Ciprofloxacin (fluorokinoloni antibiootti) tuhosi terveyteni

Vierailija

 

Olen kärsinyt yli 4 kuukautta fluorokinoloni antibiootin aiheuttamista vammoista. Olen 36 vuotias, aiemmin terve mies ilman perussairauksia.

Sain toukokuun 2014 lopussa Ciprofloxacin kuurin (2x750mg) viikon kestäneeseen virtsavaivaan. Labrakokeet olivat puhtaat. Ciprofloxacin antibiootti kuuluu fluorokinoloni antibioottien ryhmään, joissa vaikuttavana aineena on siprofloksasiini, norfloksasiini, ofloksasiini, levofloksasiini, grepafloksasiini tai trovafloksasiini. Yleisiä tuotenimiä Suomessa ovat mm. Tavanic, Tarivid, Ciproxin, Siprion, Norfloxacin, Avelox jne.

Muutamassa päivässä Ciprofloxacinin aloittamisesta ilmaantui voimakasta pahoinvointia, huimausta, toispuoleista silmäkipua ja kylmyyden ja kuivuuden tunnetta toisessa silmässä. Lopetin käytön 4,5 päivän jälkeen ja ilmoitin asiasta lääkärilleni.

Oletin tietenkin, että ongelmat poistuisivat kun lääkkeen ottaminen oli lopettu. Seuraavien päivien ja viikkojen aikana molemmat polvitaipeeni, polvet, pohkeeni, nilkat, jalkaterät kipeytyivät niin, etten pystynyt kävelemään kipujen takia paria sataa metriä pidemmälle, harrastamaan liikuntaa tai edes ajamaan autoa. Jouduin jäämään pois töistä yli kuukaudeksi jatkuvan kivun takia. Kevyt fyysinen rasitus (esim loivaan ylämäkeen kävely) sai minut haukkomaan henkeä ja tuntumaan, että pyörryn siihen paikkaan. Lisäksi alavatsaan, käsivarsiin ja reisiin ilmaantui voimakas polttava tunne. En ole kokenut koskaan aiemmin tälläisiä oireita.

 

Lääkkeen lopettamisesta on nyt kulunut yli 4 kuukautta. Molemmissa nilkoissani on sisäkehräsen takana ja alla polttava/kirvelevä kipu. Kipu alkaa kun nousen aamulla jalkojen päälle ja jatkuu koko päivän, istuessa helpottaa. En pysty kävelemään edes kahta kilometria ilman, että sisäkehräsen alla alkaa helvetillinen polte ja kirvely.

 

Ranteissa, lonkassa, polvien sisäsyrjillä sekä jalkaterissä tuntuu satunnaisia, minuuttien pituisia kipuja jotka häviävät, mutta tulevat takaisin.

 

Lisäksi alavatsan ja sisäreisien ihoa polttaa edelleen jatkuvasti useita kertoja päivässä. Tuntuu siltä kuin iho kiehuisi. Kaikki nämä oireet alkoivat päivien kuluessa siitä, kun aloitin Ciprofloxacin antibiootin ottamisen ja jatkuvat edelleen vaikka lopetin lääkkeen ottamisen yli 4 kuukautta sitten.

Minua on tutkinut näiden oireiden takia silmälääkäri, psykiatri, psykologi, fysioterapeutti, yleislääkäri, ortopedi, neurologi, reumatologi. Minusta on otettu useita verikokeita. Vasen nilkkani on magneettikuvattu elokuun lopussa, molemmat nilkat + akillekset katsottu ultraäänellä muutama päivä sitten. Kaikki verinäytteet ja kuvantamistutkimukset ovat olleet normaalit. Reumalääkärin mukaan tulehduksellista sairautta ei ole. Kuulen jatkuvasti lääkäreiltä kuinka harvinaista on, että fluorokinolonit aiheuttaisivat mitään jännevaivoja. Useimmat lääkärit eivät ole haitoista ikinä kuulleetkaan. Hermosto oireisiin kukaan ei kommentoi mitään.

 

Kukaan lääkäreistä ei suostu myöntämään selvää yhteyttä fluorokinoloni hoidolla ja kipujen alkamisella.

Ainoastaan kaksi ortopedia on todennut, että kipuni johtuu todennäköisimmin fluorokinolonin aiheuttamasta jännetulehduksesta, mutta heilläkään ei ole mitään parannusta koska kuvissa ei näy mitään operoitavaa.

Ymmärrän, että fluorokinoloneille on paikkansa vaikeiden, hengenvaarallisten infektioiden hoidossa, mutta yleislääkärit määräävät niitä ihmisille liian helposti. Uskon, että Suomessa on pieni mutta kasvava joukko ihmisiä, ketkä kärsivät tietämättään vaurioista, minkä fluorokinoloni antibiootti on aiheuttanut.

Olen ollut Ratiopharmiin yhteydessä kahdesti, mutta on päivän selvää että se on rahanteko laitos ja heitä ei kiinnosta pätkääkään yhden ihmisen ininä jalka kivuista.

On minusta väärin puhua enää ”sivuvaikutuksesta”, koska sivuvaikutus yleensä menee ohitse, eikä aiheuta pysyvää vauriota elimistöön kuten fluorokinolonit tekevät. Maailmalla on tehty useita tutkimuksia, mitkä osoittavat, että nuo aineet aiheuttavat pysyviä haitallisia muutoksia eläimillä rustoihin ja jänteisiin. Kotimaisessa Duodecim lehdessä on julkaistu useita tapausselostuksia. Silti lääkkeet pysyvät yleisessä käytössä ja lääkärit määräävät niitä suu kiinni haitoista, jotka voivat vammauttaa ihmisen loppuelämäksi.

Olen varma, että useimmat lääkärit eivät osaa tai halua yhdistää potilaan kuvaamia kipuja fluorokinoloni hoitoon ellei kyseessä ole sitten hyvin raju, klassinen reaktio, kuten akillesjänteen repeämä. Tämä aiheuttaa sen, että ilmoitettujen haittavaikutusten lukumäärä pysyy hyvin pienenä ja fluorokinolit pysyvät ”turvallisena” ja ”hyvin siedettynä” lääkkeenä. Minua oma lääkärini ei tietenkään riskeistä informoinut mitenkään ja nyt kärsin seurauksista.

Minusta fluorokinoloni antibiootti on tehnyt 36 vuotiaana vaikean, epämääräisen kipu potilaan. Enkä tiedä kuinka pitkään säilytän liikunta tai työkykyni.

 

Jos lääkärisi tarjoaa sinulle fluorokinoloni antibioottia, pyydä toinen antibiootti tilalle ellei vaihtoehtona ole varma kuolema. Äläkä kuvittele että tämä ei voi tapahtua sinulle.

 

Kommentit (0)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat