yksityisen välillä, mutta toki myös noista muista satupäiväkodeista kokemukset kiinnostaa. Kunnalliselle tuntuu vaan olevan pitkät jonot...

Vierailija

Minkälaisesta laatuongelmasta on kyse?

Tietääkö kukaan, miksi pätevät opet eivät pysy siellä?

Millaista toimintaa Satusuikkilassa on?

Vierailija

En myöskään voi suositella kenellekkään! Laadullisilla ongelmilla varmasti aiempi kirjoittelija tarkoitti varhaiskasvatuksen laadun tasolla sitä millaisen pohjan kasvulleen, kehittymiselleen ja oppimiselleen lapset hoidossa ollessaan saavat. Tähän taas vaikuttavat hyvin monet asiat, henkilökunnan ammatillinen osaaminen, lapsilähtöisyys ja virikkeellisyys, taloudelliset resurssit, toiminnan kehittäminen, miten johto tukee toiminnassa jne... Näiltä kaikilta osa-alueilta olen kuullut monenmoista huonoa yksityiseltä puolelta ja kun näitä ongelmia on niin näkyy se usein mm. henkilökunnan vaihtuvuutena, kun kyselit tuosta opejen vaihtuvuudesta. Vanhemmille tämä huono varhaiskasvatus ei välttämättä välity, koska eiväthän työntekijät voi suoraan vanhemmille todeta että kannattaisiko vaihtaa pikku-liisan päiväkotia, heitä sitoo kuitenkin työssään vaitiolovelvollisuus yrityksen asioista.

Olen kuullut huonoja kokemuksia yksityisistä päiväkodeista valitettavan paljon, myös tästä Suikkilan päiväkodista. Olen työskennellyt itsekin hetken eräässä yksityisessä päiväkodissa Kaarinassa vuoden ajan ja kokemus oli hirveä! Yksityisen puolen päivähoito on todella kovaa bisnestä, kaikessa säästetään, yksi esimerkki mm. ruoassa säästely esim. lapsille ei anneta lisää maitoa tai välipalat ovat hyvin niukat, ei sijaisia, resurssit lasten tehostettuun / erityiseen tukeen mitättömät yms. Työntekijänä tällaisessa paikassa tuntee itsensä väkisinkin riittämättömäksi.

Viekää ihmeessä lapsenne kunnaliselle puolelle hoitoon, jos haluatte turvata lastenne hyvinvoinnin, kasvun ja kehityksen. Toki varmasti hyviäkin yksityisiä on, mutta tuntuu että huonoja kokemuksia kuulee jatkuvasti. Nyt itse jo isoäitinä pidän varmasti huolen siitä, että omat lapsenlapset pääsevät kunnalliselle puolelle hoitoon!

Vierailija

Mikä siellä Satusuikkilassa oikein mättää kun itsekin kuulin ettei todellakaan kannata omaa lasta sinne laittaa?! Kertokaa jos jollain on omakohtaista kokemusta kyseisestä paikasta. Harkitsin paikkaa mutta luettuani nämä olen todellakin kiinnostunut kuulemaan mistä on kyse. Sinä joka kerroit että on sisäpiirin tietoa asiasta niin kertoisitko tarkemmin?? Olen myös miettinyt nättinummessa olevaa touhulan päiväkotia yhtenä vaihtoehtona, kertokaahan vanhemmat kokemuksia! Näkyykö päiväkodissa liikunnan painottaminen, millaiset hoitajat jne?? Myös muut lähialueen päiväkodit kiinnostaa niin kunnalliset kuin yksityiset.

Vierailija

Satuportsassa on hyvä ilmapiiri! Henkilökunnasta iso osa on pysynyt vuosia samana, eikä voida puhua että se vaihtuisi tuhkatiheään. Miten siinä silloin voi väittää, että työilmapiirissä tai johdossa olisi vikaa? Vikaa taitaa löytyä jostain muualta! 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä siellä Satusuikkilassa oikein mättää kun itsekin kuulin ettei todellakaan kannata omaa lasta sinne laittaa?! Kertokaa jos jollain on omakohtaista kokemusta kyseisestä paikasta. Harkitsin paikkaa mutta luettuani nämä olen todellakin kiinnostunut kuulemaan mistä on kyse. Sinä joka kerroit että on sisäpiirin tietoa asiasta niin kertoisitko tarkemmin?? Olen myös miettinyt nättinummessa olevaa touhulan päiväkotia yhtenä vaihtoehtona, kertokaahan vanhemmat kokemuksia! Näkyykö päiväkodissa liikunnan painottaminen, millaiset hoitajat jne?? Myös muut lähialueen päiväkodit kiinnostaa niin kunnalliset kuin yksityiset.

Satusuikkilassa on todella huono ulkoilualue. Yksi iso rinne. Kun olin siellä sijaisena, niin muuten ihan mukavalta paikalta vaikutti.
Touhulaa en suosittelisi... Vaikka onkin paremmat tilat kuin Satusuikkilassa. Työntekijöiden määrä vs lasten määrä katsotaan koko talo huomioon ottaen, eikä ryhmäkohtaisesti. Terveisin 16kpl 1-2-vuotiasta (osa ei ollut kokoaikaisia, mutta päivittäin 13-14 lasta) ja 3 aikuista.

Tyytyväinen äiti

Itselläni on kaikki perheen lapset (8, 4 ja 3 vuotiaat olleet satuportsassa ja siellä todellakin viihtyneet! En voi kyllä sanoa että henkilökunta vaihtuisi kun siellä samat opet edelleen jotka olivat meidän esikoisella. Ilmapiiri on mielestäni todella hyvä ja pätevä! Suosittelen kaikille.

Vierailija

Onko kokemusta millainen henkilökunta Touhula Nättinummessa on? Lapsiryhmät isoja mutta kiinnostaa muuten koska olen kuullut paljon hyvää mutta myös jotain huonoa. Mietinnässä hoitopaikka ensi syksyksi😊

xoxo

Meillä ollaan tykätty Satusuikkilasta. Toistaiseksi samat hoitajat pysyneet. Pieni ulkoilualue niillä on, mutta toisaalta se rinnemaasto on lapsille vaihteleva. Yleensä leikkipuistot on muutenkin tasapaksuja plänttejä, joten tuollainen mäkipiha on hyvää vaihtelua. Iso plussa on se, että päiväkoti on pieni, eikä mikään laitos. Miinusta annan tiedonvälitykselle, se voisi toimia paremmin päiväkodista kotiin päin.

Huolestunut

Päiväkodeista liikkuu usein erilaisia huhuja pitkin nettiä ja puskaradion kautta, eikä näihin aina kannata sokeasti luottaa. Vanhemmille kehottaisin, että parhaimman kuvan saatte, kun menette lastenne kanssa tutustumaan eri päiväkoteihin. Mahdollisuuksien mukaan tutustukaa pidempään, muutamassa tunnissa ei välttämättä saa kovin todenmukaista kuvaa. Toisin sanoen, laadukkaan päivähoidon näytteleminen on helppoa muutaman tunnin, mutta vaikeampaa kun puhutaan päivistä. Paikan todellinen luonne tulee pakostakin paremmin esiin, mitä kauemmin aikaanne siellä vietätte.

Tämän kirjoitettuani on kuitenkin pakko jakaa oma näkemykseni kyseisestä päiväkodista. Tuttuni on ollut Satusuikkilassa töissä ja valitettavasti kirjoitus, jossa kerrottiin yksityisen päivähoidon olevan silkkaa bisnestä, pätee ainakin Satusuikkilan toimintaan. Tuttuni mukaan säästäminen oli niinkin kovaa, että lapset eivät edes pese käsiään/suutaan ruokailun jälkeen, vaan ne pyyhitään märällä pyyhkeellä, jotta vettä ei kuluisi niin paljoa. Ruoan laatu oli myös hänen mukaansa vähintäänkin kyseenalaista eikä sitä aina riittänyt kaikille. Sijaisista oli pula ja usein jouduttiinkin toimimaan vajaamiehistöllä, mikä johti laittomaan tilanteeseen (ts. lapsia liikaa aikuista kohden). Raha meni kaiken edelle, aina.

Huono johtaminen oli kuulemma myös Satusuikkilan erityispiirre. Tuttuni kertoi työntekijöiden olleen jatkuvasti väsyneitä siihen, ettei heitä kuunneltu eikä heidän toiveitaan otettu juurikaan huomioon. Tämä johti turhautumiseen ja turhautuminen heijastui valitettavasti myös lapsiin, ts. heille saatettiin huutaa. Esimiehet myös antoivat ymmärtää, että vanhemmille ei saa kertoa negatiivisia asioita päivän kulusta. Sen sijaan oli tärkeä antaa tietynlainen kuva ulospäin, että täällä meillä kaikki sujuu hyvin. Mitään asioita ei aidosti selvitetty, vaan ongelmat lakaistiin maton alle. Tämän takia johdon ja henkilökunnan välillä oli jatkuvaa kitkaa. Jos työntekijä esitti huolensa, siihen ei puututtu, vaan työntekijä saattoikin itse joutua syyllistetyksi.

On sanomattakin selvää, että noin perustavanlaatuiset ongelmat vaikuttavat lasten hyvinvointiin. Tuttuni mukaan lasten jatkuva itku olikin aika lailla päivittäistä. Tämä varmastikin lisäsi työntekijöiden stressitasoa huonon johtamisen lisäksi vielä entisestään. Noidankehä oli valmis. Eli vanhemmat, miettikää tarkkaan, mihin päiväkotiin lapsenne laitatte. Itse suosittelisin kunnallista päivähoitoa, mutten väitä etteikö yksityiset päiväkodit voisi tarjota myös laadukasta päivähoitoa. Toistaiseksi Satusuikkila ei vain ole yksi niistä. Toisaalta kunnallisella puolella voi esiintyä samanlaisia ongelmia. Mutta ehdottomasti ottakaa selvää ennen kuin teette päätöksen.

Vierailija

Me ollaan oltu kyllä tyytyväisiä. Taloon on saatu myös hyvä opettaja. Tykkään päiväkodin toiminnasta, koska se on hyvin monipuolista ja kehittävää. Lapsenikin on ollut aina niin iloisena siellä vastassa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat