Milloin lapsi on liian arka? Janna vastaa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (5)

Vierailija

Ei tuo arkuus tytöllä mitään haittaa, antakaa lapsen olla luonnollisesti sellainen kuin on.

Eri asia olisi jos olisi poika, herkkä, ujo tai hiljaisempi poika joutuu todella helposti pahasti alakynteen kiusatuksi ja syrjityksi poikaporukoissa ja saattaa päätyä jopa luokan tyttöjenkin kiusaamaksi.

Vierailija

Niin minä itse kuin myös kaksi lapsistani olemme olleet aivan mahdottoman ujoja alle kouluikäisinä ja aika arkoja vielä koulussakin. Nykyään en arastele oikeastaan mitään. Lapsetkin ovat oikein sosiaalisia ja esiintymistaitoisia. Ns. Erityisherkkiä olemme kuitenkin kaikki ja puhumme paljon keskenämme tästä asiasta ja tuemme toisiamme vaikeissa tilanteissa.

Vierailija

Meidänkin tyttömme on vähän samanlainen kuin aloittajalla, tosin kotona ei yhtään hiljainen tai arka ja olen ajatellut, että se on vain luonteenpiirre ja menee ohi kun lapsi pääsee sisälle asioihin. Kuten meneekin. Mutta hän arastelee kaikkea uutta aluksi hyvinkin pitkään. Toisin kuin itse koskaan tai veljensä. 

Tyttö on tullut miehen sukuun ja siellä eräällä sukulaisella on samanoloinen lapsi, joten olen ajatellut, että se on geeneissä. Ja he ainakin ovat tasapainoisia ja hyviä vanhempia. Kai mekin ollaan :)

Vierailija

Tästähän on ollut lehdissäkin juttua, että Suomessa siedetään arkuutta ja ujoutta helpommin kuin monessa muussa maassa ja usein koetaan, että kyse on luonteenpiirteestä jota ei tarvitse muuttaa. Esim. Jenkeissä kulttuuri on ihan toisenlainen ja siellä ujot viedään melkeinpä lääkärille saamaan hoitoa. En sano, että jälkimmäinen ääripää olisi hyvä tietenkään, mutta kyllä kannustaisin vanhempia huomaamaan ajoissa lapsensa ujouden ja työstämään asiaa. Nykyaikana sosiaaliset taidot ovat todella tärkeitä ja lapsen itsensäkin kannalta olisi hienoa, että hienot kokemukset tms. eivät jäisi toteutumatta arkuuden vuoksi. 

Niin ja vielä tärkeä pointti, että mun mielestä voi olla ujo ja sosiaalinen samaan aikaan. Ihminen voi tunnistaa oman ujoutensa, mutta osaa käsitellä sitä niin hyvin, ettei se vaikuta sosiaalisiin suhteisiin tai näy sosiaalisissa tilanteissa. Toinen tärkeä asia on, että ujouden varjolla ei voi käyttäytyä epäkohteliaasti. Lapsenkin tulisi osata sanoa kiitos, tervehtiä ja katsoa silmiin vaikka kuinka ujostuttaisi. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat