Adhd-lapsi tarvitsee apua ajoissa: "Hyvä hoito katkaisee kielteisen kehän"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Meinasin itse kirjoittaa eilen samaa, mutta googlatessani huomasin että tuota mielenterveysongelma-termiä todella käytetään. Ja se on kyllä mielestäni todella väärä termi tuollaiseen neurologiseen poikkeavuuteen, joka on synnynnäinen OMINAISUUS, joka voi aiheuttaa ongelmia, mutta toisaalta tuottaa myös suunnatonta rikkautta. Itse en olisi ammatissani niin hyvä ilman ADHD:ta, se on fakta, vaikka monilla muilla elämän osa-alueilla tämä tuottaa kyllä todella paljon hankaluuksia.

T: ADHD-lapsen ADHD-äiti.

Vierailija

Mitenhän sen diagnoosin saa jos neuvolassa aina ääneen kerrottihin huoliin lapsen käytökseen liittyen toitotetaan, että "on ohimenevää", päiväkodissa kehutaan vaan "ihanaa lasta", koulussa vihdoin myönnetään ja huomataan "oirehdinta" mutta koulupsykologi vetoaa ongelman olevan vain vanhemman omassa päässä eikä perheneuvola ota asiakkaaksi??

Terveisiä väsyneeltä vanhemmalta tosielämästä

Vierailija

adhd on lääketeollisuuden keksimä "sairaus". todellisuudessa sitä ei ole olemassa. se on vain nykyajan muotisairaus, josta lääketeollisuus hyötyy

Vierailija
Vierailija

adhd on lääketeollisuuden keksimä "sairaus". todellisuudessa sitä ei ole olemassa. se on vain nykyajan muotisairaus, josta lääketeollisuus hyötyy

Olet väärässä. Nykyisen saatavilla olevilla tutkimusmenetelmillä voidaan ADHD todeta kliinisesti kuin tulehdus verikokeella. ADHD:hen on olemassa turvallinen ja testattu lääkitys (joka ei muuten ole amfetamiinia!) joka auttaa useimpia.

Tietoa on saatavilla. Miksi sitten jotkut ihmiset levittävät näillä palstoilla perättömiä tietoja? Onko kyseessä ilkeys vai tyhmyys vai peräti tietämättömyys?

Vierailija

>>Miksi sitten jotkut ihmiset levittävät näillä palstoilla perättömiä tietoja? Onko kyseessä ilkeys vai tyhmyys vai peräti tietämättömyys?<<

ajattelen, että kyseessä on lähinnä ilkeys. lääketeollisuuden tarkoitus ei ole parantaa ihmisiä, vaan saada heistä lääkkeiden orjia.

Vierailija

Todella asiallinen ja uskottava linkki. Ei edes yhtään sensaatiohakuinen. ;) (Sarkasmia)

"ADHD-lääkkeiden kulutus tuplaantui lyhyessä ajassa - Fimealta myyntilupa uudelle lääkkeelle"

Tieto lisääntyy joten diagnosointi lisääntyy, ja se on vain hyvä asia. Itse sain diagnoosin 3 vuotta sitten 27 vuotiaana, oltuani ensin koko aikuisikäni sairaslomilla ja erilaisissa kuntoutustutkimuksissa, joissa ei saatu selville ongelmieni syytä tiedon puutteen vuoksi. Vasta päästyäni kunnollisiin neuropsykologisiin testeihin, alkoivat asiat etenemään. Näihinkään testeihin minua ei meinattu päästää vaikka niitä vaadin. Diagnosointi itsessään oli monen vuoden huolellinen ja pikkutarkka prosessi, jossa suljettiin pois kaikki mahdollinen mikä oireet voisi aiheuttaa. Diagnoosia ei siis Suomessa saa tuosta vain.

Minun tarinani ei ole ainut laatuaan. Saman tarinan kuulen aina uudestaan eri suista, aina katkeruuden säestämänä: miksi en saanut diagnoosia aiemmin... Elämä diagnosoimattomana on ehtinyt jättää pysyviä jälkiä, joista ei välttämättä parannuta koskaan, inhimillisen kärsimyksen määrä on suuri, puhumattakaan siitä millaisia kustannuksia diagnosoimattomista vuosista aiheutuu yhteiskunnalle syrjäytymisen, työttömyyden sekä päihde- ja mielenterveysongelmien vuoksi.

ADHD: en on tarjolla useita hoitomuotoja joista lääkitys ei ole ainoa. Lääkityksiä on metyylifenidaatin lisäksi atomoksetiini, bupropioni, dextroamfetamiini, lisdexamfetamiini, trisykliset masennuslääkkeet jne. Niin kuin kaikissa lääkkeissä, näissäkin on mahdollisia sivuvaikutuksia, ja niiden teho vaihtelee yksilöstä toiseen. Kuitenkin esimerkiksi metyylifenidaatilla on yleensä todella hyvä hoitovaste, eikä mikään ADHD:n hoitoon käytettävä lääke ole millään muotoa huumaava tai aiheuta riippuvuutta. Useat ADHD-oireiset kokevat elämänlaatunsa kohenevan lääkityksen myötä, ei pelkästään että heidän on helpompi sopeutua ympäristöön, vaan että he tulevat arjessa paremmin toimeen itsensä kanssa. Tähän on syynä se että lääkitys normalisoi ADHD-henkilön aivojen välittäjäaineiden toimintaa, joka on muutoin epänormaalia. Lääkitys toimii ikään kuin polttoaineen tavoin, niin että henkilö pystyy toimimaan. Lääkkeiden valvonta ja lääkitysten seuranta on Suomessa todella tehokasta, mikä on tietenkin hyvä juttu, mutta toisaalta lääkitystä on usein liiankin vaikea saada, vaikka olisitkin diagnosoitu ADHD. Koska ADHD on neurologinen oireyhtymä, muut tukimuodot ovat usein riittämättömiä ilman lääkitystä, sillä ne eivät korjaa oireiden syytä aivoissa. Lisäksi useissa paikoissa on resurssipulan vuoksi vain rajallisesti muita tukimuotoja tarjolla.

“ADHD is a prime example of a fictitious disease”

Tässä on kyseessä väärinkäsitys, minkä huomaat jos luet tämän:
http://www.snopes.com/politics/quotes/adhd.asp

Eisenberg ei siis väittänyt että ADHD on keksitty sairaus, vaan hän kritisoi tapaa millä diagnosointi hoidetaan, mikä johtaa vääriin diagnooseihin ja ylidiagnosointiin. Huomionarvoista on että Suomessa tilanne on tyystin eri. Suomessa ADHD on edelleen alidiagnosoitu, vaikka se saattaisi näyttää maallikolle toiselta diagnoosien määrän kasvun vuoksi.

Minulle on sama miksi tätä kutsutaan, ADHD:ksi, ominaisuudeksi, sairaudeksi vai joksikin ihan muuksi, se ei muuta sitä tosiseikkaa että minulla on nämä ongelmat ja ne tulevat aina olemaan, minun on vain opittava elämään niiden kanssa. Itse tiedän että se mikä minulla on, on todellista, se on ollut minulla aina, ja se on aina aiheuttanut merkittävää haittaa elämäni kaikilla osa-alueilla. En piiloudu sen taakse, mutten voi myöskään vähätellä sitä ja sen merkitystä. Nyt, lääkityksen ja muun avun turvin voin viimeinkin katsoa tulevaisuuteen toiveikkaana siitä että siellä voi olla minullekin jotain muuta kuin ikuista työkyvyttömyyttä ja epäonnistuneita sosiaalisia suhteita.

PS. Jotta kenellekään ei jäisi väärää kuvaa, kaikki ADHD-henkilöt eivät ole työkyvyttömiä, vaikka meitäkin on paljon joille se aiheuttaa näinkin lamauttavaa haittaa. Jotkut ADHD-henkilöt voivat olla hyvinkin menestyneitä, ja heidän joukossaan on paljon esim. yritysjohtajia.

Vierailija

Niin, itse mietin lähinnä mitä poikkeavaa on lapsessa jota ei opiskelu kiinnosta vaan on luokallaan häiriöllisempi.. heitä on löytynyt vuosikymmeniä sitten mutta nyt liian monet luokitellaan ADHD tapauksiksi eli tästä on tullut trendimuoto ja on hienoa olla ADHD, mikä järki siinä on ? Onko se sitä, että on upeeta olla poikkeava, aika selvästi joillakin sellaista näyttää olevan. Mun mielestä se on kuitenkin vain itsekuri, mitä ADHD äidin pitäisi opetella eikä potkia ja huutaa kuin pieni 4v uhmaikäinen.. kasvua ihmisenä mutta kykeneekö aikuinen ADHD edes katsomaan peiliin jotta se voisi tapahtua..

Vierailija

Kaikki tämä, mitä nimitetään esim termillä adhd, on rauhattomuutta, joka johtuu siitä, että Jumala on hyvätty. Ei adhd:ta tosiaan ole olemassa. Nykyään vain kaikki lääketieteellistetään.

J-P

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat