Kova stressi ja raskaus

Vierailija

Hei te joilla on ollut kovaa stressiä raskauden aika, työuupumusta, avioeroa, kriisiä tms. Onko stressinne vaikuttanut lapseen jotenkin? Oliko hän itkuisempi vauvana ja miten myöhemmin? Olen lukenut kyllä tutkimuksia stressin vaikutuksesta sikiöön, mutta olisi kiva kuulla ihan käytännön kokemuksia.

Kommentit (3)

Vierailija

Sama asia vaivasi minua kovasti odotusaikana. Olin hyvin stressaantunut, väsynyt fyysisesti ja uupunut henkisesti sen hetkiset työtilanteeni vuoksi. Halusin saada erään todella paljon työtä vaativan asian hoidettua ennen lapsen syntymää, ja sainkin, kuukautta ennen lapsen syntymää. Valmiiksi jo podin syyllisyyttä siitä, miten stressi vaikuttaa lapseeni. Mutta, nyt puolitoista vuotiaan aurinkoisen ja täysin normaalisti kehittyneen lapsen kanssa huoleni ovat helpottaneet. Uskon, ja myös jotkin tutkimukset puoltavat sitä, että pikkuvauva-ajan hoiva ja vanhempi-lapsivuorovaikutus "parantavat" mahdolliset stressin raskausaikana aiheuttamat ongelmat (aivothan muokkaantuvat vielä pitkään syntymän jälkeen). Joten minä ainakin sanoisin, että älä huolehdi liikaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat