Onko kaksivuotiaan pakko nukkua päiväunet?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (6)

Vierailija

Täytyy kommentoida. Meillä kotihoidettuja lapsia ja kaikki ovat jättäneet päikkärit pois 2-vuoden jälkeen. Keskushermoston lehityksessä ei mitään häikkää, vaan tosi hyvin kehittyneitä lapsia.

Meillä myös mennään nukkumaan 20.00 ja nukutaan pitkät unet. Jo 15 min. Torkahdus siirsi meillä unia 23 illalla. Lapset nukkuvat eri määrän ja kuuntele lastasi. Ei heitä tarvitse pakottaa siihen päiväkodin muottiin. Päiväkodissa lapset elävät päivän huomattavasti stressaavammassa ympäristössä, jossa on valitettavasti aina liikaa kontakteja. Kotona lapsi voi levätä leikkimällä rauhallisesti yksin. Itse olen viettänyt lepohetkeä heidän kanssaan lukien kirjaa, kataomalla dvd: tä ja muutenkin rauhoittumalla. Auttaa siihen iltapäivän väsymykseen tosi hyvin ja rytmittää päivää. Luota siihen mikä toimii teillä.

Vierailija

Itsepä jo vastasitkin. Ja kysyn myös, mikä ihmeen pakko? Tilannekohtinen. Ehkä päiväkodissa on "pakko" nukkua. Ja toki hyvä levätä.

Vierailija

Omakohtainen kokemus, olen karvan alle 50v mies:

En ole nukkunut "koskaan" tarkoituksellisia päiväunia ja aikuisiälläkin nukkuminen on vaikeaa. Noin 2 vuotiaasta alkaen ainoastaan yöunilla olen pärjännyt. Yöunet olivat jo silloin lapsenakin hyvin lyhyet, korkeitaan 7 tuntia, mutta uni on äärimmäisen syvää enkä herää tuolloin esimerkiksi palovaroittimeenkaan (kokeiltu). Toinen ominaisuus on ettei heräämiseen tarvita kuin 2 sekuntia ja olen "taisteluvalmis" unisyklin tultua täyteen, kun taas monilla ihmisillä sängystä ylösnousemiseen menee pahimmillaan kymmeniä minuutteja.Tämä on joskus aiheuttanut parisuhteessa ongelmia, kun olen valmiina lähtemään suihkuineen 5 minuutissa eikä toinen ole edes vielä kunnolla herännyt.

Syklin säilyttäminen on todella tärkeää. Jos päivällä nukahdan esimerkiksi liikennevälineeseen, bussiin, metroon, junaan tai raitiovaunuun pysäkinväliksi, saattaa illalla normaali nukahtamisaika venähtää 2h myöhemmäksi, joka kostautuu aamulla. Putoan välittömästi niin syvään uneen että saatan nähdä 2 minuutin pysäkinvälin aikana kokonaisen unen tarinoineen. Muutenkin normaali yöunisykli on vakiintunut aikuisiällä 5-6 tuntiin.

En tiedä muuta kuin että olen oppinut aikuisiällä sopeutumaan nukkumiseen tai paremminkin sen puutteeseen, mutta uskon että monet fysiologiset seikat menevät sekaisin jos ei elimistön omaa kelloa noudateta. Esimerkiksi ruokailutottumukset ovat aina olleet niin, että aamulla ja päivällä on erittäin vaikea saada syötyä mitään, vaan iltapäivällä 15-17 välillä on "luontainen nälkä" ikäänkuin horrostilaa varten. Sehän on kaikkien "sääntöjen" vastaista, mutta välitankkaukset aiheuttavat koko elimistön ja rytmin sekoamisen. Pisin aika jolloin "pakkoruokin" itseäni aamiaisella ja lounaalla oli 6kk, jona aikana olin jatkuvasti väsynyt, ärtynyt ja paino nousi julmetusti, vaikka tarkkailin syömistäni tarkkaan ja periaatteessa päivittäinen kalorimäärä oli pienempi kuin kertatankkauksella. Myöskään suolisto ei toiminut. Olen vastoin kaikkia terveysohjeistuksia palannut kertaruokailuun päivässä, painoni on pudonnut, vireystaso parantunut ja mieliala positiivistunut.

Se mitä yritän sanoa on kaiketi että jokainen on yksilö, eikä saa missään nimessä pakottaa ketään muottiin joka ei hänelle sovi. Lapsen kanssa on tosin vaikea erottaa mikä on luontaista ja mikä on väsymystä tai muuta harmitusta. Tärkeintä on vain koittaa tukea lasta ja nuorta kun tällaisia sopeutumisvaikeuksia ilmenee.

Vierailija

Päiväkodissa ei todellakaan ole pakko nukkua! Lapset menevät kuitenkin kaikki lepäämään ja nauttimaan hetken hiljaisuudesta omiin vuoteisiinsa, kuuntelevat lyhyen sadun ja jos nukuttaa niin nukahtavat... Hereilläolijat lepäilevät puolisen tuntia ja sitten nousevat ( mikäli haluavat) puuhastelemaan.

Ärsyttää vääristyneet käsitykset päiväkodin arjesta! Ja kaikki lapsen läheiset ovat tervetulleita seuraamaan vaikka päivittäin toimintaamme.

Vierailija

Hei,

minulla lapset lopettivat päiväunet 2v ja 1v 11 kk. Ilman päiväunia sain lapset illalla nukkumaan siinä klo 20.30 ja klo 7 aamulla heräsivät. 

Päiväkotielämän alettua olin Todella väsynyt, koska lapsien päiväkodissa nukutut päiväunet siirsivät iltanukahtamista puoleen yöhön.

4 kuukautta siedin päiväkodin selvitystä siitä, miten lapselle on ehdottoman tärkeää nukkua päiväunia. Kielsin enää nukuttamasta lasta ja iltaisin lapsi nukahti kotona klo 20. Mitään kiukuttelua tai ongelmaa päiväunien pois jäämisestä ei ole ollut. Päiväunille väkisin nukuttaminen puolestaan sai elämämme aikalailla sekaisin ja vanhemmat väsymään, koska töihin on mentävä aamulla aina samaan aikaan on lapsi kukkunut puoleen yöhön tai ei.

Vierailija

Me olemme säätäneet päiväkoti-ikäisen unien kanssa ees ja taas. Välillä olen pyytänyt herättämään aikaisemmin, kun lapsi on iltaisin kukeltanut lähemmäs puolta yötä, välillä taas pyytänyt pidentämään unia, kun illalla lapsi on yliväsynyt. Tosi mukavasti työntekijät ovat tähän säätämiseen suhtautuneet.

Nyt ollaan niin mukavassa vaiheessa, että lapsi nukkuu päiväkodissa sen mitä nukuttaa ja illalla nukkumaanmeno on helppo.

Nyt ol

n

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat