Mies käy kiinni poikaansa suuttuessaan; mitä voin tehdä?

Vierailija

Onko teillä muilla kokemuksia siitä että itse ette käytä väkivaltaa, tai edes tartu kiinni lapseen suuttuessanne- mutta puolisonne tekee niin?

Olen ollut yhdessä avomieheni kanssa parisen vuotta ja hänellä on suuttuessaan pojalle (ala-aste ikänen, jo melko tavalla esiteini) tapana joskus tarttua poikaa niskasta, tai käsivarresta. Tämä johtaa siihen että poika alkaa rimpuilla irti, hätääntyy, alkaa hakkaamaan isäänsä nyrkeillä- ja isä ottaa tiukemmin kiinni ja huutaa jne.. eli tilanne karkaa täysin käsistä.

Menen aina väliin joko sanallisesti tai fyysisesti(tämä on tapahtunut alle viisi kertaa sinä aikana kun olemme olleet yhdessä-tosin yksikin kerta on liikaa), mutta mitä voin tehdä estääkseni tätä tapahtumasta enää koskaan?

Uusperheemme muut lapset mukaanlukien omani hätääntyvät tilanteesta, koettavat saada miehen lopettamaan huutamalla ja itkemällä, enkä tahdo että lapseni joutuvat kasvamaan tällaisessa perheessä missä käytetään minkäänlaista väkivaltaa!!

Tilanne lähtee käsistä riitelyn/nahistelun/inttämisen/kiukuttelun pitkittyessä, ja sitä edeltää aina pitkällinen sanallinen riitely jossa lapsi ärsyttää tahallaan isäänsä jatkamalla ja jatkamalla vänkyttämistä, painamalla joka nappulaa mistä tietää isän ärsyyntyvän.

HUOM! Vastuu on AINA AIKUISEN, enkä puolustele isän käytöstä, yritän tässä vain kuvailla mahdollisimman selkeäsi tapahtumaan johtavia asioita.

Miehellä on myös vakava sairaus, joka stressaa häntä aiheuttaen mm kipuja sekä joka päivä erilaisia vaikeuksia selvitä normaaliarjessa. Tämä vaikuttaa selkästi myös tilanteeseen. Lapset vielä varmaankin reagoivat myös vanhempiensa eroon joka ei ollut ihan siisteimpiä ja asiaan kuuluu edelleen heidän äitinsä jatkuva negatiivinen kommentointi miehen elämää koskien joka suhteessa.

Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia vastaavasta, ja siitä että tällaisen negatiivisen kasvatusmallin kohteena on vain poika eivätkä tytöt.. itse on saanut selkään lapsena ja kuulemma paljon pahemmin kuin mitä tekee.

Muuten mies on parisuhteessa hellä, rakastava, huomioiva eli tämä piirre tulee ilmi vain ja ainoastaan näissä äärimmäisen turhautumisen tilanteissa pojan kanssa. Haluaisin auttaa häntä ja perhettämme pääsemään tästä kokonaan, alustavasti olemme sopineet että hän lähtee pihalle viilentymään kun tällaista meinaa seuraavan kerran tapahtua- toivon että se auttaa- mutta mistä pitkän tähtäimen apua?

Minäkin olen lapsena ja teini-iässä joutunut kärsimään väkivaltaa, niin henkistä kuin fyysistäkin omien vanhempieni taholta, enkä aio ikinä tehdä niin omilleni.

Toivoisin että jätätte kommentoimatta jos ainoa mitä olisi sanottavaa on tyyliin jätä se sika, koska haluaisin kuitenkin saada meille ensisijaisesti apua, kuulla toisten kokemuksia jne ennenkuin alan hajottamaan perhettämme.

Kommentit (4)

Vierailija

Minua isä retuutti muksuna, ja mietin vain, miksi ei henkinen kapasiteetti riittänyt hiljentymään ja puhumaan asioista. Se on omaa kiukunpurkua, jos lapseen aggression kohdistaa. Lopputuloksena perhe hajosi, ja ei liene vaikea arvata, kumman vanhemman mukaan lapset lähtivät. 

Vierailija

Kuulostaa minun lapsuudeltani. Lopulta äiti erosi isäpuolesta, jonka väkivalta alkoi tuolla tavalla minua kohtaan ja paheni, alkoi kohdistua myös veljeeni joka oli tosi pieni. Mies tarvitsee apua. Puolusta lapsia, sopikaa säännöt, lapseen ei saa koskea. Lapsia on pakko suojella, miehen on ymmärrettävä että jos hänen toimintansa ei muutu, hänen ei voi antaa olla lasten kanssa ja silloin lapsille on turvallisempaa, että perhe hajoaa. Lieväkin väkivalta täytyy saada loppumaan heti. Joko mies opettelee hallitsemaan tunteensa ja käyttäytymisensä, mihin voi saada myös apua, tai ero.

Vierailija

En tiedä onko sinun viisasta silloin puuttua asiaan kun miehesi "kurittaa" poikaansa, puutu siihen sen jälkeen kun olette kaksin. Kun teillä on tilanne päällä huuta miehesi, miehen poika sinä ja sillä saa koko katraan hysteerikseksi. Kerro hänelle, että sinun kotona ei käydä käsiksi keneenkään yksinkertaisesti se ei kuulu asiaan ja on aikuselta asiatonta käytöstä. Jos miehesi on sairas ei se oikeuta häntä käyttäytymään noin ei ketään saa satuttaa. Käske hänen selvittää asiansa ja käydä itsensä kanssa keskustelu ja jos se ei auta hakee terapeutin apua.

Vierailija
Vierailija

En tiedä onko sinun viisasta silloin puuttua asiaan kun miehesi "kurittaa" poikaansa, puutu siihen sen jälkeen kun olette kaksin. Kun teillä on tilanne päällä huuta miehesi, miehen poika sinä ja sillä saa koko katraan hysteerikseksi. Kerro hänelle, että sinun kotona ei käydä käsiksi keneenkään yksinkertaisesti se ei kuulu asiaan ja on aikuselta asiatonta käytöstä. Jos miehesi on sairas ei se oikeuta häntä käyttäytymään noin ei ketään saa satuttaa. Käske hänen selvittää asiansa ja käydä itsensä kanssa keskustelu ja jos se ei auta hakee terapeutin apua.

Kiinni käymistähän ei katsota kertaakaan. Itse olisin näyttänyt jo ovea, jos aikuinen ihminen käyttäytyy kuin kuusivuotias.

Totta kai pitää puuttua tilanteeseen heti paikalla. Näin ainakin lapsi näkee, että häntä puolustetaan ja kaikille osapuolille tulee selväksi, ettei kiinni käyminen ole ikinä oikea tapa ratkaista asioita.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat