Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemus: koivuallergiasta voi päästä eroon näinkin

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (9)

Vierailija

Mulla samalla lailla käynyt. Hunajaa en ole tosin ottanut, mutta aloin vaan syödä kaikkia niitä oireita aiheuttavia kasviksia, ja siitepölyaikaan maksimoida altistukseni koivun siitepölylle. Siis ei tarkkaa siivoamista, oleskelua koivujen lähellä jne. Vähitellen oireet vähenivät eikä niitä moneen vuoteen ole ollut ollenkaan.

Vierailija

Minun allergiani!

Synnyin vuonna 1968. Lapsuudessani syötiin paljon leipää sekä muita viljatuotteita ja juotiin maitoa, kun juuri muuta ruokaa ei ollut. Nälkä ja anemia oli ainainen "vieraani".

Olen lapsesta asti saanut banaanista allergisia oireita (kovaa vatsakipua ja turvotusta).

n. 15 vuotiaana alkoi päänahkani hilseilemään, kutiamaan ja hiuksista lähti kiilto. Kokeilin kaikkea mahdollista shampoota ja 10 vuoden etsinnän jälkeen Bio+ sarja oli sopiva, kun käytti sarjan 4 erilaista shampoota vuorotellen eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

23 vuotiaana diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi.

n. 30 vuotiaana aloin saamaan allergisia oireita koivun ja lepän siitepölystä, johon söin antihistamiinia vuosia. Sain oireita myös punaisesta paprikasta ja currysta, joten niiden syöminen piti lopettaa. Lisäksi sain allergisia oireita jostain ulkopuolisesta (?), joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia lähes läpi vuoden.

Lisäksi kärsin usein ummetuksesta, kovasta vatsasta sekä ilmavaivoista, vaikka söin pääasiassa täysjyvää ja/tai 100% ruisleipää. Viimeiset vuodet söin ainoastaan luomua ja juureen tehtyä hapanruisleipää, mutta ummetus ja ilmavaivat vain jatkuivat.

Illat kuluivatkin vuosikymmeniä kotona sisällä piereskellen. Mihinkään ei koskaan iltaisin voinut mennä. Onneksi aviomiehenikin kärsi samoista vaivoista, niin piereskeltiin kilpaa kaiket illat vuodesta 2000 lähtien, kun tavattiin.

Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen keskipäivällä auringossa nahka paljaana. Tämä helpotti siitepölyallergiaa jonkun verran, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia lähes vuoden ympäri. Lukuisia muita positiivista asioita huomasin koko kropassani tästä D-vitamiinin riittävästä saannista, joka on myös verikokeella varmistettu (113 nmol/l).

Luin vuonna 2011 Lääkäri Antti Heikkilän blogista viljojen mahdollisista haitoista ja hän kertoi niistä myös televisiossa Studio55-ohjelmassa. Syksyllä 2011 jätin viljat ruokavaliosta ja korvasin ne kasviksilla, vihanneksilla, juureksilla, pähkinöillä, hedelmillä ja marjoilla. Toki söin näitä ruokia ennenkin, mutta vähemmän, kun vatsa täyttyi leivästä. Onhan virallisissa ravitsemussuosituksissa kerrottu, että leipää tai puuroa pitää syödä 6-9 annosta päivässä. Söin 2-3 ainoastaan, koska muuten en olisi muuta jaksanut syödä.

Keväällä 2012, 2013, 2014 ja 2015 ei tullut mitään oireita siitepölystä.

Myös päänahan kutina, hilseily ja hiusten kiillottomuus loppui ja voin pestä hiukseni millä tahansa marketin halvalla shampoolla kuukausitolkulla. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset ovat paksummat kuin koskaan ennen.

Myös kaikki ruoka-aineallergiat, suolistovaivat (ummetus, kova vatsa sekä ilmavaivat), verensokerin jatkuvat heittelyt, anemia, jatkuva nälkä ja heikotus poistuivat viljojen myötä. Näihin lääkärit kyllä määräsivät kaikenlaisia lääkkeitä. Ja löytyy multa ne lähes kaikilla muillakin olevat peräpukamat, vuosien kovasta vatsasta kärsineen pakolliset jäljet.

Myös mieheni suolisto- ja iho-oireet katosivat sekä verensokerin heittelyt, hänen luopuessaan viljoista. Luulimme niiden vain kuuluvan hänen ominaisuuksiinsa, kun olivat aina olleet.

Mitään allergiaa viljoille ei testien mukaan kummallakaan ole, joka selittäisi nämä ongelmat (keliakia, vilja-allergia).

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Saa kokeilla.

Lasten allergiat ja autoimmuunisairaudet ovat lisääntymässä huimaa vauhtia. Ei nuo sairaudet taivaasta tipu vaan jotain tehdään todella väärin.

Vierailija

Keväisin nenäni kutiaa sieraimien ympäriltä. Minulle kutina on melko mitätön kiusa, vähän kuin olisi pölyä nenässä ja ehkä onkin. Syön vaivaani mietoja vihreitä purkitettuja chilejä, pepperoneja. Kutina on poissa jo samana päivänä. Kyse ei ole siedätyksestä eikä minulla tietääkseni ole mitään allergiaa. En tiedä, toimiiko muilla.

Vierailija

Myös minulla on koivuallergia ja noita ristiallergioitakin löytyy. Minäkin aloin viime syksynä syödä tuota siitepölyhunajaa, ja toiveikkaana odottelen josko sillä olisi vaikutusta. Ainakin omenoita olen syönyt enemmän kuin vuosikausiin, aloitin kotimaisilla ja luomuomenoilla ja nyt olen syönyt vähän muitakin. Pientä kutinaa niistä saattaa tulla mutta ei läheskään sellaista kuin ennen. Myös minulle on tullut omenahimo vuosikausien omenattomuuden jälkeen :)

Vierailija

Korjaus siedätykseen: liuosta laitetaan kielen alle joka päivä viiden kuukauden ajan. Loppuvuosi pidetään taukoa.

Näin ainakin koivusiedätyksessä.

Vierailija

Jos lisää hunajan ja hedelmien syömistä, niin näistä saatavat prebioottiset kuidut saattavat muuttaa suoliston mikrobistoa siinä määrin, että allergiat poistuvat jo sitäkin kautta. Eräässä hiirikokeessa havaittiin kahden Clostridium suvun bakteerin poistavan hiiriltä pähkinäallergian kokonaan. Sama vaikutus voi olla viljojen vähentämisellä, kun se kaloritarve täytyy sitten paikata jollain muulla ruoalla, jossa on mahdollisesti erilaisia kuituja jotka sopivat paremmin eri bakteerikannoille. Eli ei välttämättä aina ole se tietyn ruoan lisääminen tai poistaminen se vaikuttava asia, vaan prebioottisten komponenttien suhteet. Multa tosin lähti 25 vuotta kestänyt heinänuha ainakin nyt 5 vuodeksi lähes täysin pois syömällä 100+ µg/päivä D-vitamiiniannoksia, et sitäkin kannattanee kokeilla.

Uusimmat

Suosituimmat