Opettajan lahjatoive: ”Ei suklaata, koska sitä tulee kuitenkin"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (15)

Vierailija

Miksi ihmeessä opettajalle pitää ostaa joululahja? Pitäisikö kaikille duunareille ostaa joululajat, bussikuskeille ja postinkantajille esimerkiksi?

Vierailija

Höpöhöpö, mä ainakin kelpuutan suklaan! Ja edelliseen kommenttiin haluisin vastata että kokeileppa tätä ammattia niin tiedät...! 

Vierailija
Vierailija

Höpöhöpö, mä ainakin kelpuutan suklaan! Ja edelliseen kommenttiin haluisin vastata että kokeileppa tätä ammattia niin tiedät...! 

Ei opettajan työ ole sen kummempaa kuin esim. bussikuskin työ tai sairaanhoitajan duuni. Vaihda alaa jos et jaksa kolmen kuukauden kesälomaa ja kohtuuhyvää liksaa. Mitään erillisiä lahjoja ei teille kuulu.

Vierailija

Ei todellakaan tarvitse ostaa mitään opettajalle, mutta ymmärrän kyllä, että monet haluavat ostaa. Opettaja viettää lapsen kanssa hirvittävän paljon aikaa viitenä päivänä viikossa. Jos opettaja on mukava ja hyvä opettaja, on hän usein myös lapsen kanssa läheinen. Siis ainakin, kun kyse on alakoulun luokanopettajasta. Lapsi haluaa muistaa itselleen tärkeää aikuista ihmistä ja lapsen vanhempi haluaa kiittää hyvästä työstä.

Itse olen myös ostanut esimerkiksi neuvolan terveydenhoitajalle, eläinlääkärille yms. henkilöille joskus joululahjaa tai muuta muistamista, kun ovat hoitaneet hommansa hyvin.

Vierailija

Mielestäni opettajaa voi muistaa, mutta jotenkin näyttää ainakin alakoulussa menevän yli tuo muistaminen. Täytyy muistaa,että kiitos ja ilonen jouluterveydys on aina aineellista arvokkaampi lahja.

Vierailija
Vierailija

Sinäkin voisit kokeilla ihan mitä tahansa ammattia ja huomata, että työtä nekin ovat.

Jokainen voi itse valita muistamisensa ja muistamatta jättämisensä. Toiset ilahtuvat antamisesta ja/tai saamisesta enemmän kuin toiset. Monenlaisten ammattien harjoittajille annetaan joululahjoja, ei pelkästään opettajille. Kunhan lahja on harkittu ja arvoltaan sopiva, ei siinä liene mitään väärää, eikä antamattomuudessakaan.

Vierailija

Totta kai opettajalle voi viedä lahjan tai kortin tai sanoa kiitos. Se on kaunis tapa. Monien muidenkin ammattien edustajia voi toki muistaa. Sekin on kaunis tapa. Mutta kiitos ei koriste-esineille! En halua kynttilöitäkään. Enkä tuoksuvia kukkia. Mieluummin jotain pientä, mikä menee käyttöön, teetä, hedelmiä, joulukarkkeja, suklaata - ne voi aina laittaa itse kiertoon, jos tulee liikaa. Ja luokan yhteiset mietityt lahjakortit ovat tosi mieleisiä. On mukava kertoa luokalle tammikuussa, että ostin nämä nahkasormikkaat sillä teidän lahjalla, katsokaas, miten kivat, tai että ostin tämän kirjan ja luin sen.  

Vierailija

Vaikka elämän varrelle on mahtunut monta ihanaa ja paljon itsestään antavaa lasteni opettajaa, niin mulla on mitta täynnä opettajien lahja- ja lahjakorttihankintoja!!! Lahjakortit ja isot lahjat pitäisi mielestäni ilmoittaa verottajalle ja mieluiten valtiovallan taholta kieltää moinen keräys-/lahjontatouhu.

Viiden lapsen yksinhuoltajana tiedän tasan tarkkaan, miten alinomaa pitäisi riittää rahaa jonkun lahjaan niin kouluissa kuin työpaikalla ja vuoden aikana kerjätyistä euroista kertyy melkoinen summa, kun koululaisia on monta. Eikä koulunkäyntikään enää ole täysin ilmaista. Kaikissa keräyksissä ei suinkaan ole ollut kyse pienistä summista, sillä olen "tullut huijatuksi" jopa kultaisten Kalevala-korujen hankintaan opettajalle tyyliin: "ostettiin vielä korvakorutkin kaulakorun lisäksi, kun tuli sopivasti tasasumma VAIN 60 euroa/nokka". Kas kummaa, kun keräykseen mukaan värvättäessä on puhuttu kuitenkin muutamasta eurosta/nokka... joka rahastetaan sitten lahjan oston jälkeen....

Tietysti keräyksistä voisi kieltäytyä, mutta saa samalla ikävän ja köyhän ihmisen leiman otsaansa, monikaan sitä ei halua vaikka mielessään kiroaakin rahanmenoa. Noita keräyksiä näyttää usein suorittavan joku sellainen nuoleskelija, joka pääsee samalla pätemään lahjan saajan silmissä ojentamalla maireana sen yhteisen lahjan. Enkä epäile ollenkaan, että jotkut voivat jopa saada yhteisen hankinnan perusteella itse jotain bonusta, etua tai alennusta hankkimalla tietystä paikasta, sopivasta alekampanjasta tai ystävän/sukulaisen putiikista - ovat nimittäin muutamat toistuvasti niin innokkaita tuohon puuhaan.

Opelle kysymys: onko se kaunis tapa, että antaa pois saamansa lahjan tai haluaa rajata lahjoista pois kaiken, mikä ei suoranaisesti ja taloudellisesti hyödytä, kuten koriste-esineet... ai niin, niitähän ei voi antaa lahjoina eteenpäin, kun ne usein ovat lasten itse tekemiä? Ymmärrän oikein hyvin, että varsinkin lahjakortit ovat omaa etuaan tavoittelevalle ihmiselle tosi mieleisiä. Yleensä kuitenkin lahjan antaja päättää, mitä haluaa antaa lahjaksi! Sinunlaisesi opettajat usein arvottavatkin oppilaitaan sen mukaan, mitä heidän kotoaan annetaan lahjaksi. Se on törkeää ja vastenmielistä ja näkyy kyllä uloskinpäin joidenkin opettajien suhtautumisessa oppilaisiinsa. Eikö luulisi olevan ihan yhtä mukavaa kertoa oppilailleen  tammikuussa, että "tulipa minulla hyvä mieli, kun katselin tekemiänne joulukortteja seinälläni joululoman aikana ja mietin, miten paljon te olette edistyneet syyslukukaudella ja miten hyvä yhteishenki meidän luokassa on" tai muuta vastaavaa?! 

Vierailija

Itsekin koen lahjajutusta stressiä: jos ei muista opettajaa, pelkää että saa opettajan mielessä sitten jonkinlaisen leiman.. ja muutenkin "kun kaikki muutkin oppilaat muistavat". Silloinkun ei ole muuta stressiä, kiirettä eikä rahat tiukilla niin lahjan ostaminen ja antaminenhan on mukavaa puuhaa. Viimeisenä iltana pähkäily ja stressaaminen "ainiin se lahjakin pitäisi olla" ei ole kivaa, mutta tällaiselle tunnolliselle ihmiselle kai sitten kuitenkin jonkinlainen pakollinen paha.

TOINEN JUTTU:

Itse muistelen omia kouluaikojani. Parhaimmat, hienoimmat ja kalleimmat lahjat tulivat aina luokan primus-oppilailta ja opettajan "lellikeiltä". Miten sattuikaan. Kyllähän se aina tuntui pahalta oppilaanakin antaa aina se pieni kämäinen lahja yleensä kynttilä, kun ne opettajan lellikit toivat hienoja ja arvokkaita lahjoja. Näkihän se opettajat naamasta kuinka tyytyväinen hän niistä oli.

Ja kyllä tällaiset asiat voivat tiedostamattakin/tahtomattakin vaikuttaa opettajaan ja opettajan mielipiteisiin lapsista tai niiden kohteluun, vaikka kuinka väittäisi täällä muuta.

Minusta opettajan lahjat pitäisi kieltää tai niille pitäisi asettaa euromääräinen maksimi raja esim. 5-10 euroa tms.

Vierailija
Vierailija

Miksi ihmeessä opettajalle pitää ostaa joululahja? Pitäisikö kaikille duunareille ostaa joululajat, bussikuskeille ja postinkantajille esimerkiksi?

Itseasiassa tänä jouluna mietinkin että postinjakajalle olisi kiva antaa joku pikku muistaminen. Se jäi toteuttamatta, kun kerrostalossa on vähän vaikeaa laittaa lahjaa oven taakse tietämättä kuka sen siitä sitten loppukädessä ottaa. Postinkantajat tekevät kuitenkin hekin pienellä palkalla ja rankkaa työtä ja tuovat mulle postin satoi tai paistoi tai oli kylmä tai kuuma.

Vierailija

No kyllä se työelämässä on aika yleinenkin tapa, että yhteistyökumppaneille tai sidosryhmille annetaan joku joulupaketti. Siis sellaisille tahoille, joiden kanssa ollaan paljon tekemisissä. Minusta opettajalle on ihan luonnollista (ei todellakaan palkollista) antaa joku pieni lahja, koska tosiaan viettää lapsen kanssa niin paljon aikaa. Ja tuolle, joka sanoi ettei bussikuskeille yms. viedä lahjoja: asut ilmeisesti jossain Helsingissä jossa busseja ja kuskeja suhaa sadoittain. Meillä täällä maalla puolestaan kulkee se yksi bussi ja aina sama kuski, jolle kyllä osa antoi joululahjan. Täällä myös tervehdimme ja kiitämme aina sisään/ulos mennessämme.

Vierailija
Vierailija

itseasiassa olen muistanut postinkantajaa monesti lahjalla joulunalla. Tekevät aivan järkyttävästi töitä tuolloin. Usein rahalla ja kortilla. 

Terveisin opettaja, joka ei tahdo kuvaa oppilaasta lahjaksi. Eikä arvosta itsetehtyä korttia yhtään enempää kuin ostokorttiakaan.

Vierailija

Oppilaani olivat tehneet fiksusti ja keränneet lahjarahat yhteenja antoivat jouluksi lahjakortin käsityliikkeeseen. N. 100 euroa, mikä oli parempi lahja kuin kaksikymmentä tuikkukippoa. Suosittelen tätä tapaa kevääksi kaikille, jotka pähkivät ja miettivät open lahjaa.

5lk luokanvalvoja

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat