tavarapaljous :( (jatkoa AV-palstalta)

Vierailija

Voisiko joku Vauva-palstalle rekisteröitynyt ystävällisesti linkittää tämän ketjun kommenttina tuohon alkuperäiseen? Sääli antaa hyvän ketjun kuivua kasaan älyttömän kommentointiuudistuksen takia!

http://www.vauva.fi/keskustelu/3969618/ketju/tavarapaljous

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

No niin, kiva kun voidaan jatkaa vapaalla palstalla =)

Mitenkäs tavaranhallinta on sujunut nyt ale-kaudella? Itse aloin vuoden alusta pitää ensimmäistä kertaa kirjaa vaate- ja kodintarvikeostoksista ja olen jo nyt havainnut sen hyväksi ideaksi. Paljonkohan listaan ehtiikään tulla ennen seuraavaa vuodenvaihdetta... Tavaravirta sisäänpäin lienee monilla se syy tavarapaljouteen.

Vierailija

En ole tuhlannut juurkaan alessa tai enenn jouluakaan, mutta muutaman hyvän löydön olen suosimistani laatumerkeistä tehnyt. Raivaamisen ansiosta ovat mahtuneet kaappeihin hyvin, ihan jopa roikkumaan henkarille. Muutenkin jouluna huomastin, että kämpän siistinä pitäminen on helpottunut sytksyn raivauksen ansiosta. Pystyin järkeistämään kynttijä- ja servettivarastoja lähemmäksi niiden käyttöpaikkoja ja keittiöönkin sain yhden tarpeellisen hyllyn niiltä vapautuneesta tilasta.

Vierailija

Olipa erikoinen tuo AV:n uudistus, hyvä että keskustelu kuitenkin jatkuu! Kiitoksia sille, joka teit uuden ketjun tänne. :)

Täällä tavara vähenee hiljalleen, muutaman korun ja yhden meille tarpeettoman joululahjan sain jo myytyä tämän vuoden puolella. Dvd-levyistä pitäisi päästä jo eroon, turhauttavaa että olen myynyt niitä jo useammassa tapahtumassa sekä Facebookissa tosi edullisesti ja silti ne ovat vieläkin hyllyssä myymättöminä.
Aion tänä vuonna kiinnittää huomiota erityisesti sisään tulevaan tavaraan eli rajoittaa shoppailun vain välttämättömiin tuotteisiin. Vähensin kulutusta aika paljon jo viime vuonna ja uskon sen perusteella, että tulen pysymään aika hyvin tavoitteessani. Meille ei enää tule suorajakelua ja lisäksi peruin suurimman osan sähköpostiin tulevista mainoskirjeistä. Haluan myös vähentää nettishoppailua ja kaupoissa kuljeskelua. Tavoitteena on vähentää tavaramäärän kasvua, säästää rahaa, elää ympäristöystävällisemmin ja kuluttaa tavarat loppuun sekä harkita ostoksia sekä niiden tarpeellisuutta tarkemmin.

Vierailija

Itse aloin vuoden alusta pitää ensimmäistä kertaa kirjaa vaate- ja kodintarvikeostoksista ja olen jo nyt havainnut sen hyväksi ideaksi. Paljonkohan listaan ehtiikään tulla ennen seuraavaa vuodenvaihdetta... Tavaravirta sisäänpäin lienee monilla se syy tavarapaljouteen.

Tosi hyvä idea! Suosittelen muillekin täällä ja pidän itsekin listaa kuukausittaisista tuloista ja menoista, johon myös listaan mitä summilla on tullut ostettua.

Miten muilla täällä on edennyt tavaranhallinta ja oletteko tehneet uudelle vuodelle lupauksia tai tavoitteita? - 178

Vierailija

Luinko jostain että jo aikaa sitten tehdyssä tutkimussa (Ruotsissa?) nin lapsilla oli reilusti yli 200 lelua keskimäärin (jos nyt muistan oikein). Tämä määrä ei taida edes riittää tämän päivän lapsille. Meilläkin on leluja lapsella monta kertaa enemmän kun itsellä ja siskolla yhteensä vaikka olen yrittänyt suitsia lelujen ostamista. Ja kun tavara on paljon niin niistä ei leikitä suurimmalla osallavann seisovat laatikoissa ja pyörivät tiellä.  

Vierailija
Vierailija

Luinko jostain että jo aikaa sitten tehdyssä tutkimussa (Ruotsissa?) nin lapsilla oli reilusti yli 200 lelua keskimäärin (jos nyt muistan oikein). Tämä määrä ei taida edes riittää tämän päivän lapsille. Meilläkin on leluja lapsella monta kertaa enemmän kun itsellä ja siskolla yhteensä vaikka olen yrittänyt suitsia lelujen ostamista. Ja kun tavara on paljon niin niistä ei leikitä suurimmalla osallavann seisovat laatikoissa ja pyörivät tiellä.  

Mitenköhän tuo on laskettu. Jotkut legot tai vastaavat ei vaan toimi, jos niitä on vähän. Vai ajatellaanko, että yksi setti on yksi lelu? 200 lelua kuulostaa kyllä paljolta, siinä on varmaan turhiakin joukossa.

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Mitenköhän tuo on laskettu. Jotkut legot tai vastaavat ei vaan toimi, jos niitä on vähän. Vai ajatellaanko, että yksi setti on yksi lelu? 200 lelua kuulostaa kyllä paljolta, siinä on varmaan turhiakin joukossa.

Tulee tuo 200 helposti täyteen, vaikka isolta määrältä kuulostaakin. Jos jaotellaan jo pelkästään hiekkalelut, kesä- ja talvikauden lelut ja sisälelut, niin äkkiä sitä huomaakin että paljon on tavaraa. Lapsen ikä tietysti vaikuttaa paljon lelujen määrään, vrt. alle kouluikäinen ja esim. 12v.

Vierailija

Minua eilen jo ihan suretti tämän hyvän ketjun katoaminen ja mahdollinen loppuminen, kun en hoksannut edes katsoa ketjua. Tänään onneksi luin ketjua ja löysin linkin tänne!

Onnea teille kaikille, jotka olette tavaran vähentämisen tiellä, ja moni on onnistunut kivasti tavaraa myymäänkin! Itseäni välillä myyminen mietittyttää, niin järkevää kuin se toisaalta onkin (tavara jatkaa elämäänsä ja minä saan vähän rahaa), sillä jos myy esim. Torissa halpaa tavaraa, niin missä suhteessa saatu raha on vaivaan nähden?

Parin kympin - useamman kympin tuotteita toki kannattaa myydä. Ja useimmitenhan kaupat sujuvat jouhevasti, mutta nyt olen parin tavaran kanssa joutunut säätämään, ja ärsyttää. Paljon on kyselijöitä, mutta sitten kun vastaa, ei kyselijä enää otakaan mitään yhteyttä. Huoh. Sitten puntaroit, pitääkö vielä odottaa, vai tarjoaako seuraavalle jne.

Enkä ole Facebookissa, pitäisi varmaan liittyä, niin voisi katsella noita Facebook-kirppiksiä.

No, teen tätä nyt sen verran kuin jaksan, ja kesällä sitten toivoakseni ilmaisille kirpputoreille!

- Raivaajatar

Vierailija

Nyt en muista, olenko ehkä jo kertonut, että kävimme läpi myös keittiön  kuivatavaralaatikoita, jotka olivat tupaten täynnä. Ei ihme, että olivat täynnä, kun sieltä löytyi tuplapakkauksia samaa tavaraa, esim. jotain ruisjauhoja, joita käyttää aniharvoin, oli kaksi pussin loppua, samoin mannaryynejä ja kaurahiutaleita. Käytimme nämä järjestelmällisesti pois, söimme ruispuolukkapuuroa ja vispipuuroa, kaurahiutaleet käytin leipomiseen.

Sama tilanne oli siivouskomeron ylähyllyllä. Meillä on varsinaisen siivouskomeron yläpuolella aika iso ja syvä kaappi, jonne on näköjään helppo haudata puteleita, kun niitä on niin hankala sieltä ottaa. Ja taas löytyi tuplapakkauksia, löytyi myös kuivettuneita maalipurkin  loppuja, pronssinkiillotusainetta (mitä ihmettä?) yms., mitä emme ikinä käytä.

Osa meni suoraan roskiin, osa paremmin esille niin että tuplapakkaukset tulee oikeasti käytettyä. Ja nyt kun komerossa on tilaa, sieltä löytääkin helpommin etsimänsä!

Ei ihme, että on joka paikka tavaraa täynnä, kun pitää säilytellä pusseja ja pulloja kaksin kappalein!

-   Raivaajatar

Vierailija
Vierailija

Miksi ostat niitä?

Vierailija

Tässä korjausompelun lomassa tuli mieleen miten tärkeää mielestäni on "ottaa vastuu" huolimistaan tavaroista. Tarkoitan siis sitä, että kun jossain alkaa olla käytön merkkejä, mutta selvästi elinikää vielä jäljellä, tuotetta käyttäneen ihmisen on hyvä itse käyttää tuote loppuun asti. Kyllähän se niin on että omat käytön jäljet esimerkiksi vaatteissa eivät haittaa läheskään niin paljoa kuin jonkun muun aiheuttamat pienet tahrat tai kulumat. Lähtökohtaisesti tällaiset jutut, jotka alkuperäinen omistaja olisi hyvin voinut käyttää itse loppuun jäävät lojumaan kierrätyskeskuksiin ja vastaaviin. Ajatuksia?

Vierailija

Pitäisköhän minunkin joku nimimerkki tähän laittaa, pari kertaa aiempaan ketjuun kirjoitin ja tämä ketju on mun suosikeissa. Tai siis se entinen oli ja nyt lisäsin tämän :-)

Ihan kivasti olen myynyt tavaraa, 170e olen tienannut jo tämän vuoden puolella ja alennusmyynnin on jääneet täysin väliin. Olen vähentänyt verkkokaupoissa käymistä houkutusten välttämiseksi. Idea ulosmenevät ja sisääntulevan kirjaamisesta on tosi hyvä!! Itse tein uudenvuoden lupauksen, että aina uuden palkan tultua siirrän edellisestä säästyneet eurot erilliselle tilille/rahastoon. Hillitsee kulutusta kun näyttää tili siltä ettei siellä paljoa ole.

Vierailija

Mä oon kans yrittänyt järjestelmällisesti laittaa tavaraa myyntiin / roskiin / kierrätykseen. Kaikki paikat on niin täynnä, että hermot menee. Lasten vaatteita ostelin vielä viimekin vuonna aika paljon, mutta nyt päätin, että ostan vain tarpeeseen. Nettikirppareilla pyörin lähinnä myyjän roolissa :) 

Harmi että kirppisten pöytähinnat on niin kovia. Jos viikosta joutuu maksamaan useamman kympin, ei ole mitään järkeä viedä euron vaatteita myyntiin.. Saisi aika paljon myydä, että saisi edes sen pöytävuokran maksettua. Onneksi on nuo Siivouspäivät ja ainakin viime kesänä oli muitakin ilmaisia kirppistapahtumia. Täytyy taas yrittää satsata niihin. Lasten vaatteita, kirjoja, leluja ja leffoja pursuaa kaikki paikat.. Vielä kun saisi lapsetkin ymmärtämään, että osan leluista voi ihan hyvin laittaa kiertoon..

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat