Mitä tapoja opetat lapsillesi

Seuraa 
Liittynyt26.9.2013

Viimeinen kotiäitivuosi meneillään, ja nyt kun lapset ovat jo 2- ja 4-vuotiaat, olisi aika keskittyä enemmän kasvatukseen kuin perushoivaan. Mitä tapoja kannattaa opettaa lapsille jo pienestä pitäen? Tapoja jotka toivottavasti kestävät aikuisuuteen saakka (kuten hyvät käytöstavat) ja mitä sellaisia tapoja joissa itse pääsisi myöhemmin helpommalla kun nyt jaksaisi niihin paneutua (esim. lelujen siivoaminen, astioiden poisvieminen syötyään tms.).

Mitä sinä opetat lapsesi tekevän jotta arki olisi sujuvampaa/vähemmän tölästä kun itse palaat töihin?

Tällä hetkellä "kiitos", "ole hyvä", "anteeksi" tulevat ilman kehoittamista, joten niissä on oppi mennyt perille. Käsien pesu vessassa käynnin yhteydessä on opittu, pyykkien laitto suoraan pyykkikoriin, astioiden vieminen tiskipöydälle ruokailun päätteeksi, ulkovaatteiden ripustaminen naulakkoon yms. hoituvat. Auttavat myös tiskikoneen tyhjennyksessä ja pyykkien ripustamisessa narulle. Haluaisin nyt panostaa tällaisiin asioihin ja tapakasvatukseen, mutta tuntuu että en ole itsekään kovin hyvin kasvatettu, joten ehkä vinkkejä etiketin mukaiseen käytökseen esim. ruokaillessa ja vieraiden ihmisten tapaamiseen kaipaisin. Ja tosiaan tuollaisia ihan arkisia asioita, mitä opettaa lapsille. Tarkoitus ei ole että minä passaan heitä siihen asti kunnes muuttavat omilleen, vaan että jokainen tekee kodissa kotitöitä. Vielä en uskalla yksinään ulos päästää, joten roskien viemistä tai postin hakemista en heille vielä anna. Mutta mitä muuta pitäisi opettaa tämän ikäisille, ja entäpä sitten kun vähän kasvavat?

Kommentit (0)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat