Pipsa Hurmerinta: "Onneksi en kasvata tyttöä"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (14)

Vierailija

Otsikko sai ensin vereni kiehumaan, mutta onneksi tekstin pointti oli eri mitä kuvittelin. Minulla on pieni tyttö. Raskausaikana minäkin olin huolissani noista asioista, mutta enää. Ei lapset edes mieti kauneusihanteita sillä tavalla kuten aikuiset. Aikuiset itse tyrkyttävät sitä. 

Ei Pipsa varmaan tarkoita, mutta sanon kuitenkin: älkää surkutelko sitä jos jollain on tyttölapsi. Tytössä ei ole mitään sen erikoisempaa kuin pojassakaan. Ei ne pojatkaan mitään ongelmattomia ole, ja eikö poikienkin ulkonäköpaineet ole kasvussa? Hyvät ja huonot puolet molemmissa.

Vierailija

mielestäni paras naisen malli mitä tytölle voi antaa on oma äiti joka on tyytyväinen sekä itseensä että lapseensa sellaisena kuin on.

Vierailija

Olipas lapsellinen teksti. Kuvitteleeko kirjoittaja, että tytöt ovat jotenkin heikkoja, kyvyttömiä suodattamaan sitä vaatimusten tulvaa, joka kaikkien päälle tulee? Maailma kyllä tuputtaa ulkonäköpaineita, mutta melkeinpä samalla mitalla se myös kysenalaistaa ja vastustaa niitä. Itse ainakin olin teininä "jokainen on hyvä sellaisena kuin on"-sanoman tulituksen kohteena ja sitä samaa tuli niin samanikäisiltä, koululta, terveydenhoitajalta, medialta, netistä ym. Eihän sillä mitään väliä edes ollut, kun asia on muutenkin ilmiselvä. 

Jos tyttöihin liittää vaikka ulkonäköpaineet, niin poikiin voi sitten varmaan yhtä loistavalla logiikalla yhdistää väkivallan muita kohtaan. Mitenköhän Hurmerinta varmistaa, ettei pojasta vain tule tappajaa, raiskaajaa tai väkivaltaista aviopuolisoa? Ai ei mitenkään, kun voi hyvin tulla kumminkin. 

Vierailija

Sulle vierailija, olipas lapsellinen kommentti.. Itse 3n tyttölapsen ja yhden poikalapsen äitinä voin kertoa, että on todella rankkaa olla tyttö... Vanhin tyttäreni itki viimeisen viikon kesälomastaan siirtyessään kutoselle "en halua olla iso, en halua meikata" siinä ei auttanut äidin puheet "olet kaunis juuri tuoolaisena" piti ottaa luuri kauniiseen käteen ja soittaa saman luokan tyttölasten äideille "tehdäänkö sopimus, että meidän tytöt ei meikkaa ekana koulupäivänä" se diili piti ja antoi jokaiselle tytölle mahdollisuuden alkaa meikkaamaan kun itsestä siltä tuntui..Keskimmäinen tyttäreni on aina ollut enemmän "poikatyttö" ja hän on aina viisveisannut muiden ajatuksille,nykyisin todellinen lady.. :) nuorimmainen käy nyt kasi luokkaa ja vetelee kotipihalla keppihevosella ja on oikeasti LAPSI ihan niin kauan kuin haluaa, aikuisena ehtii olemaan loppuelämän.. :)

Vierailija

Mutta tyttönä/naisena olemista hirveämpää tässä maailmassa on varmaan olla Poika tai Mies tai toimia sellaisen kasvattajana.

Ajatelkaa, mikä taakka Pojan/Miehen harteille on laskettu niitä rooleja toteutettaessa?

Jos minulla olisi poikalapsi eikä tyttö, niin minua ei huvittaisi ostaa lapselleni pelkkiä sinisiä, vihreitä, harmaita tai mustia vaatteita jo vauvasta lähtien. Puhumattakaan poikien lasten vaatteiden kuvista - tai leluista!

Onneksi minulla ei ole poikaa, niin ei tarvitse vanhempana osallistua ryhmäurheilulajien kannustamiseen kentän laidalla, katsella tai kiinnostua jalkapallosta tai jääkiekosta!

Onneksi minulla ei ole poikaa ja joutua katselemaan lapsen kavereina pelkkiä poikia. Olen nimittäin huomannut, että useat pojat ja poikien vanhemmat karttavat tyttöjä kavereina enemmän kuin tytöt poikia.

Onneksi minulla ei ole poikaa, koska ottaisi päähän kun oma lapsi samanikäisen tytön kanssa leikkiessään ei suostu leikkimään kuin "poikien" leikkejä tai "poikien" leluilla - kun tyttö vastaavasti pystyy leikkimään molemmilla - esimerkiksi pehmolelujen kahvikutsuja ja sitten taas toisaalta vaikka Pokemonien otteluja.

Onneksi minulla ei ole poikaa, koska olen huomannut lapsia seuraamalla, että miesten ylempi status yhteiskunnassa näkyy jo hyvin pienten poikien käyttäytymisessä samanikäisiä tyttöjä kohtaan kohdistetussa ylimielisyydessä.

Ja listassa ei ole vielä päästy siihen, mitä ihmisenä olemista rajoittavia älyttömyyksiä poikuus ja miehuus vaatii teiniä ja aikuisena.

Vierailija

Kirjoittaja elää melko vaaleanpunaisessa prinsessamaailmassa, jos sopivan värityskirjan löytämättä jääminen tytölle on järkyttävää. Olisikohan aika avata silmät ja katsoa minkälaisia oikeitakin ongelmia maailmassa tytöillä on. Kaakkois-aasiassa miljoonia lapsia elää kaduilla nälässä ja ilman terveydenhuoltoa. Lapsiprostituutio on järkyttävä ongelma.

Saa toki pienemmistäkin huolista kirjoittaa, mutta aika voimakkaita sanavalintoja on tehty verrattain mitättömään asiaan. Tämän hetken Suomi on todennäköisesti yksi kaikkien aikojen parhaista paikoista kautta aikojen kasvattaa tyttölasta ja tämän faktan kieltäminen on silkkaa kiittämättömyyttä.

Vierailija

Kummallinen teksti. Onkohan toi kohde noin tyhmä vai onko kirjoittaja noin tyhmä...lapsellinen? Outo.

mun mielestä on mielenkiintoista kasvattaa sekä tyttöä että poikia.

kai se on perheestä kiinni mitä täällä tehdään ja miten asennoidutaan. Meillä saa tehdä tytöt ja pojat ihan samoja juttuja. Ei ole sukupuolesta kiinni. Ja lukea mitä haluaa...ei ole sukupuolisidonnaista...ei varsinkaan barbababa...se sukupuoleton sympaattinen muuntautuva möykky. :)  :) :)

Vierailija

Kummallinen teksti. Onkohan toi kohde noin tyhmä vai onko kirjoittaja noin tyhmä...lapsellinen? Outo.

mun mielestä on mielenkiintoista kasvattaa sekä tyttöä että poikia.

kai se on perheestä kiinni mitä täällä tehdään ja miten asennoidutaan. Meillä saa tehdä tytöt ja pojat ihan samoja juttuja. Ei ole sukupuolesta kiinni. Ja lukea mitä haluaa...ei ole sukupuolisidonnaista...ei varsinkaan barbababa...se sukupuoleton sympaattinen muuntautuva möykky. :)  :) :)

Vierailija

Pojilla on nykyisin ihan yhtä suuret paineet. Urheilevat tenipoikani on käynyt läpi syömishäiriön, joka alkoi siitä, että vatsalihasten piti näkyä. Hän totesi, että tytöillä on helpompaa, sillä meikkaaminen on paljon helpompaa kuin timmi kunto.

On vieläkin tarkka ulkonäöstään, käy parturissa usein ja laittaa hiuksiaan kauan aamulla.  Siis ei yleistetä.

Vierailija

Minulla on yksi molempia; poika ja tyttö. Molemmat samanlaisia rohkeita, sosiaalisia ja fiksuja tapauksia. Lapset ei ulkonäköpaineita tosiaan mieti samoin kuin aikuiset. Työtoverini on huolissaan vantterasta tytöstään, joka on isokokoinen ja minä välillä mietin poikaani joka on laiha kuin vitsa. Pojan kohdalla huolettaa, että tuleeko massaa lisää teininä vai tunteeko poika itsensä liian lihaksettomaksi ja ties mitä..

Monet sanoivat ennen tytön syntymää, että tyttöjen ja poikien kasvatuksen välillä olisi jotain aivan mullistavia eroja. Ei minusta. Minä en kasvata tyttöä tai poikaa, kasvatan vain lasta. Pojalla on Winx-keijuja, joista tykkää ja tytöllä autoja, joilla tykkää pärrätä. Ja sitten on tietty ns. "oman sukupuolen juttujakin".

Joka ilta muistan molemmille lapsille sanoa, että rakastan heitä maailman eniten, nyt ja aina, ja juuri sellaisina kuin ovat, koska ovat ihania ja just hyviä omina itsenään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat