Lapsen hörökorvien leikkaus – millainen operaatio?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (9)

Vierailija

siskollani tehtiin kun oli 15-17v (en tarkalleen muista), lääkäri söhli leikkauksessa jotakin niin että nikamat meni paikoiltaan, sisko makasi sairaalassa 3kk, ja tehtiin uusi leikkaus, ruuvia nikamiin. sai kuitenkin noin 10 000eur korvauksia

Vierailija

Tytölläni 9v on hörökorvat. Minulle kukaan ei puhunut lastoittamisesta, enkä vauva-aikana sellaista osannut ajatellakaan. Tarhaiässä mietin sitä silloin tällöin vuosien saatossa ja esikouluikäisenä kysyin lastenlääkärin vastaanotolla asiasta. Lastenlääkäri joka oli mies, sanoi kauhean lempeästi, että onko sitä tarvetta rueta korjaamaan, eikö jokainen saisi olla persoonallisen näköinen ja eikö nykyään jopa mallimaailmassakin suosita persoonallisia kohtia. Tunsin itseni hieman pinnalliseksi sillä hetkellä, vaikka olen kaukana siitä muutenkin. Tytölläni on pitkä tukka, joka jonkinverran peittää korvia, mutta en ole sen lääkärin kanssa keskustelemisen jälkeen ajatellut asiaa kuin vasta nyt kuin luin sattumalta tämän jutun. Tyttöni on kaunis sellaisenaan ja lääkäri taitaa olla oikeassa. Ne ovat vain persoonallisesti tosi söpöt. Jos tyttö joskus isona näkee ne ongelmallisina niin tehkööt hän sen päätöksen korjauksesta. Koskaan kukaan ei ole niistä vielä kiusannut tai muuta vastaavaa.

Vierailija

Minulla oli pienenä hörökorvat, toinen korva jopa lurpatti hieman, en milloinkaan ole halunnut korviani muuttaa. Äitiäni taisi korvani enemmän kiusata, hän on ainoa ihminen keneltä koskaan sain asiasta kuulla. Hän pelkäsi, että minua kiusattaisiin korvieni vuoksi. Itse pidin lapsena hiuksia korvien takana ja irvistelin peilille ja äitini taas yritti kehitellä kampauksia, joilla korvani peittyisivät, olen siitä hieman pahoillani. Minusta ulkonevat korvat ovat kauniita, ja itselläni korvat eivät näin vanhemmiten hörötä ainakaan omasta mielestäni lainkaan.

Jossain vaiheessa, murrosikäisenä, kiinnitin enemmän negatiivista huomiota korviini, mutta se on herkkä ikä muutenkin. Silloin korvat pystyi piilottamaan hiusten tai pantojen avulla, jos siltä tuntui.

Ikävää, jos hörökorvia pidetään virheenä, toki jos on lapsia, joita itseään häiritsee hörökorvaisuus, on hienoa että on mahdollisuus tehdä asialle jotain. Toivon vain että esimerkiksi geneettisen korvamallin mukana ei periydy itsetunnon pulmia. Hörökorvien lisäksi itse perin myös pottunenän, josta myös olen oppinut pitämään ja puolisonikin mielestä se on söpö. Ulkonäöllinen moninaisuus on kaunista <3

Vierailija

Yläasteaikaisella luokkakaverillani on hörökorvat. En tiedä, kiusattiinko häntä niistä. Itse ilmeisesti kiinnitin korviin huomiota, kun kerran muistan asian... ;) Eivät ne minua kuitenkaan mitenkään häirinneet, enemmän ajatukseni oli sellainen, että jaa, ton korvat on tommoset, mun tämmöset (varmasti erilaiset kuin noilla kahdella muulla, mutta ei sitä tarvinnut arvottaa), ja kolmannen semmoset. Vähän niin kuin että yhdellä on vaaleat hiukset ja toisella tummat...

Vierailija

Poikani epikriisissä luki "huomattavat hörökorvat" ja kyllä ne sitä olivatkin. Korvat paloivat joka kesä useasti ruvelle, koska mikään lippis ei suojannut auringolta. Todella vaaleana ja suurisilmäisenä, laihana lapsena oli hän oli muutenkin hyvin persoonallisen näköinen.

Havahduin miettimään leikkausta vasta kun jouduin tilanteeseen, jossa vieraat ihmiset arvostelivat todella räikeästi poikani ulkonäkoä  tietämättä,että äitinä seisoin aivan vieressä. Nolostuin heidän puolestaan, enkä rohjennut sanoa,että hiukan rajaa käytökseen ,vaikka mieli teki. Onneksi poikani ei ehtinyt paikalle.

Mietin tapausta ja tulin siihen tuokseen, etten jätä häntä tälläisten ihmisten hampaisiin, varsinkin kun hän oli juuri aloittanut koulun. Kiusaamista oli jo ilmennyt ,mutta aiheutuiko se korvista, sitä on vaikea sanoa.

Luulin ettei tälläisiä leikkauksia tehdä julkisella puolella,mutta kysyessäni terveyskeskuksesta asia järjästyi heti. Mielestäni neuvolassa olisi voitu ottaa asia puheeksi aikaisemmin.

Leikkaus sujui hyvin ja toipuminen kivasti parissa viikossa.Nähtyään tuloksen poika kuitenkin parahti itkemään ja sanoi" tuhositte minun persoonallisuuden".

Vaikea sanoa tuliko niin tehtyä,mutta syöpäriski palamisen seurauksena on ainakin pienentynyt. Mahtava persoona hän on edelleen, juuri opintonsa aloittaneena nuorena. Itsetunto ja itseluottamus on kohdallaan ja empatiakykyäkin löytyy, joten jos joutuisin päättämään asian uudelleen, päätyisin edelleen korvien korjaukseen.

Vierailija

Olkaa onnellisia, jos kyseessä on vain hörökorvat ja hörökorvaleikkaus.

Kauhea nenä on sata kertaa pahempi vika, eikä sitä voi korjata lapsena. Pitää odottaa, että nenä kehittyy täyteen epämuodostuneisuuteensa.

Vierailija

Omat hörökorvani leikattiin suoraksi kuusivuotiaana, äitini aloitteesta. Minua eivät ulkonevat korvat silloin haitanneet, mutta tänä päivänä (21v.) olen kiitollinen huomiota herättämättömistä korvalehdistä :-)
Sairaalassa vietin yhden yön, sideharsoturbaania pidin muistaakseni muutaman päivän ja sen jälkeen öisin noin kolmen viikon ajan sellaista "verkkomyssyä". Suht vaivaton operaatio, ainut mikä sattui oli tikkien poisto (7kpl/korva).

Vierailija

Minulle on tehty lapsena hörökorvaleikkaus. Lapsuuden ja nuoruuden ajan ajattelin, että se kuului ilman muuta tehdä, kuten mikä tahansa muukin lääketieteellinen toimenpide. Vasta päälle parikymppisenä havahduin ajattelemaan, että kyseessä on kauneuskirurgia, johon minut aikanaan pakotettiin. En halunnut leikkaukseen, korvani eivät olleet pahasti höröllään (selvästi kylläkin). Vanhempani puhuivat minut silloin ympäri ja suostuin lopulta. Mutta nyt aikuisena asia harmittaa minua. Toivon, että minun mielipidettäni olisi kuunneltu ja kunnioitettu myös lapsena. Tuli tunne, että leikkaus ja korvieni operoiminen oli tärkeämpää vanhemmilleni kuin itselleni. Minua ei oltu koskaan korvistani (tai muustakaan) kiusattu, itsetuntoni oli hyvä (on toki edelleen), joten en pidä leikkausta perusteltuna. Omaa lastani en veisi ko. toimenpiteeseen.

Vierailija

Meidän neuvolasta sanottiin et ennen ekaluokkaa leikataan hörikset.

Kiusataan kyllä lapsia joilla on hörikset turha on vanhempien tuudittautua siihen persoonallisuuteen-

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat