Lapset ja ikäihmiset tarvitsevat toisiaan

Vierailija

Eri sukupolvet elävät usein turhaan erillään. Miksi emme enemmän yhdistäisi lasten ja ikäihmisten arkea? Lapset antavat ikäihmisille mahdollisuuden kokea isovanhemmuutta ja iloa yhdessä tekemisen kautta. Lapset oppivat vastavuoroisesti arvostamaan ja välittämään vanhemmasta sukupolvesta. Yhteistoiminta on ikäihmisille kognitiivisia ja motorisia taitoja ylläpitävää ja lapsille näitä taitoja kehittävää.

 

 

 

Erittäin esimerkillistä toimintaa järjestetään Kannelmäessä päiväkodin ja palvelutalon välillä, mistä muidenkin kannattaisi ottaa mallia. Päiväkodissa on jo viiden vuoden ajan totuttu luontevaan rinnakkaiseloon. Käytävillä kuuluu innokkaita huudahduksia: ”Joko lähdetään Mummolaan ja Pappalaan?”. Palvelutalon ja päiväkodin yhteistoiminta on saanut alkunsa yksittäisten työntekijöiden aloitteellisuudesta ja innostuksesta. Tavoitteena on eri ikäpolvien luonteva kohtaaminen ja vuoropuhelu. Yhteistoiminta ei tunne ikärajoja. Lapset eivät kiinnitä enää huomiota ikäihmisten pyörätuoleihin tai apuvälineisiin ja he oppivat kohtaamaan vanhemmat ihmiset luontevasti. Pienistä teoista ja satunnaisista tapaamisista on muodostunut vakaa toimintapohja ja sitä kautta ystävyyssuhteita lasten ja ikäihmisten välille.

 

 

 

Useat päiväkodit käyvät vain vierailuilla tai esiintymässä palvelutaloissa, mutta Kannelmäessä käyntejä toteutetaan vastavuoroisesti ja ne perustuvat molemminpuoliseen aktiivisuuteen ja säännölliseen yhdessä tekemiseen. Kun lapset saapuvat, koko talon ilmapiiri muuttuu iloiseksi, ja lasten energia ja elämänilo tarttuvat ikäihmisiin. Päiväkodin hulina ja vilinä tuo palvelutaloon kaivattua elämisen ääntä. Ikäihmisten toiminnasta puuttuu usein ”porkkana”, joka saisi heidät innostumaan ja lähtemään liikkeelle. Lapset innostavat osallistumaan esimerkiksi yhteiseen ulkoiluun, leivontaan, muistipeleihin, taiteen tekemiseen, mielikuvitusmatkailuun, jumppaamiseen ja erilaisiin teemapäiviin. Lasten tuomalla ilolla ja elämällä on ikäihmisten voimaantumiselle olennainen merkitys. Toimintaterapeuttisesti lasten kanssa toimimista käytetään kuntouttavan ja toimintakykyä ylläpitävän terapian pohjana. Terapia ylläpitää vanhuksen kykyä kävellä, kykyä syödä itsenäisesti, muistaa, olla läsnä omassa elämässään. Yhteistoiminta on lasten kanssa mielekkäämpää ja ikäihmiset aktivoituvat merkittävästi paremmin. Yhdessä on järjestetty niin Olympialaiset kuin gaalailtakin. Päiväkodin arkinen pienryhmätoiminta on luontevasti onnistuttu siirtämään palvelutaloon.

 

 

Omaisten ja perheiden palaute yhdessä tekemisestä on ollut erittäin positiivista. Vastaavanlainen toiminta olisi varmasti mahdollista muillekin lasten päivähoidon sekä ikäihmisten palvelujen tarjoajille, joiden välinen fyysinen etäisyys ei ole liian suuri. Ylimääräisiä resursseja tai rahoitusta ei välttämättä tarvita, rohkeus, tahto ja innostus riittävät.

Laurea AMK:n 1. vuoden sosionomiopiskelijoiden Sosiaalialan vaikuttamistyö –kurssin projektiryhmä

 

Kommentit (0)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat