Lapsen pukeutuminen hautajaisiin

Vierailija

Mummin hautajaiset tulossa ja olisin kysellyt mitä olette lapselle laittaneet päälle. Meillä 8v poika. Puvun vuokrausta mietittiin..

Kommentit (12)

Vierailija

Meillä 2,5-vuotiaalla tytöllä oli kesällä tädin hautajaisissa yksivärinen hyvin tummansininen (lähes musta) yksinkertainen mekko, valkoiset sukkahousut ja mustat juhlakengät. Puku pojalle kuulostaa minusta hyvältä ratkaisulta. On ainakin tyylikäs ja etiketin mukainen. Voiskohan vaihtoehtona olla vaikka mustat suorat housut ja musta paita?

Itse oon sitä mieltä, että lapset pukeutuvat hautajaisiin samoin koodein kuin aikuisetkin: mustaan tai tummansiniseen. Oon kuullut mielipiteitä, että lasten kohdalla voisi joustaakin. Se on kai makuasia. Ehkä ulkovaatteiden kohdalla en olisi niin ehdoton, koska tulisi aika kalliiksi hankkia kaikille perheen lapsille esim. mustat villakangastakit.

Vierailija

Pojallani,viime vuonna 12, oli isoisänsä hautajaisissa siistit mustat verskat ja musta-valkea-harmaa neule. Hän oli silloin hiukan keskivartalo-tanakka,eikä käytä suoria housuja muutenkaan.

Pienemmällä ja laihemmalla serkullaan oli puku sekä valkoinen paita.

Vierailija

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:54"]

Meillä 2,5-vuotiaalla tytöllä oli kesällä tädin hautajaisissa yksivärinen hyvin tummansininen (lähes musta) yksinkertainen mekko, valkoiset sukkahousut ja mustat juhlakengät. Puku pojalle kuulostaa minusta hyvältä ratkaisulta. On ainakin tyylikäs ja etiketin mukainen. Voiskohan vaihtoehtona olla vaikka mustat suorat housut ja musta paita?

Itse oon sitä mieltä, että lapset pukeutuvat hautajaisiin samoin koodein kuin aikuisetkin: mustaan tai tummansiniseen. Oon kuullut mielipiteitä, että lasten kohdalla voisi joustaakin. Se on kai makuasia. Ehkä ulkovaatteiden kohdalla en olisi niin ehdoton, koska tulisi aika kalliiksi hankkia kaikille perheen lapsille esim. mustat villakangastakit.

Jos kysymyksessä on tutun lähisukulaisen hautajaiset, niin eihän etiketillä mitään väilä ole -ainakaan, jos vainaja itse on ollut epämuodollinen ihminen.

Vierailija

Meillä sekä ukin hautajaisissa (poika 5v) että isotädin hautajaisissa (6v) ja äidin serkun hautajaississa (7v) pojalla on ollut puku päällä. Olen ostanut hänelle puvun. Sama puku meni kahdet viimeiset hautajaiset eli kaksi pukua olen joutunut ostamaan. Olen ostanut puvut uutena kun mielestäni eivät kuitenkaan ole mahdottoman kalliita esim. Jesper Junior, mutta niitä löytyy käytettynäkin esim. huuto.net tai Tori.fi sivustoilta. Uskon että vuokraaminen saattaa maksaa yhtä paljon kuin käytetyn puvun osto.

Vierailija
Vierailija

Pojallani,viime vuonna 12, oli isoisänsä hautajaisissa siistit mustat verskat ja musta-valkea-harmaa neule. Hän oli silloin hiukan keskivartalo-tanakka,eikä käytä suoria housuja muutenkaan.

Pienemmällä ja laihemmalla serkullaan oli puku sekä valkoinen paita.

Tuollainen antaa koko teidän perheestä todella köyhän ja wt tyyppisen kuvan. Myös lapsille myydään D-mitoituksen tummia juhlahousuja sekä kauluspaitoja. Ei ne maksa kuin muutaman kympin kappale ja jos niin on rahasta tiukkaa voi ostaa käytettynä tai myydä eteenpäin. Myös juhlakenkiä saa vähän käytettynä.

Vierailija

Minun mielestäni lasten ei tarvitse pukeutua mustaan hautajaisissa. Tummasävyiseen vaattee..ihan mikä vain väri tummana sävynä  on hyvä. Ehkä ei punainen eikä keltainen eikä oranssi, mutta muut mielestäni käyvät.

Hautajaisiin ei tulla pröystäilemään. Tärkeintä on se olla läsnä, jos sinne tulee. 

Älyllä kynnyksiä tulee, jos suku on tuollaista ylemmyyden tunteessa kilpeään pikkusielua. Ne, jotka itsensä ylentävät...toiset mielessään alentavat.

Joku sanoo toiselle, ettävaatetus antaa köyhän kuvan... Mitä sitten. Jos antaa löydän kuvan? Kai äläkä maisemassa köyhä saa olla. Ei se vainaja tai omaiset kyttää mitä päällä on ja kenellä rahapussi pullottaa.

Puku on mielestäni liioittelua. Jos sen haluaa laittaa, niin siitä vaan. Sekin on hyvä.

mielestäni on kummallista asennetta kytätä surussa lasten vaatteita. Siistit ehjät vaatteet riittänee.

Vierailija

Useamman kerran olen nähnyt hautajaisissa mustat/tummansiniset housut pojilla ja hameen tytöillä. Pojilla voi olla myös housujen värinen kravatti/rusetti. Tuollaiset vaatteet käyvät myös muihin juhliin lapsille!!

Vierailija

Meillä on ollut pojalla suorat mustat housut, valkoinen paita sekä musta liivi, jossa etuosassa valkoisia ohuita viivoja. Juhlakengät sekä vyö. Oikeasti en ikuna lähtisi verkkareilla mihinkään juhliin, mutta kukin tavallaan. Juhlissa on pukeuduttava juhlien kohdetta kunnioittaen. 

Vierailija
Vierailija

Paita on hyvä. Farkkujen ja liivin tilalle ostaisin oikeat juhlahousut ja juhlaliivin. Kravatti vielä kaulaan ja jalkaan juhlakengät. Puvun takkia ei välttämättä tarvitse jos et ole valmis sitä ostamaan / vuokraamaan. Nuo farkut ja liivit jotka linkit on mielestäni "gansterin" asusteet eikä sovi siksi hautajaisiin. Samalla hinnalla saa myös juhlahousut ja liivin ja käytettynä vielä halvemmallakin. Ne käytetytkin on yleensä vain kerran tai kaksi päällä olleita.

Vierailija

Meilläkin hautajaiset tulossa. Tytöt 2- ja 5-v laittavat tummanvioletin ja tummanviininpunaiset mekot. Poika 12v on vielä kysymysmerkki, toivon, että löydän tummat housut + neulepaidan, puku on mielestäni vähän liikaa. Mutta jokainen tavallaan. Minunkin mielestäni pääasia on, että on siistit vaatteet ja ilmestyy paikalle.

Vierailija

Tilanteeseen sopivaa pukeutumista on opetettava lapsille pienestä alkaen. Sillä se tyylitaju ja huomaavaisuus kehittyy. Liian moni suomalainen kuvittelee, että näyttää liian hienolta jos on jotain muuta kuin farkut tai verkkarit. Hautajaisissa puetaan tummaa ylle. Pikkupojallakin tulee olla suorat housut ja asiallinen paita, tytöllä mekko tai hame ja nätti paita tai ne suorat housut ja juhlava paita. Hautajaiset ovat arvokas juhla, jossa sekä vainajaa että toisia hautajaisvieraita kunnioitetaan asiallisella pukeutumisella. Sen ei tarvitse olla kallista. Mielestäni on itsekeskeistä olla piittaamatta pukukoodista. Silloin kiinnittää väärällä tavalla huomion itseensä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat