Lapsi itki taas tänään ihonväriään: onko kohtalotovereita?

Vierailija

On saanut kuulla nyt viime aikoina ihonväristään negatiivistä kommenttia "kavereilta" ja muiltakin tuntemattomilta. On nyt vasta tajunnut olevansa erilainen kuin muut. Tummaihoinen 9v tyttö siis kyseessä. 

Mitä lapselle sanoisi lohdutukseksi? Ei oikein riitä että kertoo kavereiden ja tuntemattomien olevan ääliöitä ja  että oikeat ystävät eivät hauku. 

Ja lapsihan ei voi mitään ihonvärilleen.

Kommentit (11)

Vierailija

Auta kehittämään riittävän vahva itsetunto ja opeta kovanahkaisuutta ja puolustamaan itseään. sano lapselle, että hän on kaunis juuri sellaisena kuin on, ja että hänen tulee olla ylpeä kauniista ihonväristään.

Vierailija

Mun lapsen isä on jostain muusta kun Euroopasta mutta näyttää aika tavalla suomalaiselta, kiharat hiukset, sinertävät silmät ja iho vaalee. 

Vierailija

Kerro suoraan että on olemassa ihmisiä, jotka eivät kestä erilaisuutta ja että he käyttäytyvät sen vuoksi rumasti. Ja että sillä ei ole tekemistä sen kanssa, mitä tyttö on itse.

Samoin myös, että jos joku on niin ilkeä, että haluaa haukkua, hän aina varmasti löytää jonkun ominaisuuden, mistä voi toista haukkua. Ja että haukkuminen on väärin ja se ei ole tytön vika.

Vierailija
Vierailija

Mun lapsen isä on jostain muusta kun Euroopasta mutta näyttää aika tavalla suomalaiselta, kiharat hiukset, sinertävät silmät ja iho vaalee. 

mustat kulmakarvat, mustat ripset ja tummanruskeat hiukset

Vierailija

Olen sanonut että on ihmisiä, jotka kutsuvat n-sanalla, käskevät palaamaan kotimaahansa tai muuten avautuvat ihonväristä. Ja että ei kun nenä pystyyn ja antaa mennä korvasta sisään ja korvata ulos ja ajatella että ovat kateellisia ihonväristä. Äidin sanaa vain ei monesti kuunnella.

Ongelmana on myös se että ei ole tummaihoisia kavereita, joiden kanssa olisi "samanlainen". Lisäksi koko yhtenäiskoulussa ei taida olla kuin ihan pari tummaihoista eikä meidän paikkakunnalla, vaikka pääkaupunkiseudulla asutaankin, ole muutenkaan paljoa tummaihoisia aikuisia eikä lapsia. Eli on lähes aina se ainoa erivärinen oltiin missä tahansa. 

On ollut onneksi tv-mainoksessa ja pienen pienessä roolissa elokuvassa. Pitänee näistä ammentaa sitä positiivisuutta että kelpaa omana itsenään.

Vierailija

No, millä tavalla ne kaikki muut sitten on samanlaisia? Yhdellä on punaiset hiukset, toisella ruskeat silmät, joku puhuu eri murteella, joku muu on sosiaalisesti kömpelö tai introvertti. Paitsi jos muilla on ruskeat silmät, se, jolla on vihreät, onkin erilainen. Minäkin olisin lapsena halunnut mustat, laineikkaat hiukset, kuin Lumikilla, ja kadehdin sitten, kun yhdellä toisella hoitolapsella oli sellaiset. Ja itkeskellyt olen ties mistä, kun olen mielestäni ollut väärän näköinen, mm. teininä sitä pyöreää peffaa, joka nykyisin on niin muodikas. Jos tuo erilaisuuden tunne ja tökeröt kommentit ovat ainoa huoli, niin en paisuttelisi sitä, mutta jos siellä koulussa/koulumatkoilla on ihan aitoa kiusaamista, nimittelyä jne., niin siihen tulee tietysti puuttua, vaikka koulun tai toisten vanhempien kanssa.

Vierailija

Voi kun kurjaa. :( Toivottavasti hänestä ei tule aikuisena kuten kaverini, joka käy säännöllisesti kampaajalla suoristamassa kauniit kiharat hiuksensa ja joka on käyttänyt sievoisen summan (humpuuki)ihonvaalennustuotteisiin.

Tsemppiä tytön itsetunnon kehittymisen tukemiseen! :) Olet hyvä äiti ja se on ainakin itsetunnon kehittymisen kannalta erittäin suotuisaa.

Vierailija
Vierailija

No, millä tavalla ne kaikki muut sitten on samanlaisia? Yhdellä on punaiset hiukset, toisella ruskeat silmät, joku puhuu eri murteella, joku muu on sosiaalisesti kömpelö tai introvertti. Paitsi jos muilla on ruskeat silmät, se, jolla on vihreät, onkin erilainen. Minäkin olisin lapsena halunnut mustat, laineikkaat hiukset, kuin Lumikilla, ja kadehdin sitten, kun yhdellä toisella hoitolapsella oli sellaiset. Ja itkeskellyt olen ties mistä, kun olen mielestäni ollut väärän näköinen, mm. teininä sitä pyöreää peffaa, joka nykyisin on niin muodikas. Jos tuo erilaisuuden tunne ja tökeröt kommentit ovat ainoa huoli, niin en paisuttelisi sitä, mutta jos siellä koulussa/koulumatkoilla on ihan aitoa kiusaamista, nimittelyä jne., niin siihen tulee tietysti puuttua, vaikka koulun tai toisten vanhempien kanssa.

Niin jokainen on erilainen omalla tavallaan. Itsekin silmälasipäinen ja vielä kaksonen, joista on saanut kuulla ja moneen kertaan. Toisaalta se on kasvattanut luonnetta ja uskallusta olla erilainen.

Lasta on kiusannut koko kouluajan yksi tyttö, joka on nyt viime aikoina keksinyt sitten tuon ihonvärin haukumisen. Tämä on opettajan ja kuraattorin tiedossa ja asiaa on hoidettu koulun kanssa.

Onhan tämä lapselle kasvun ja luonteen kasvatuksen paikka. 

Vierailija
Vierailija

Voi kun kurjaa. :( Toivottavasti hänestä ei tule aikuisena kuten kaverini, joka käy säännöllisesti kampaajalla suoristamassa kauniit kiharat hiuksensa ja joka on käyttänyt sievoisen summan (humpuuki)ihonvaalennustuotteisiin.

Tsemppiä tytön itsetunnon kehittymisen tukemiseen! :) Olet hyvä äiti ja se on ainakin itsetunnon kehittymisen kannalta erittäin suotuisaa.

Nin ihminen ei ole koskaan tyytyväinen mitä on. Tummat haluavat vaaleiksi. Vaaleat ruskettua tummiksi. Suoratukkainen haluaa kiharat ja kihara suorat. :|

Onneksi on hyvä urheilussa, joten on jotain mihin tukeutua.

Vierailija

"Lasta on kiusannut koko kouluajan yksi tyttö, joka on nyt viime aikoina keksinyt sitten tuon ihonvärin haukumisen. Tämä on opettajan ja kuraattorin tiedossa ja asiaa on hoidettu koulun kanssa."

Tunnetko sen tytön vanhempia? Tai onko koulu jo ollut heihin yhteydessä? Nuo muuttuvat kiusaamisen aiheet taitavat olla aika tekaistuja, purkaa itseään sinun lapseesi.

Minä olin introvertin luonteeni takia helppo silmätikku. Yläasteiässä rinnakkaisluokan tyttö alkoi haukkumaan minua ihan puskista, kunnes kerran tokaisin hänelle "No, mikä oot itse?". Loppui kuin seinään. Myöhemmin sain tietää, että tyttö oli orpo. Kerran taas jopa kaveri alkoi äkkiä huudella minulle. Kun toinen kaveri puolusti minua, edellinen puhkesi itkemään ja kertoi vanhempien avioerosta. En kanna kaunaa, sillä näin jälkeenpäin tiedän, että ero oli aika riitainen. Sitten on tietysti vielä niitä, jotka kiusaavat kaikkia.

Toivottavasti teilläkin saadaan koulussa tilanne laukeamaan ja tuo ikävä käytös lastasi kohtaan loppumaan, mikä tahansa syy siellä taustalla onkaan. -7

Vierailija

Tulkaa seuraavalla lomalla tanne New Yorkiin. Ei kukaan katso pitkaan , ei kommentoi millaan tavalla, ei edes huomaa "erilaisuutta", koko ihmiskunnan kirjo kavelee kadulla sulassa sovussa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat