Vierailija

Olen jo vuosia ollut kiinnostunut aiheesta, mutta en ole vielä aloittanut. Kaikki jotka jotain asiasta tietävät, niin kirjoittakaa ajatuksianne, kokemuksianne yms.

Kommentit (17)

Vierailija:

Lainaus:

ja periaatteeni oli,että vältän kaikkea,missä on oikeaa sokeria,vaaleeta viljaa.syön ruisleipää,jos mieleni tekee...ilmeisesti näin menettelee moni muukin?onko osa karppaajista niin tiukalla linjalla,että edes ns.hyvät hiilarit ei ole sallittuja?siis ne mitkä tulee vihanneksista,ruisleivästä,tms..?

olo oli itsellä ekoina kolmena päivänä todella väsynyt,se lienee aika normaali reaktio,kun sokerin keskivertokuluttaja lopettaa sokerin kokonaan..tietääkö joku?

ei ap,vaan toinen aloitteleva karppi

Hyväkarpit syövät joillain aterioilla myös täysjyväviljaa (Olethan ostanut pelkkää ruista sisältävää ruisleipää esim. Uotilan ruislimppu?)

Ja syövät hedelmiä aikalailla rajoituksetta. (hiilareita yli 100 g päivässä)

Alakarpit kuten minä eivät syö edes kokojyväviljaa ja hedelmiäkin rajoitetusti (hiilarit päivässä 20-100 grammaa päivässä), kaikki eivät ole ketoosissa.

Ketokarpit eivät syö kaikkia kasviksiakaan (jättävät porkkanat yms. väliin ja rajoittavat jopa maitotuotteita, he saavat hiilareita päivässä alle 20 grammaa.

Tämä on melkoisen karkea jako, sillä ruokavalioissa on paljon eroa

Vierailija:

Lainaus:

No vaikka näin:

-Oliko aloitus vaikeaa, noin käytännön tasolla tai henkisesti. Tuliko olo heti hyväksi?

Olo oli vähän kumma aluksi, en kyllä muistanut juoda tarpeeksi. Se on tosi tärkeää... karppaamalla on helppo " kuivata" itsensä. Muuten aloitus oli aika helppo.

-Miten elimistö reagoi?

Ei oikeastaan kovin kummosesti.

-Millainen olo tulee jos " repsahtaa" jne.

No sitten kun oli pysynyt vaikka 3 viikkoa tosi pienillä hiilareilla ja vetää vähän pullaa ja keksiä niin alkaa oksettaan ja turvottaan... sitä turvotusta pari päivää ja heikotusta myös yllättävän pitkään...

Siinä mielessä kyllä tuntee kun repsahtaa, ei jää vain omantunnon varaan kun fysiikkakin ilmoittaa, että nyt tulee jotain ihme mössöä taas!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

No vaikka näin:

-Oliko aloitus vaikeaa, noin käytännön tasolla tai henkisesti. Tuliko olo heti hyväksi?

-Miten elimistö reagoi?

Olin perehtynyt asiaan hyvin joten käytännön ongelmia ei ole tullut edes henkisesti. Minulla ei ole ollut huonoa oloa edes alkuaikoina, nämä ovat hyvin kroppakohtaisia asioita, liikuessa huomasin reilun viikon, että voimaa ei ole niin paljon kuin aikaisemmin, mutta sen jälkeen kaikki on mennyt hyvin. Olo on hyvä, ei ole nälkä tai tee mieli makeaa.

En ole " repsahtanut" vaikka joskus olenkin syönyt jotain ei-karppia. Olen tehnyt sen vakaasta harkinnasta joten en puhuisi repsahduksesta. Jos syön viljaa erityisesti vehnää juoksen vessassa ja maha on kipeä monta päivää.

Vierailija:

Lainaus:

No vaikka näin:

-Miten elimistö reagoi?

Aloitus oli helppoa, koska olin tosi motivoitunut ja innostunut. Olin yrittänyt jo pitkään laihduttaa eri konsteilla, joten perustiedot ravitsemuksesta olivat myös niin hyvät, että aterioiden koostaminen oli muistaakseni aika helppoa (tosin tästä on 4 vuotta aikaa, joten voi olla, että aika on kullannut muistot). Olo oli tosi hyvä heti alusta asti, mutta aloitin aika " pehmeästi" (ehkä 100g hiilaria päivässä). Jossain vaiheessa, kun tiukensin dieettiä huomasin kyllä lievän heikotuksen, kun elimistö totuttautui ketoosiin. Näläntunteen katoaminen oli taianomaista.

Jos repsahdan kunnolla, huomaan sellaisen " sokerihumalan" . Jotenkin kireä ja jännittynyt olo, kamala nälkä iskee pian ja maha reagoi heti. Repsahtelen kyllä silloin tällöin ja se kurja olo on hyvä muistutus siitä, että kannattaa jatkaa dieettiä :)

No vaikka näin:

-Miten elimistö reagoi?

Yksitlöutyihin kysymyksiin on helpompi vastata kuin tuollaiseen ympäripyöreään.

Suosittelen vierailua http://www.karppaus.info siellä on paljon tietoa saatavilla ja samanhenkistä tukeakin saa, tämäntyyppisellä palstalla saa äkkiä Painonvartijat kimppuunsa varoittelemaan tappavasta eläinrasvast ;)

Kirjastossa saattaa olla jotain aiheeseen liittyvä kirjoja. Ja valtava tietopaketti löytyy osoitteesta www.karpit.net. Karppaamiseen ei ole olemassa mitään yleispäteviä sääntöjä, vaan ruokavalio koostetaan yksilöllisesti.

Enpä siis osaa muuta sanoa, kuin 4 vuoden karppaamisen jälkeen ei tulisi mieleenikään muuttaa ruokavaliotani entisenkaltaiseksi. Karppaamisen löytäminen taisi olla yksi parhaista jutuista mitä minulle on tapahtunut. Se pelasti terveyteni ja sen ansiosta olen tullut kahdesti raskaaksi.

Aloitus oli helppo, sai syödä hyvää ruokaa ja paljon :) Ainoastaan kun menin ensimmäisellä viikolla kuntonyrkkeilyyn oli vaikeuksia, siis nyrkkeily oli tavattoman rankkaa verrattuna aikaisempaan eikä siitä löytynyt liikunnan iloa. Seuraavalla viikolla oli helpompaa.

Vatsani ei ole koskaan ollut paremmassa kunnossa, ei minkäänlaista turvotusta.

Lopetin kuitenkin, ai miksikö? Tiedän, etten pysty elämään ilman leipää tai satunnaisia sokeriherkkuja - kylässä käyminen oli vaikeaa jne.

Eli kroppani kyllä rakasti karppausta, mutta elämäntapani ei - tämän voi lukea myös niin, ettei mulla ollut selkärankaa ;)

ja periaatteeni oli,että vältän kaikkea,missä on oikeaa sokeria,vaaleeta viljaa.syön ruisleipää,jos mieleni tekee...ilmeisesti näin menettelee moni muukin?onko osa karppaajista niin tiukalla linjalla,että edes ns.hyvät hiilarit ei ole sallittuja?siis ne mitkä tulee vihanneksista,ruisleivästä,tms..?

olo oli itsellä ekoina kolmena päivänä todella väsynyt,se lienee aika normaali reaktio,kun sokerin keskivertokuluttaja lopettaa sokerin kokonaan..tietääkö joku?

ei ap,vaan toinen aloitteleva karppi

Suosittelen erityisellä lämmöllä karppausta. Mulla hävis uni ongelmat ja suolen toiminta parani huomattavasti. Ja mikä kuitenkin on parasta lähti painosta 15kg. Nyttemmin olen vähän lipsunut ruokavaliosta mutta paino ei ole noussut takaisin.

Asiaan kannattaa todellakin perehtyä ennen kuin aloittaa täällä onkin jo hyvät linkin mainittuna.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat