Kummi pyytää rahaa lapsen hoidosta??

Vierailija

Pyysin nuoremman lapsemme kummia hoitamaan meidän kahta lasta hautajaisten ajaksi. Noin 6-7h. Sanoin, että voin kyllä vähän maksaakin ja hän sanoi että ok ja aikoi vielä varmistaa, ettei hänellä ole muita suunnitelmia. 

Nyt tuli viestiä, että kyllä se hoitaminen sopii ja jos 30e maksan hänelle niin ollaan sujut. Tuli jotenkin hömö olo. Ettei kummi voi tuota aikaa ilmaiseksi hoitaa. 

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Ehkä tossa ongelmana oli se, että itse jo tarjosit rahaa..

Yksi tapa olisi voinut olla se, että olisit lähtenyt siitä, että hoito on ilmaista, mutta kuitenkin tullut vastaan ruokakuluissa. Ja pitäähän tuon kummin tuostakin käyttää rahaa ruokaankin? Jos sit taas on kyseessä normaali työssäkäyvä ihminen niin toisaalta ihmettelen, miksi rahaa, miksi ei sitten vaikka jotain palvelusta.

Vierailija

Siis vaikka kuinka on mitätön summa, niin en kyllä ikipäivänä kehtaisi muutaman tunnin kummilapsen hoidosta ottaa maksua, varsinkin kun kyseessä on hautajaiset, eikä mikään ravintolailta. Enkä ikinä suostuisi rahaa ottamaan, vaikka kyseessä olisi ihan vaan kaverin lapsi vailla kummiutta.

Tuohon syömiseen on ihan naurettava vedota. Eihän se lapsi siinä ajassa ehdi parin euron ruokia enempää syödä. Laskutatteko te muiltakin vierailtanne heidän syömisistään?

Niin ja siis selvennyksenä, että en ole ap vaan työtön peruspäivärahalla elävä keski-ikäinen mies.

Vierailija

Miksi ihmeessä kummius tarkoittaisi ilmaisena lapsenvahtina toimimista? Onpa outo ajattelutapa. Ilman muuta kuuluu maksaa, ja kyseessä on vielä noin pitkä työpäivä!

Asiahan olisi toki aivan eri jos kummi itse ehdottaisi ottavansa kummilapsensa omavalintaisella ajalla hoitoonsa tai vievänsä vaikka teatteriin. Tuo on jotain aivan muuta.

Vierailija

Joo onhan se vähän ihme meininkiä, kun nykyään ei voi kukaan auttaa ketään ilmaiseksi vahingossakaan.

Mutta ap., ole iloinen, että se kummi edes suostui! Meidän nuorimman lapsen toinen kummi ei pidä lapseen mitään yhteyttä oma-aloitteisesti. Nytkin olen monta kertaa pyytänyt kylään, niin ei edes vastaa mitään.

Vierailija
Vierailija

Siis vaikka kuinka on mitätön summa, niin en kyllä ikipäivänä kehtaisi muutaman tunnin kummilapsen hoidosta ottaa maksua, varsinkin kun kyseessä on hautajaiset, eikä mikään ravintolailta. Enkä ikinä suostuisi rahaa ottamaan, vaikka kyseessä olisi ihan vaan kaverin lapsi vailla kummiutta.

Tuohon syömiseen on ihan naurettava vedota. Eihän se lapsi siinä ajassa ehdi parin euron ruokia enempää syödä. Laskutatteko te muiltakin vierailtanne heidän syömisistään?

Niin ja siis selvennyksenä, että en ole ap vaan työtön peruspäivärahalla elävä keski-ikäinen mies.

Minua on niin paljon käytetty ilmaiseksi hyväksi, että en tee enää mitään ilman, että pyytäjä maksaa minun matkakulut ja minulle ruoan ja hiukan palkkaa.

Onneksi toisaalta en kuuluu kirkkoon, niin ei ole kummilapsia riesana

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Minua on niin paljon käytetty ilmaiseksi hyväksi, että en tee enää mitään ilman, että pyytäjä maksaa minun matkakulut ja minulle ruoan ja hiukan palkkaa.

Hyväksikäyttö on kokonaan eri juttu, kuin yksittäiset hautajaiset. Minä en hyväksy minkään sortin hyväksikäyttöä, eikä minua ole kukaan koskaan yrittänytkään hyväksikäyttää, koska tietävät, että ei tule onnistumaan.

Silloin tietysti pitää heti vetää tiukat rajat, jos huomaa, että nyt yritetään käyttää hyväksi. Se on jokaisen itsensä pidettävä puolensa, että mitään hyväksikäyttöä ei pääse tapahtumaan.

Kovasti kyllä ihmettelen, että minkälaista porukkaa näillä palstoilla oikein pyörii, kun useimmille tuntuu olevan suorastaan itsestääselvyys, että kummilapsen kylässäkäynnistä pyydetään rahallista korvausta???

Minun suvussani, tai tuttavapiirissäni ei moinen tulisi kuuloonkaan, vaan sukulaiset ovat iloisia, jos saavat kummilapsen kylään. 

Itse olin lapsena usein kummisetäni mökillä viikkokaupalla, eikä silloin ollut puhettakaan, että kummisetäni olisi täysihoidostani jotain rahaa ottanut. Samoin meidän mökillä sekä kotona oli usein vanhempieni kummilapsia ja muitakin sukulaislapsia kesä ja joululomilla pidempiä aikoja, eikä silloin koskaan kukaan mistään rahasta höpissyt, vaan kaikki oli iloisia, että saatiin lapsia kylään. Oltiin siis ihan tavallinen duunariperhe, eli ei todellakaan mitään rikkaita.

Onko sitten ajat niin kovasti muuttuneet, että kaikista on tullut joko itsekkäitä ja rahanahneita omaan napaan tuijottajia, tai sitten härskejä hyväksikäyttäjiä. Surullista jos näin on.

Niin ja sen verran vielä, että minulla ei kummilapsia ole, mutta oman lapseni kummi on siskoni ja hän on aina ilomielin ottanut lapseni yökylään. Pikemminkin hän on aina ruinannut, että koskas se kummilapsi taas tulee kummitädin luokse yökylään. vaikka siis hänellä lapseni lisäksi muutama muukin kummilapsi.

Jos menisin siskolleni lapseni kyläreissuista rahaa tyrkyttämään, niin hän loukkaantuisi todella verisesti. Näin siis meidän suvussa.

t. se sama keski-ikäinen mies

Vierailija

Olen useaan otteeseen hoitanut jonkun tutun lasta/lapsia ilmaiseksi, enkä enää kyllä suostuisi. Eri asia on jokin hätätilanne, mutta tuollainen, että pyydetään häiden/hautajaisten tms.tilaisuuden ajaksi hoitamaan lapsia niin on ihan selvää tarjota rahaa ja myös maksaa hoidosta.

En todellakaan ole pihi ihminen ja meillä kyllä saa vieraat ruokaa. Enkä mistään ruoasta laskuttaisi ketään, mutta kyllä haluan siitä vaivasta palkan, että toisten lapsia hoidan, koska en ole velvollinen hoitamaan toisten lapsia maksusta enkä ilmaiseksi.

Ja vieraiden lasten hoidossa on iso vastuu. 

Eri asia jos voi hoitaa lapsia tai muuten auttaa puoliin ja toisiin, mutta ap kirjoitti, ettei ole ennen vienyt lapsia hoitoon kummille, eikä kummi omiaan ap:lle, joten heillä ei tällaista systeemiä ilmeisesti ole käytössä.

Anna ap mielelläsi se 30e ja vaikka kahvipaketti päälle. Tai voithan ottaa lapset hautajaisiin mukaasi tai tosiaan maksaa tuplasti mll:n hoitajalle. Miksi yleensä ehdotit maksua jos kerran nyt tuntuu vaikealta maksaa?

Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Hyväksikäyttö on kokonaan eri juttu, kuin yksittäiset hautajaiset. Minä en hyväksy minkään sortin hyväksikäyttöä, eikä minua ole kukaan koskaan yrittänytkään hyväksikäyttää, koska tietävät, että ei tule onnistumaan.

Silloin tietysti pitää heti vetää tiukat rajat, jos huomaa, että nyt yritetään käyttää hyväksi. Se on jokaisen itsensä pidettävä puolensa, että mitään hyväksikäyttöä ei pääse tapahtumaan.

Kovasti kyllä ihmettelen, että minkälaista porukkaa näillä palstoilla oikein pyörii, kun useimmille tuntuu olevan suorastaan itsestääselvyys, että kummilapsen kylässäkäynnistä pyydetään rahallista korvausta???

Minun suvussani, tai tuttavapiirissäni ei moinen tulisi kuuloonkaan, vaan sukulaiset ovat iloisia, jos saavat kummilapsen kylään. 

Itse olin lapsena usein kummisetäni mökillä viikkokaupalla, eikä silloin ollut puhettakaan, että kummisetäni olisi täysihoidostani jotain rahaa ottanut. Samoin meidän mökillä sekä kotona oli usein vanhempieni kummilapsia ja muitakin sukulaislapsia kesä ja joululomilla pidempiä aikoja, eikä silloin koskaan kukaan mistään rahasta höpissyt, vaan kaikki oli iloisia, että saatiin lapsia kylään. Oltiin siis ihan tavallinen duunariperhe, eli ei todellakaan mitään rikkaita.

Onko sitten ajat niin kovasti muuttuneet, että kaikista on tullut joko itsekkäitä ja rahanahneita omaan napaan tuijottajia, tai sitten härskejä hyväksikäyttäjiä. Surullista jos näin on.

Niin ja sen verran vielä, että minulla ei kummilapsia ole, mutta oman lapseni kummi on siskoni ja hän on aina ilomielin ottanut lapseni yökylään. Pikemminkin hän on aina ruinannut, että koskas se kummilapsi taas tulee kummitädin luokse yökylään. vaikka siis hänellä lapseni lisäksi muutama muukin kummilapsi.

Jos menisin siskolleni lapseni kyläreissuista rahaa tyrkyttämään, niin hän loukkaantuisi todella verisesti. Näin siis meidän suvussa.

Ehkä ajattelet näin, koska olet aina ollut saajapuolella. sinä olit lapsena jatkuvasti hoidossa ja nyt on lapsesi jatkuvasti hoidossa.

Ihan ok. Ei siinä mitään. Mutta asiat ei aina ole niin yksinkertaisia. 

Huomasit varmaan ap:n alotuksesta, ettei siellä hoidossa ole vain se kummilapsi vaan myös hänen sisaruksensa

Vierailija

En kehtaisi itsekään ottaa siitä maksua. Enkä kyllä maksaisi kummille. Se on sen kummilapsi! Luulis että haluais hoitaa ilman maksuakin. Nyt se tarkoittaa työtä sille. Mulla tulis paha mieli jo oisin valkannut lapselleni kummin, joka rinnastaa lapsen kanssa olemisen työhön.

Vierailija

Minun yksi tuttava pyysi hoitamaan lapsiaan päiväksi ja ehdotti myös että maksaa. Ajattelin myös tuollaista 30e ehdottaa ellei sitten itse ehdota ensin jotain summaa. En ole lasten kummi, eikä olla sukulaisia. Toisinaan kyläillään/soitellaan/puistoillaan. Ja kyllä se mulle tosiaankin työtä on olla päivä niiden lasten kanssa, josta mielestäni tuollainen kolmekymppiä on pieni korvaus

Vierailija

Minun yksi tuttava pyysi hoitamaan lapsiaan päiväksi ja ehdotti myös että maksaa. Ajattelin myös tuollaista 30e ehdottaa ellei sitten itse ehdota ensin jotain summaa. En ole lasten kummi, eikä olla sukulaisia. Toisinaan kyläillään/soitellaan/puistoillaan. Ja kyllä se mulle tosiaankin työtä on olla päivä niiden lasten kanssa, josta mielestäni tuollainen kolmekymppiä on pieni korvaus

Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Ehkä ajattelet näin, koska olet aina ollut saajapuolella. sinä olit lapsena jatkuvasti hoidossa ja nyt on lapsesi jatkuvasti hoidossa.

Ihan ok. Ei siinä mitään. Mutta asiat ei aina ole niin yksinkertaisia. 

Huomasit varmaan ap:n alotuksesta, ettei siellä hoidossa ole vain se kummilapsi vaan myös hänen sisaruksensa

Provoatko, vai ihan vakavissasi krjoitat??? Minä en todellakaan ole ollut mitenkään saamapuolella. Lapsena olin kummillani kylässä koska he itse pyysivät, olihan heillä ikäiseni poika, joka siis oli serkkuni. Myös tämä serkkupoika oli jonkin verran meillä kylässä, mutta enemmän taas oli toiset serkut, sekä vanhempieni kummilapset, serkkuja toki hekin.

Kaikki meni aina niin, että lapset pyysivät päästä serkuille kylään, tai että vanhemmat pyysivät serkkuja kylään. Emme siis olleet hoidossa, vaan kylässä, eikä vanhemmat meitä hoitoon tuupanneet.

Mitä sitten omaan lapseeni tulee, niin yhtä ainoaa kertaa ei ole kummitädiltä hoitoapua pyydetty, vaan hän on aina oma-aloitteisesti pyytänyt kummilasta kylään.

Mitä sitten tulee omaan lapseeni, niin hän sai lapsena ottaa mökillemme omia kavereitaan kylään. Se oli meistä oikein mukavaa, koska lapsemme oli ainoa ja näin hän sai leikkiseuraa. Mökillämme kävi kaikkiaan liki kymmenkunta eri lasta vuosien varrella, ollen kerrallaan 3-5 päivää, toiset usemmin muutamalla jäi vain yhteen-kahteen kertaan. Koskaan ei tullut mieleenkään pyytää rahaa lapsien vanhemmilta siitä, että lapseni sai mökille kaverin, vaikka siis tietenkin täysihoidossa olivatkin.

Että se siitä saamapuolella olosta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat