Mitä tehdä kun puolison lapsi on alkanut ärsyttämään?

Vierailija

Olemme olleet puolisoni kanssa yhdessä kaksi vuotta, joista yhdessä asuneet vuoden. Molemmilla on lapsia entisistä suhteista. Viime aikoina olen selkeästi huomannut, että puolisoni nuorin lapsi saa vereni todella kuohumaan. Tuntuu ettei lapsessa ole mitään mukavaa, ja karsastan jo hetkeä jolloin tiedän lasten tulevan meille (omat asuvat luonamme). Nuorin lapsi ei kuuntele mitä hänelle sanotaan ja usein saman asian saa sanoa moneen kertaan ääntään korottamalla; vaatteet jätetään lattialle lojumaan eikä niitä korjata pois; talon täyttää jatkuva huuto ja mölyäminen eikä saa hetken rauhaa. Lapsi kärsinee tarkkavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöstä, mutta tämä ei helpota omaa suhtautumistani häneen. Huomaan menettäväni hermoni, olevani lasta kohtaan äkkipikainen ja torjuva ja kohtelevani häntä epäystävällisemmin kuin muita lapsia.

Harmittaa, sillä asia ei ole aina ollut näin. Aikaisemmin lasten tuloa oikein odotti, ja heidän kanssaan olemisesta nautti. Erityisesti nautin tämän nuorimman lapsen seurasta. En ymmärrä missä olen mennyt vikaan, ja mitä minun tulisi tehdä asian korjaamiseksi. Näin kirjoitettuna asia näyttää niin pieneltä, mutta vaivaa mieltäni kovasti. Pelkään, että tilanne pahenee, enkä suinkaan halua sitä. Myös puolisoni on huomannut karvaan suhtautumiseni lapseen, ja mikä pahinta, myös lapsi on aistinut sen etten pidä hänestä niin paljon kuin aikaisemmin. Puolison muiden lasten kanssa vastaavaa ei ole ollut, ja suhteemme on pysynyt hyvänä (hakevat hellyyttä ja läheisyyttä ja annan sitä heille), ja pidän heistä paljon. Omia lapsia kohtelen kuten aiemminkin. Suhde puolisoon on hyvä, eikä ole toistaiseksi kärsinyt tästä. Meille on lisäksi tulossa yhteinen lapsi muutaman kuukauden sisällä, ja mietinkin josko tämä voi vaikuttaa asiaan. Helpottaako tilanne missään vaiheessa? Osaisitteko sanoa mitä minun tulisi tehdä tilanteen parantamiseksi?

Kommentit (1)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat