Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolesteroli korkealla? Testaa riskisi saada sydäninfarkti

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (3)

Vierailija

Suomessa kokonaiskolesterolin yläraja on 5,0
Yli puolet infarktin saaneista omaavat alle 5 kokonaiskolesterolin Suomessa

Tutkimukset ovat paljastaneet jotakin yllättävää: On havaittu, että sydänleikkauksista toipuivat nopeammin ne, joiden kolesterolitaso oli 5,1 tai enemmän, verrattuna niihin, joiden kokonaiskolesterolitaso oli 4,9 (tai alle). Toinen huomionarvoinen havainto oli se, että sydänifarktista selviytyneitä oli 25% enemmän ryhmässä, joiden kolesteroli oli 5,1 verrattuna niihin, joiden kolesterolitaso oli ollut 4,9 tai alle.
Kolesteroli siis suojaa sydäntä. Uusin olettamus on, että iän myötä, jolloin infarktiriski kasvaa, elimistö varautuu siihen nostamalla kolesterolitasoa. Kolmas asia on, että 1980-luvulla pidettiin hyvänä kolesterolitasona 5,9 eli kun se oli alle 6,0. Tämä perustui niihin kolesterolitutkimuksiin, joita oli tehty 1930-luvun jälkeen ja joihin kolesterolilääkkeiden dumppaus on perustunut. Lobbarit vain ovat sittemmin onnistuneet hilaamaan rajaa alemmaksi, koska liian monella oli tämä alle 6,0:n taso!
http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm#kolesteroli

Vierailija

Olematonkin riskikin on riski! Finriskin mukaan minulla 42v miehellä oli 1% todennäkoisyys sairastua sydäninfarktiin seuraavan 10 vuoden aikana. Kolestrolini oli 5.3, HDL 1.41. Verenpaine 125/80 tasoilla. BMI 23. Aktiiviliikkuja.

1% tarkoittaa siis yksi sadasta. Laskuri antoi kaikkiin kolmeen pylvaaseen tuon 1%. Sain keväällä sitten infrarktin aika pienin oirein, mutta hyva etta lahdin sairaalaan. Olin siis tuo ykkonen.

En nyt suoralta kädeltä usko kumpaakaan, eli Pekka Puskaa tai näitä "kerettiläisiä". Uskon etta valtimoiden kovettumatauti on tulehdussairaus, johon toisilla on suurempi perinnollinen taipumus. Uskon myos että istumatyollä ja teollisilla elintarvikkeilla on osuutensa taudin kehittymiseen.

Lohdutukseksi kaikille, sepelvaltimotaudin kanssa voi kuitenkin elää, eika se rajoita ainakaan minun kohdalla urheilemista. Itse asiassa urheilu pelasti minut sydäntuhoilta ja nopeutti henkistä ja fyysistä toipumista. Liikunta-riittava lepo- oikea ravinto kolmio toimii taman taudin kanssa, niinkuin monen muunkin taudin tai riskin kanssa.

Kesällä olin jo kisoissa ja paransin omia ennätuksiäni :-)

Vierailija

Valitettavasti nämä ei ole mitään uskon asioita. Enemmistö alan asiantuntijoista on varsin yksimielisiä siitä, mitkä ovat sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöitä.

Uusimmat

Suosituimmat