Työkaveri toi inkivääriä - olen raskaana!

Vierailija

Olen kauheassa flunssassa ja lisäksi raskaana. Raskaus on niin alussa, etten haluaisi kertoa raskaudesta vielä töissä - lähipiirikään ei ole vielä tietoinen. Työkaveri toi minulle äsken tuoretta inkivääriä ja käski sekoittaa sitä kuumaan veteen, että oloni helpottuisi. Kiitin kohteliaasti ja otin inkiväärin vastaan. Hän olettaa ja odottaa, että juon sitä täällä töissä. En uskalla sitä ottaa, koska kaikki yrtit oli kieltolistalla. Mitä ihmettä hänelle nyt sanon, kun purkkikin odottaa nyt tuossa pöydällä??? Vai olenko vain juovinani sitä ja sanon että oli niin pahaa, etten pysty sitä juomaan.

Kommentit (13)

Vierailija

Tuo rajoitus taitaa koskea ravintolisiä missä voi olla suuret määrät  kemiallisia ainesosia samassa pienessä puristeessa. Ei taide haitata jos teenä ja mausteena käyttää silloin tällöin? Aikaisemminhan inkivääriä suositeltiin raskauspahoinvointiin.

Älä silti ota jos hermostuttaa ajatus:) Selitä vaan, että se alkaa närästämään ja et uskalla nyt sen takia.

Vierailija

Laitat sitä yhden kerran ihan vähäsen kahvilusikan kärjellä. Maistat ja sanot että et pysty juomaan kun ärsyttää kurkkua ja on pahaa.

Vierailija

Ja kiinalaiset vetää inkivääriä ja sushia. Ihan kulttuurikohtaisia nuo erot. 

Itse olen satunnaisesti inkivääriä syönyt/juonut raskaana ollessani, nyt rv 35 menossa. Se on hyvä luonnonlääke ja auttaa tosiaan esim. pahoinvointiin.

Vierailija

Milloin inkivääristä tuli yrtti? Ja millä kieltolistalla yrtit ovat? Koko kesän olen popsinut kasvimaalta yrttejä ja nyt pakastimessa niitä iso kasa!

Vierailija

Ei koske pelkkiä ravintolisiä. Inkiväärin välttäminen on uusi suositus, eikä inkivääri siis ole yrtti, vaan sitä suositellaan välttämään ihan erikseen. Muistaakseni inkiväärin haitallisuudesta viitteitä löytänyt tutkimus oli suomalainen, eli muualla maailmassa tuskin tällaista suositusta on.

Toki erot ovat kultturikohtaisia, jossain odottavat juovat vaikka alkoholia. Itse en ole inkivääriä uskaltanut juoda edes teessä, olen ottanut varovaisen linjan ja yhdistellyt eri kulttuurien ohjeita.

Neuvolassa erikseen sanottiin, että edes sitä pahoinvointiin suositeltua inkivääriteetä ei kannata juoda. Mausteena inkivääriä ja yrttejä voi käyttää, mutta myöskään yrttiteetä ei suositella.

PS. Sushi ei ole kiinalaista ruokaa :)

Vierailija

Monissa maissa inkivääriä suositellaan teenä raskauspahoinvointiin.  Suomessa sitä ei suositella raskaana olevalle, koska ei ole täällä perinteinen. Monessa maassa saunominen on ehdottomasti kielletty raskaana olevilta, meillä ei. Kyllä varmasti olisi mahdollista saada tutkimustuloksia joiden mukaan saunominen on riski raskaana olevalle ja pitäisikö se Suomessakin sitten lopettaa, varmaankin.

Vierailija

Uskoisin että yrttiteet on "kielletty" siksi että ne vaan on helppo kieltää "kun ei voi tietää". Ja jotkut kittaa niitä hulluna jos kuvittelevat sillä vaikka korvaavansa kahvinjuontia. En todella usko että yrttijuoman maistaminen tai satunnainen käyttö on vaarallista, jos ko. juoma ei ole myrkyllistä tavallisestikaan.

Vierailija
Vierailija

Mä join inkivääriteetä raskaana ollessani, vähensi pahoinvointia.

Tää on taas näitä kielletään varmuuden vuoksi

Joo ja sit sun lapsella on kolme kättä ja molemmat sukupuolielimet.

Vierailija

Onhan se inkivääri ihan omana itsenään inkiväärinä kiellettyjen listalla. Nykyään on. Ei edes yrttinä kasviksena tai juureksia vaan inkivääri on ihan itsenään on ei suositeltava.

joskus ennen sitä käytettiin rakauspahoinvointiin. Ei enää käytetä. Ajat muuttuvat.

turha ottaa itselle paineita. Älä juo. Sano, että tulee huono olo. Tarjoa muille. Tai leiki että juot. Tee mitä haluat. Ei ongelma. Sinun keho, sinun päätös. Ei nyt tollasessa tarvi miellyttää työkaveria. Kaunis ajatus.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat