Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Oletko raskaana?" Olen, mutta en haluaisi vielä kertoa

Vierailija

Olen siis raskaana, mutta ensimmäinen kolmannes ei ole vielä täynnä eikä nt-ultraa ole tehty. Syke on neuvolassa jo löytynyt, mutta enempää en tiedä. Vatsani on turvonnut ja sen ovat työpaikalla muutkin huomanneet. Useat poissaolot ja esimiehen lipsautukset mahataudista ovat saaneet juoruilijoille vahvistuksen epäilyistään. Kerroin esimiehelle luottamuksella raskaudestani, koska olen niin usein joutunut olla oksentelun takia pois töistä. Osa työporukasta on poissaoloni aikana menneet esimieheltäni kysymään olenko raskaana. Osalle hän on vastannut että kerron sitten itse kun sen aika on. Joku oli kysynyt milloin minulla on laskettu aika. Esimieheni oli sen sitten kertonut! >:( Seuraavan poissaoloni aikana ilmoitan hänelle, mikäli joku kysyy syytä poissaolooni, hänellä ei ole lupa sitä sanoa.

Ärsyttää työpaikalla vatsanseutuni tuijottelu. Onhan se turvonnut, mutta mitä sitten? Kaikki juoruavat asiasta keskenään "odottaakohan se vauvaa" ja sitten vahtaavat mahaani kun minä tulen paikalle. Kukaan ei ole onneksi uskaltanut kysyä suoraan minulta, olenko raskaana. Ainakaan vielä. En tiedä, kauanko malttavat olla kysymättä. En haluaisi kertoa vielä asiasta, koska nt-ultraa ei ole tehty enkä välttämättä heti vielä silloinkaan. Mitä utelijoille voi vastata, mikäli niitä ilmaantuu? Yksi työkaveri tuli jännä ilme kasvoillaan kysymään, "mitä kuuluu", vastasin vain ei sen kummempaa. Onneksi ymmärsi olla kyselemättä sen enempää.

Kommentit (7)

Vierailija

Jos sen "kaikki" tuntuvat tietävän ja juoruilevat niin mitä jos sanoisit olevasi? "Kyllä, olen raskaana mutta en halua hössötystä, juoruja tai mitään erityishuomiota koska tässä voi käydä vaikka miten. Laskettu aika on xxkuussa ja se siitä."

Porukka takaisin keskittymään työhönsä julkistamisen jälkeen. Itse varmaan näyttelisin loukkaantunutta moisista väitteistä koska olisin lihonnut enkä raskaana. Kiusa se on pienikin että saa ihmiset nolostumaan :D

Vierailija

Ap. vastailee..

Kukaan kyttääjä ei ole minulta suoraan kysynyt, mutta esimieheltäni olen kuullut nämä jutut. En puhu omista asioistani muutenkaan työpaikalla, joten tässä vaiheessa en halua vielä antaa vastausta kenellekään, mikäli sitä joku kysyy. Olen niin ärsyyntynyt kyttääjistä, että mikäli joku kysyisi suoraan, olenko raskaana, tekisi mieli kiukuspäissään vastata "mitä se sinulle kuuluu".

Vierailija

Ymmärrän ap hyvin tunteesi. Lisäksi esimies ei edes lain mukaan saa paljastaa työntekijän yksityisasioita tai poissaolojen syitä kolleegoille.

Mä olin todella käärmeissäni töissä kun multa tultiin utelemaan onko mulla jotain iloisia uutisia. Olin ollut paljon poissa selkäkipujeni takia ja tietysti puuskutin tuskissani kun töissä oli pakko käydä jottei palkanmaksu katkea sekä kokeiltava kestääkö selkä töitä vai ei. Tässä odottelen selkäleikkaukseen pääsyä ja sinnittelen päivittäin hermokipulääkkeiden turvin, joten ei en todellakaan ole tässä tilanteessa raskaana!

Vierailija

Seuraavalle vastaat sitten että se on ihan sun oma yksityisasia eikä ole muiden tehtävä puhua siitä. Sano ihmeessä pomollesikin että oli viimeinen kerta kun puhuu sairaslomiesi syistä.

nro 2

Vierailija

Esimieheni on nainen, juoruileva hölösuu. Mikäli hän vielä myöntää kertoneensa jollekin jotain, siinä vaiheessa ärähdän. Ja jos joudun olemaan töistä vielä pois, mainitsen hänelle kyllä, että hänellä ei ole oikeutta kenellekään utelijalle kertoa poissaoloni syytä. Alunperin olisin pitänyt raskauteni omana tietonani vielä pitkään, mutta eipä pahoinvointiakaan voi kovin montaa kertaa laittaa mahataudin piikkiin. Näin jälkikäteen ajatellen olisin voinut keksiä jonkun toisen syyn.

ap

Vierailija

Esimies on tehnyt selvän virheen kun on levittänyt sun terveydentilaa koskevia tietoja. Voisit sanoa hänelle, että terveydentilaa ja raha-asioita koskevat tiedot kuuluvat yksityisyydensuojan piiriin. Hän on saanut esimiesasemansa takia tietää sun yksityisasioita, mutta hänellä ei todellakaan ole lupa paljastaa niitä kenellekään.  Törkeää, ehkä jopa lainvastaista.

No, mutta koska kyse on pomosta, hänen kanssaan on jatkossakin pärjättävä. Vaikuttaa siltä, ettei pomo ole ihan tehtävien tasalla. Ota itse selvää oikeuksistasi tai kysy ammattiliitosta, jos olet jäsen. Tässä kaikille odottajille tietoa:

http://www.oikeuttaodottaville.fi/fi/etusivu

Tsemppiä vaan, tuo on kurjaa aikaa kun haukat vahtii niskassa, mutta koita jaksaa!

Uusimmat

Suosituimmat