Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen koulunkäynti Saksaan muutettaessa?

Vierailija

Meillä saattaa olla edessä muutto Berliiniin, ehkä n.1-2v ajaksi. Lapsi käy tällä hetkellä Suomessa 2.luokkaa ja on ns. kiitettävän tason oppilas, mm. lukee sujuvasti paksuja kirjoja. Suomen kielen lisäksi osaa vain yksittäisiä englannin kielen sanoja. Muutto tapahtuisi mahdollisesti jo nopeallakin aikataululla, ts. että lapsi aloittaisi syksyllä koulunsa Saksassa.

Olen yrittänyt netin kautta tutustua paikallisiin kouluvaihtoehtoihin ja niitä näyttäisi ymmärtääkseni olevan a) paikalliset saksalaiset peruskoulut b) kansainväliset yksityiset koulut, joissa opetus tapahtuu englanniksi ja vuosimaksut >10000e luokkaa c) kaksikieliset eurooppa-koulut, joissa opetusta saksaksi ja englanniksi, kuukausimaksut pienemmät kuin edellisissä mutta ainakin osa näistä kouluista näyttäisi vaativan saksan/englannin osaamista. Noilla yksityisillä / eurooppakouluilla on hakumenettely, ts että paikan saaminen ei ilmeisesti ole mitenkään varmaa. Saksassa on koulupakko, eli kotiopetus ei ole mahdollista. Suomi-koulu näyttää toimivan vain ns. kerhomaisesti 1x/vko.

Laittaakko lapsi siis ummikkona englanninkieliseen vai saksankieliseen opetukseen... Kyselen siis kokemuksia vastaavissa tilanteissa olleilta - mihin päädyitte, oliko hyvä ratkaisu? Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon? Miten hakumenettelyt yms etenivät jos päädyitte kansainväliseen kouluun? Mietityttää senkin puolesta, että lapsen koulun sijainti olisi toki hyvä olla tiedossa, kun asuntoa katselee...

Suomalaiset.de -palstaa olen yrittänyt lueskella, mutta se ei näyttäisi olevan enää kovin aktiivinen. Pienistäkin vinkeistä kiitollinen...

Kommentit (3)

Vierailija

Hei! Facebookissa näyttäisi olevan suljettu ryhmä "Berliinin suomalaiset äidit ja isät". Pyydä jäsenyyttä ja sitä kautta apua. 

Itse näin kieltenopettajana olen sitä mieltä, että noin pieni ja vielä englantia taitamaton oppilas kannattaisi ehdottomasti laittaa yksikieliseen kouluun, ainakin aluksi, mutta jos päättäisittekin muuttaa pysyvästi Saksaan, kv-koulu voisi olla joitain vuosia myöhemmin hyvinkin mahdollinen. 

Valinnassa kannattaa ehkä ottaa huomioon se, puhutteko te vanhemmat itse saksaa eli voitteko esim. auttaa läksyissä jne. Tässä tapauksessa kannattaisin maan kielen valintaa - auttaisihan se lasta integroitumaan ympäröivään yhteiskuntaan ja olisihan se hänelle myös valtava etu osata Suomeen palatessanne sujuvasti saksaa (englantia nyt osaavat enemmän tai vähemmän "kaikki" (http://www.hs.fi/kotimaa/Asiantuntija+Englantia+osaavat+kaikki+erottautumiseen+tarvitaan+muita+kieli%C3%A4/a1399352663366)). Onko varmaa, että viivytte Saksassa vain 1-2v.? 

Vierailija

Korjaus edelliseen:

" jos päättäisittekin muuttaa pysyvästi Saksaan, kv-koulu voisi olla joitain vuosia myöhemmin hyvinkin mahdollinen."

> mielestäni tässä tapauksessa Eurooppa-koulu (ei kv-koulu) olisi paras vaihtoehto.

Vierailija

Me muutimme Saksaan, kun esikoisemme oli Suomessa eskari-ikäinen (ehti käydä Suomessa eskaria vain kuukauden) ja Saksassa hän aloitti ummikkona ekaluokan kesken lukuvuoden. Valitsimme luonnollisesti paikallisen saksalaisen peruskoulun (mielestäni pienen lapsen parempi oppia kohdemaan kieli ja saada ystäviä naapurustosta). Toki ekaluokka on helpompi aloittaa, kun muutkin ovat vasta opettelemassa kirjoittamista ja lukemista, mutta lapset oppivat onneksi nopeasti. Me vanhemmat emme kumpikaan osanneet yhtään saksaa ja lapsen läksyissä autettiin sanakirjan kanssa eli koko perhe siinä opetteli saksaa :D Puolen vuoden kuluttua lapsemme alkoi puhua vähän saksaa, sitä aiemmin jo ymmärsi sitä ja tokaluokan aloittaessaan (noin 8 kk muutosta) puhuu ja kirjoittaa saksaa ihan samalla tasolla kuin ikäisensä saksalaislapset. Siihen tosiaan kannattaa varautua, että kouluista ei saa mitään lisäapua ja tukea (me emme saaneet mitään) vaan tarvittaessa yksityistä kielenopetusta pitää itse hankkia. Vapaa-aikanakin kannattaa mennä aktiivisesti mukaan harrastuksiin ja esimerkiksi katsella saksankielisiä lastenohjelmia, niistäkin oppii kieltä lasta kiinnostavalla tavalla. Avointa mieltä ja rohkeutta matkaan, niin kyllä siitä selviää!

Uusimmat

Suosituimmat