Seuraa 

Tupuliini, vastasit minulle aikaisemmin näin, kun kyselin naimisiin menosta maistraatin ja kastajaisten väliltä:

Miksi ei kirkkovihkimistä ?

Itselläni ei omaa kokemusta ihan pienistä häistä ja poika kastettiin kotona. Mutta jos haluatte vihkimisen erikseen - ei sitä ole pakko maistraatissa käydä tekemässä - kyllä kirkkovihkimisen saa myös pienellä porukalla. Jos maistraatti tuntuu " kylmältä" , miksi ei mennä vihille kirkossa ? - Itse olin eilen miehen ja pojan kanssa ainoina todistajina kirkossa tapahtuneelle vihkimiselle. Parin ja meidän perheen lisäksi paikalla pappi ja kanttori. (Tässä tapauksessa varsinainen juhla suvulle ja ystäville järjestetään ensi kesänä erikseen...).

Rupesi kiinnostamaan kyseinenkin vaihtoehto, aina ollut vaan mielessä, että kirkkohäät ovat isot.

Eli kertoisitteko minulle lisää tästä vaihtoehdosta:

esim: vaatetuksesta, voiko tapahtua myös viikonloppuna, muutenkin millainen tilaisuus oli, kuinka nopeasti järjestettävissä (tässäkin tapauksessa varsinainen juhla järjestettäisiin kesällä) ja mitä muuta muistettavaa...

Kiitollisena odotellen M@nsikk@

Kommentit (8)

meidät vihittiin kirkossa kasteen yhteydessä ja vieraina olivat vain lähisuku ja pari kaveria (aikuisia joku 15). Varasimme kirkon kolmisen kuukautta aikaisemmin ja saimme juuri sen päivän kun halusimme (pieni kirkko). Emme kertoneet kuin parille vieraalle vihkimisestä etukäteen, eli tulivat siis ristiäisiin. Sen jälkeen tarjosimme kahvit seurakuntasalissa. Eli ei lämmintäruokaa (salaattia, voileipäkakkuja, täytekakkua pikkuleipiä yms.) Illalla tosin tulimme meille grillaamaan, mutta teimme vain boolin ja ostimme makkaraa loput saivat ihmiset ostaa itse. Oli oikein mukavat pienet häät. En olisi halunnut isoja, kun en jaksaisi järjestää enkä juurikaan tykkää olla ison joukon huomion keskipisteenä. Oli minulla kyllä ihan hääpuku jne. silti.

-nefe

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paikalla oli molempien vanhemmat, sisarukset ja parhaat ystävät. Meidät vihittiin kirkon kappelissa (Kuopion tuomiokirkossa on ainakin pieni ja sievä kappeli kirkon yläkerrassa, uskon että muistakin kirkoista löytyy). Asut oli juhlavat niin kuin häissä yleensäkin. Itse en ollut pukeutunut valkoiseen, mutta kuitenkin sitä päivää varten ommeltuun mekkoon.

Vihkimisen jälkeen siirryimme kahvittelemaan vuokrattuun tilaan. Emme tarjonneet lämmintä ruokaa, mutta tarjolla oli niin suolaista kuin makeaakin. Kahvittelemaan oli myös kutsuttu lähimpiä sukulaisia ja muita ystäviä.

Tämä sopi suurten juhlien sijaan meille.. :) Mielestäni on tärkeää, että häät ovat omanlaiset, olivatpa ne sitten kirkon suuressa osassa, kappelissa, ulkona tai maistraatissa. Tänä päivänä kirkotkaan ei ole niin kaavoihin kangistuneita, joten kannattaa tehdä omia ehdotuksia jos jokin ei miellytä.

Iloisia suunnitteluhetkiä :o)

Meidät vihittiin kotikaupunkini Kokkolan kappelissa. Vieraita oli äitini, siskoni perheineen ja paras ystäväni, eli 6 kpl. Tilaisuus oli mielestäni oikein kaunis, ei siihen mitään megahäitä tarvita ja itsekin vierastamme sellaisia tilaisuuksia (omalta kohdaltamme). Minulla ei ollut ylläni valkoista unelmaa vaan tummansininen mekko, miehelläni (kerrankin :)) tumma puku. Siskoni lapsi ristittiin samana päivänä meillä kotona joten kakkukahvit juotiin siinä siivellä...

Meillä täällä kuopiossa kappelin saa varattua pienelläkin varoajalla, mutta kirkon suuri osa on ainakin kesäisin tosi varattu. Olipa häät sitten pienet tai suuret niin toimitukseen kuluu yhtä suuri aika. Jos suunnittelet kesähäitä viikonlopulle niin nyt olisi tosiaan korkea aika tehdä varaus kirkkoon.

Siellä osataan parhaiten kertoa, mitä tiloja omasta seurakunnasta löytyy. Jos harvoin käy kirkossa, niin ei välttämättä ole tietoinen kaikista mahdollisista tiloista. Ja sittenhän vihkimisen voi tietysti järjestää jossain muuallakin kuin kirkossa tai kappelissa.

Ajankohdan kannalta kriittisintä lienee avioliiton esteiden tutkinta, johon kuluu viikko tai kaksi (en muista tarkkaan). Tilojen suhteen jotkut voivat olla varatumpia kuin toiset ja tilojen varaustilanne selviää sieltä kirkkoherranvirastosta. Myöskin papin aikataulu vaikuttaa: joku pappi todennäköisesti järjestyy melkein ajankohtaan kuin ajankohtaan (riippuu tietysti seurakunnan koosta l. pappien lukumäärästä ja siitä, kuinka ajoissa olette liikkeellä), mutta jos haluatte jonkun tietyn papin, niin sitten on tietysti varattava sellainen ajankohta kuin kyseiselle papille sopii.

Viikonpäivällä ei ole väliä: vain vain kiirastorstaista pääsiäisyöhön on sellaista aikaa, jolloin vihkimisiä ei järjestetä. Myöskään vaatetuksella ei ole seurakunnan kannalta katsoen mitään väliä kuin ei myöskään vieraiden lukumäärällä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat