Minkä ikäinen saa maistaa alkoholia?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Voisin hyvin antaa lapseni jo alle 15v. MAISTAA eli ei juoda koko pulloa olutta tms. vaan nimenomaan hyvin pienesti maistaa miltä vaikkapa vanhempien ruokaviini tms. maistuu. Pieni suullinen isän tai äidin lasista tuskin saa kovinkaan suurta vahinkoa aikaan, mutta voi hyvinkin poistaa tarpeen maistaa isomman kaverin pullosta jossain, missä ei voikaan sanoa "hyi pahaa" olematta nynny ja "vauva". Tosin en lähtisi tätä maistiaista lapselle itse tarjoamaan mutta jos lapsi itse kiinnostuu ja reilusti kysyy saako kokeilla makua niin en näkisi syytä tehdä asiasta sen isompaa numeroa, saahan lapsi maistaa ruokaanikin jos niin haluaa.

Vierailija

Tämähän on kysymys, jossa varmaan monilla on eriäviä mielipiteitä ja näkemyksiä ja tunteetkin voivat kuohua. Itselläni mielipide on muuttunut vuosien ja läheisten sairastumisten myötä (muutama läheinen sairastui alkoholismiin). Aikaisemmin, nuorempana, olin hyvinkin salliva: totta kai teini saa maistaa, parempi niin kuin että salaa, jne. Nyt kahden aikuisen ja kahden pienemmän äitinä ajattelen toisin enkä enää maistattaisi. Lapsella on loppuikänsä aikaa tutustua alkoholiin, vaikka aloittaisi vasta 18-vuotiaana - miksi kiirehtiä sitä? Se on näkemykseni nyt, nähtyäni mm. läheltä, mitä vapaamielinen maistatus alkoholia reippaasti kulauttelevien aikuisten perheessä voi pahimmillaan tuottaa: nuoren, joka oppii, että alkoholi kuuluu elämässä joka hetkeen ja ilo ei ole mahdollista ilman sitä. Toki se, millaisen mallin vanhemmat tarjoavat, ratkaisee, ei niinkään maistatus sinänsä, mutta jos vanhemmat ovat itse pidättyväisiä alkoholin suhteen eivätkä juo humalahakuisesti, miksi he ylipäänsä kokisivat tarvetta maistattaa alaikäisellä viiniä. - Itse kasvoin 70-luvulla perheessä jossa isä joi aika reippaasti, äiti ei käytännössä lainkaan. Olisin saanut maistaa, mutta se ei voinut vähempää kiinnostaa, viini maistui minusta pahalta. Aikuisena en oikein ymmärtänyt humalahakuisen juomisen viehätystä. En tiedä, olisiko tilanne ollut toinen, jos esim. äitinikin olisi näyttänyt paljon juovan mallia. Suomessa moni ihannoi maistatusta, mutta ei ota huomioon sitä, että Suomessa juodaan useammin humalahakuisesti kuin maissa, joissa viiniä on ehkä kyllä tarjolla joka aterialla, mutta sitä juodaan hyvin hallitusti ja humaltuminen ei (etenkään naisille) ole suotavaa. Summa summarum, itse en näe mitään syytä, miksi alaikäiselle lapselle pitäisi tyrkyttää myrkkyä. Sitä, mitä hän tekee 18 täytettyään, en tietenkään voi päättää, mutta voin siihen mennessä vain toivoa antaneeni järkevän mallin.

Vierailija

Minkä ikäisenä on siis soveliasta käyttää ensimmäistä kertaa Suomen tappavinta ja eniten väkivaltaa aiheuttavaa kovaa nestehuumetta? Jaa'a, mutta jokaisen ennenaikaisesti alkoholiin kuolevan juopon taustalla on se ensimmäinen avattu keskaripullo. Oli sen sitten ostanut isä tai äiti rakkaudessaan.

Vierailija

Simassa (viikinkien juoma) on alkoholia 8-20 til-%. Kyllä itse lasken tuon jo alkoholiksi. Sehän on enemmäin kuin siiderissä.
Erikseen sitten ne lusikalla maistatetut viinat, joita nuori haluaa kokeilla. Ei alkoholi tapa ketään, ellei väärinkäytä. Voihan sitä tappaa itsensä vaikka syömällä epäterveellisesti.

-T Ulppu

Vierailija

"saahan lapsi maistaa ruokaanikin jos niin haluaa."

Täysin vastuutonta "kaveri-kaveeraamista" aikuiselta, ei aikuismaista lainkaan. Mistäs sen tiedät onko sinun lapsesi juuri se, josta tulee alkoholisti?

Vierailija

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että voi antaa maistaa alkoholia alaikäisenä. Minä ja siskoni saatiin maistaa, jos tahdottiin, vanhempien lasista alkoholia (olutta, siideriä, viiniä, viinoja blandattuna...). Ja usein ruoan kanssa vanhempamme perheen tai tuttavien kesken joivat viiniä tai olutta meidän nähden. Kun lapsuudessamme alkoholista ei tehty mitään isoa numeroa eikä kielletty eikä juotu älyttömiä kännejä meidän lasten nähden, vaan alkoholi oli normaali seurustelujuoma, niin meille kummallekaan ei tullut halua juoda alkoholia alaikäisenä. Ensimmäiset siiderit, joimme kun olimme täyttäneet 18. Ja tänäpäivänä ei meille kummallekaan alkoholi ole mikään iso juttu ja nykypäivänä oikeastaan todella vähän juomme alkoholia. Aion samalla kaavalla tehdä oman lapseni kanssa, kotona saa maistaa, mutta ei juoda alle 18 vuotiaana.

Vierailija

Jotkut taitaa sekoittaa maistattamisen täällä koko lasin tai jopa pullon juomiseen. Asioissa on muutakin kuin ääripäät.

Esim. yksi kommentoija tuossa yllä sekoitti maistattamisen siihen että teini saa juoda kotona ettei salaa joisi.

Maistattamisessa ei kuitenkaan ole kyse siitä että alaikäinen juo alkoholia. Meidän perheessä viiniä tai olutta sai maistaa sormustimen kokoisesta lasista, olisikohan kumpikin maistaja ollut 13-15 välillä. Tarkoituksena ei ollut että me juodaan kotona ettei muualla juotaisi koska meidän perheessä ei ole ikinä oletettu että joka teinillä olisi sisäsyntyinen tarve juoda jossain.

Vaan määrä oli pienen pieni ja tarkoitettu tutustuttamiseen ja siihen ettei tarvi miettiä miltä se alkoholi maistuu jota räkäteinit vetää puskissa. Tuntuu paremmalta olla asioista perillä.

Vierailija

Itse sain jo 14- 15 vuotiaana kokonaisen tölkillisen alkkohoolijuomaa  maistamiseen ja 16 vuotiaana vedin ensikännit..mutta mutta..Ei minusta alkkista tullut vaan olen aikuisiällä 18-32 juonut ehkä 10 kertaa 

Eli todellakin antaisin omieni maistaa tuossa 15 ikävuoden kieppeilllä

Vierailija

meillä äiti osti mulle 16 vuotiaasta lähtien kaljat, ei tullu tarvetta koskea viinoihin/väkevämpiin. pysy hyvin hanskassa kun joi keskikaljaa, 18 kieppeillä osti myös viinaa. Nyt 3 lapsen isä, alkoholi ei ole ongelma. ja todellakin noudatan samaa linjaa itse :)

Vierailija

Itse olen sitä mieltä että Suomessakin pitäisi ihmisten tajuta ettei alkoholin juominen ole mikään pakollinen normi. Kovin moni ei tunnu sitä edes kyseenalaistavan vaan sitä pidetään automaattisena että jossain iässä sitä ruvetaan vaan juomaan koska niin kaikki tekee. Itse en koskaan ole maistanutkaan alkoholia, ikää nyt 23 vuotta enkä ikinä aiokaan. Koskaan ei ole tuntunut siltä että pitäisi vaikka moni kaveri rupesi juomaan lukiossa tai täysi-ikäiseksi tultuaan. Vähintäänkin olen sitä mieltä että alaikäisille alkoholin maistaminen tai kokeileminen ei todellakaan kuulu, mutta mielelläni näkisin enemmän myös raittiita ja päihteettömiä aikuisia. Onneksi kaveripiirissäni kaikki lähimmät ystävät ovatkin sellaisia, niin ettei tarvitse omassa lähipiirissä katsella juomista.

Vierailija

Vanhempani käyttävät alkolia sivistyneesti, enkä ole koskaan nähnyt alkoholin vaikuttavan heidän käytökseensä. Sain lapsena aina halutessani maistiaisen heidän lasistaan, yleensä sormenpää kastettiin lasiin, ja sen nuolaisin. Se maistui joka kerta niin pahalta, että lopetin maistelemisen jo 10-12-vuotiaana, enkä ole sen jälkeen alkoholiin koskenut. Ensi vuonna täytän 40, ja olen edelleen täysin tyytyväinen elämääni absolutistina. Arvelen, että jos alkoholi olisi minulta lapsena kielletty, olisin todennäköisesti ollut siitä huomattavasti kiinnostuneempi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat