Sosiaalityöntekijä vanhemmille: "Kun normiarki kulkee, ollaan jo voitolla"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kommentit (5)

Vierailija

Miksi lasten pitäisi mennä kouluun aamulypsyn aikaan, kun vanhemmatkin menevät töihin normaalisti klo 9? Miksi tv:stä tulee ohjelmaa vielä klo 22:n jälkeen, sehän vasta pilaakin arkirytmin?

Vierailija

Missä ammatissa mennään normaalisti töihin klo 9?? Mä oon tehny useempia eri alan hommia ja myöhäsin töihinmenoaika on ollut klo 7.

Vierailija

Vaikka TV:stä tulee ohjelmaa 24/7, niin onneksi siinä on virta nappi ja jos oikeasti oma elämä pyörii TV:n ympärillä, vaikka perheessä on lapsia, niin mitä jos pitäisitte koko perhe TV-paastoa pari kuukautta ja kokeilisitte mitä kaikkea sillä ajalla voisi tehdä yhdessä?

Kaikki normaalissa työssä käyvät aloittavat työnsä klo 6-9 välillä. Vuorotyölaiset on tietysti eri juttu, mutta kyllä lasten ja nuorten pitää oppia laittamaan TV kiinni klo 19-20 ja rauhoittua sen jälkeen ja pää laitetaan tyynyyn ja silmät kiinni klo 20-21 ja takuulla uni riittää, vaikka kouluun pitäisi mennä klo 8-9. Ja jääpähän sitten niiden klo 6 töihin menevien lasten vanhemmille ja lapsille enemmän yhteistä aikaa iltapäivään ja iltaan.

Mä en ymmärrä aikuista ihmistä, joka on lapsen vanhempi, mutta ei kykene rajaamaan normaalia rytmiä lapsen arkeen ja heti viikonloppuna laitetaan hommat ranttaliksi ja taas on vaikea maanantai. Meillä ei ole ikinä ollut tuollaisia vaikeuksia, kun arki ja viikonloput kulkevat noin tunnin heitolla samassa rytmissä - aina. Jouluna ja juhannuksena sitten toisin, mutta harvoinpa lapset tuolloinkaan jaksavat kauaa valvoa. Ei ole aamuisin vaikea nousta ylös ja arki sujuu, eikä turhia yhteentörmäyksiä tule väsymyksen tai nälän takia. TV on meillä usein kiinni ja mieluummin pelataan lautapeliä, ulkoillaan, käymään uimassa jne. Kaikkea kivaa voi tehdä yhdessä, kun vain haluaa.

Vierailija

Ja kyllähän aikuinen on kotona se aikuinen. Ei teini tai lapsi määrää nukkuma-aikoja ja ateria-aikoja.

Uskalla olla vanhempi ja auktoriteetti. Se ei tarkoita ettetkö voi olla rakastava, empaattinen ja helliä lasta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat