Kysy heikkolahjaiselta äidiltä mitä vain

Vierailija

Kysykää äidiltä, joka on heikkolahjainen, vaikkapa sitten heikkolahjaisuuteeni liittyen.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija
Vierailija

Mikä on heikkolahjainen :O Onpa uusi sana mulle.

Heikkolahjaisuus tarkoittaa normaalia, mutta alhaista älykkyyttä. ÄO 70-85 vastaa heikkolahjaisuutta, nykyään taidetaan puhua laaja-alaisista oppimisvaikeuksista, kun tuota sanaa "heikkolahjainen" pidetään loukkaavana, mutta itsepä käytän sitä, kun kyseinen sana on ollut tuttu jo 13-vuotiaasta alkaen saadessani kyseisen diagnoosin.

Vierailija
Vierailija

Muistatko kouluarvosanoja aineista? Onko sulla tyttö- vai poikalapsi? Minkä ikäinen?

Poikani on 9-vuotias kolmosluokkalainen, enkä ole hänen huomannut perineen "vikaani", tai sitten minulla ei ole älyllistä kapasiteettia siihen, mutta ei ole koulusta tullut puheluita tuki- tai/ja erityisopetukseen liittyen. Koulu sujuu hyvin, ja pitää etenkin englannista ja matematiikasta. 

Peruskoulun päättötodistus:

Biologia 6

Englanti 6

Liikunta 6

Terveystieto 7

Historia 7

Kemia 7

Uskonto 7 (onnistuin nostamaan sen vitosesta seiskaan ennen kuin siirryn et:n pariin)

Matematiikka (mukautettu) 7

Fysiikka (mukautettu) 7

Yhteiskuntaoppi 8

Maantieto (tukiopetus) 8

Elämänkatsomustieto 8

Äidinkieli 8

Ruotsi 8

Kotitalous 8

Ilmaisutaito 9

Musiikki 9

Kuvataide 9

KA = 7,5

Englantia tosin ymmärrän luettuna ja kuunneltuna, mutta kirjoittaminen tuottaa hankaluuksia. Minulla alkoi vitosluokasta alkaen lukeminen vaikeaksi, ja äitikin kertoi, että minulla on joku stressi lukiessani kokeisiin, minähän vaan asian kielsin häpeissäni. En vaan pysty lukemaan pitkää tekstiä pienellä fontilla, se on rasittavaa ja rivitkin hyppii.

Vierailija

Ai niin joo, unohdin mainita. Luen tai kuuntelen mielelläni, jos aihe on kiinnostava, jopa tietoakin etsin kiinnostavista aiheista. On vaikeaa keskittyä vastenmielisiin tai vaikeasti luettaviin asioihin. 

- ap 

Vierailija

Ootko väliinputoajia (kuten moni heikkolahjainen tahtoopi joutua sellaiseksi) vai ihan työelämässä? Onko sulla hahmottamisongelmia? Ihmettelen sun diagnoosiasi, jos siihen on uskomista, koska kirjoitat hyvää suomea ollaksesi heikkolahjainen sekä tuo äikän numero. Yhtään virhettä ei osunut silmille, toi on oikeesti hyvää. 

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Muistatko kouluarvosanoja aineista? Onko sulla tyttö- vai poikalapsi? Minkä ikäinen?

Poikani on 9-vuotias kolmosluokkalainen, enkä ole hänen huomannut perineen "vikaani", tai sitten minulla ei ole älyllistä kapasiteettia siihen, mutta ei ole koulusta tullut puheluita tuki- tai/ja erityisopetukseen liittyen. Koulu sujuu hyvin, ja pitää etenkin englannista ja matematiikasta. 

Biologia 6

Englanti 6

Liikunta 6

Terveystieto 7

Historia 7

Kemia 7

Uskonto 7 (onnistuin nostamaan sen vitosesta seiskaan ennen kuin siirryn et:n pariin)

Fysiikka (mukautettu) 7

Yhteiskuntaoppi 8

Maantieto (tukiopetus) 8

Elämänkatsomustieto 8

Äidinkieli 8

Ruotsi 8

Kotitalous 8

Ilmaisutaito 9

Musiikki 9

Kuvataide 9

KA = 7,5

Englantia tosin ymmärrän luettuna ja kuunneltuna, mutta kirjoittaminen tuottaa hankaluuksia. Minulla alkoi vitosluokasta alkaen lukeminen vaikeaksi, ja äitikin kertoi, että minulla on joku stressi lukiessani kokeisiin, minähän vaan asian kielsin häpeissäni. En vaan pysty lukemaan pitkää tekstiä pienellä fontilla, se on rasittavaa ja rivitkin hyppii.

Ihmisellä on parempi todistus kuin ns. terveillä ihmisillä. Itse keskiarvo 6.8 Joka päivä väännään sitä sorvia. Terve kun olen.

Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Biologia 6

Englanti 6

Liikunta 6

Terveystieto 7

Historia 7

Kemia 7

Fysiikka (mukautettu) 7

Yhteiskuntaoppi 8

Maantieto (tukiopetus) 8

Elämänkatsomustieto 8

Äidinkieli 8

Ruotsi 8

Kotitalous 8

Ilmaisutaito 9

Musiikki 9

Kuvataide 9

KA = 7,5

Ihmisellä on parempi todistus kuin ns. terveillä ihmisillä. Itse keskiarvo 6.8 Joka päivä väännään sitä sorvia. Terve kun olen.

Tietääkseni heikkolahjaisuutta ei luokitella sairaudeksi, eikä vammaisuudeksikaan. Heikkolahjaista pidetään lievästi kehitysvammaisen vastakohtana, molemmilla on alhaiset äo:t, mutta heikkolahjaisella se on korkeampi ja heikkolahjaista pidetään ihmisenä, joka selviytyy vielä ympäristöstään kuin kehitysvammainen. 

Kävin tavallista koulua, ja vain kahdesta aineesta olin pienluokassa mukautetussa opetuksessa lukuun ottamatta maantietoa. Tavallisen amiksenkin kävin, ja työssäoppimiset suoritin kakkosilla (= hyvä) ja kolmosilla (= kiitettävä). Sitä tuli aina valitettua yläasteella, kun ei jää päähän, mutta todellisuudessa se vika oli lukemisessa ja on edelleen. 

Ajattelin kyllä joskus peruskoululaisena, että kyllä minustakin tulee ns. normaali, minä pystyn siihen. Äiti tosin jarrutteli koko asian kohdalla ja piti minua tyhmänä (ja varmaan edelleenkin).

Vierailija
Vierailija

Vaikutat täysin normaalilta ja todistuskin oikein mainiosti keskiarvon kohdalla :)

Joskus sitä kuvitteli olevansa normaali, mutta en ole, minulla on myös autistisia piirteitäkin, jotka näkyvät sosiaalisella puolella, mutta palveluala on tehnyt minusta sosiaalisen.

Vierailija

Mitä jos oletkin vain as-piirteinen? Sulla saattaa olla vielä lisämaustettuna lukihäiriö, jos pitkän tekstin lukeminen on rasittavaa ja rivit hyppii. Toinen voisi olla ADHD/ADD. Yleensä pojilla diagnosoidaan helpommin ADHD kuin tytöilä, jotka ovat yleensä ujoja ja kilttejä toisin kuin ADHD-pojat.

Vierailija
Vierailija

Huomionhakuinen? 

Diagnoosini tulee esiim tk:n tietokoneelle sekä kouluaikoina terkkarillakin, silloin kun siellä tuli asioitua.

En hae huomiota, mutta uskon ihmisiä kiinnostavan kysymyään äidiltä, joka ei kärryillä pysy. Rupean tästä unten maille, öitä.

Vierailija

Mä oikeesti huolestuin susta. Toi sun kirjotustyyli on oikeesti hyvää! En ole ikinä törmännyt heikkolahjaisiin tai lievästi kehitysvammaisiin, jotka kirjoittaisivat noin hyvin ja saisivat normiäikästä kasin. Mitä jos oletkin vain ihan normaali, ehkä ennemmin perus/keskivertoälyinen?

Onko sulla hahmottamisessa minkälaisia ongelmia?

Vierailija
Vierailija

Ootko väliinputoajia (kuten moni heikkolahjainen tahtoopi joutua sellaiseksi) vai ihan työelämässä? Onko sulla hahmottamisongelmia? Ihmettelen sun diagnoosiasi, jos siihen on uskomista, koska kirjoitat hyvää suomea ollaksesi heikkolahjainen sekä tuo äikän numero. Yhtään virhettä ei osunut silmille, toi on oikeesti hyvää. 

En tainnut tähän vastata, yleensä muistini on hyvä etenkin tapaamisista ja työajoista, jonka ansiosta en kalenteria tarvitsekaan.

Olen kodinhuoltaja ammatiltani, olen ollut hoiva-apulaisena ja tällä hetkellä olen kahvilassa töissä. 

Hahmottamisvaikeudet näkyvät matematiikassa. Selviän peruslaskuista sekä niistä yksi kertaisista, mutta vaikeita laskuja on vaikeaa ymmärtää ja hahmottaa, ei jää päähän. Jos olisin kampaaja, ja pitäisi leikata esim. 4 cm hiuksista, niin en minä sellaisia ymmärrä! Liikenteessä ei ole hahmottamisen suhteen ongelmia, ei mene oikea ja vasen sekaisin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat