Äiti raivoaa eikä osaa selittää, miksi

Vierailija

Olen ala-asteikäinen tyttö. Äitini huutaa minulle usein, ja aivan mitättömistä asioista; jogurttipurkki jäi pöydälle tai sukat eivät olleet parina kun heitin ne pyykkiin. Kun joku on huonosti, kaikki on huonosti. Yhtäkkiä teen kaiken väärin. Lisäksi äiini ei koskaan selitä miksi raivoaa, ja kun kysyn, vastaus on että etkö sä tajua, varaan ajn psykologille. Miten perheemme yhteiseloa voisi helpottaa? Minusta on rasittavaa, kun vanhempi käyttäytyy noin.

Kommentit (2)

Vierailija

Tosi ikävää. En osaa oikein muita neuvoja sulle antaa kuin yrittää kestää. Äidilläsi voi olla paljon huolia. Ei ole reilua kaataa niitä sun niskaasi tietenkään mutta niin se vain joskus menee, eihän se elämä todellakaan ole aina reilua. Toivottavasti sulla on myös muita hyviä aikuiskontakteja lähipiirissäsi. Ja harrastuksia, kavereita. Älä välitä äitisi kiukunpuuskista, voit ajatella ettet oikeasti ole niitä ansainnut ja et ole niihin syyllinenkään siis. Jos tilanne jatkuu/muuttuu sietämättömäksi niin juttele koulussa terkkarille tai kuraattorille. Tsemppiä!

Vierailija

Heippa. Kuulostaa tosiaan siltä, että äidilläsi on huolia. Toivottavasti tilanne on väliaikainen, mutta jos se on jatkunut jo pidempään tai jatkuu tästä eteenpäin, niin suosittelen kyllä avun pyytämistä. Ota asia puheeksi koulussa terkkarin kanssa tai jonkun sulle läheisen aikuisen kanssa.

Mulla oli kotona sama tilanne nuorena. Äitini stressi ja huoli jatkui monta vuotta ja ilmapiiri kotona oli jatkuvasti huono. Lopulta koti oli paikka, jota yritti vältellä ja jossa oli vaikea olla. Hankalaksi asian tekee se, että kun ongelmana on vanhemman väsyminen ja omat huolet, niin niihin ei voi lapsi vaikuttaa. Aikuisen ongelmia et pysty ratkaisemaan koska ne eivät johdu sinusta. Sinä voit kuitenkin olla se, joka pyytää apua itsellesi tai perheellesi. Jos perheen vanhempien keinot eivät riitä, siihen tarvitaan ulkopuolinen aikuinen.

Itse mietin usein nuorena, että ei tämä nyt niin paha tilanne ole. Mutta asiasta kannattaa puhua jo, ennen kuin se äityy pahemmaksi. Jo se, että sinulla on huoli perheesi olosta on tarpeeksi hyvä syy pyytää apua. Ja aikuisten tulee sinua kuunnella ja tukea.

Avun pyytäminen voi olla vaikeaa ja pelottavaa, mutta yritä olla sinnikäs siinä asiassa. On myös niin, etteivät kaikkia aikuisetkaan aina tiedä miten asiat saisi paremmiksi. Vaikka aikuinen, jolta pyydät apua, ei osaisikaan perheesi kaikkia asioita ratkaista, hän voi kuitenkin toimia sinulle kuuntelijana ja saada jonkun pienenkin muutoksen aikaan.

Etsi samalla myös hyviä hetkiä ja onnistumisia koulusta, harrastusksta tai kavereiden kanssa olemisesta. Kun kotona välillä on vaikeaa, on tärkeää, että löytää jonkun toisen paikan, missä voi nauttia. Rohkeutta sinulle. Mikään tilanne ei jatku ikuisesti ja toivotaan, että te saatte nopeasti helpotusta asiaan. :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat